Årsrapport 2015

Væsentlig styrkelse af NejTak+ og realisering af finansielle mål karakteriserede North Medias regnskabsår 2015.

Selskabsmeddelelse nr. 01-16

11. februar 2016

Udpræget priskonkurrence og stor omskiftelighed præger fortsat medie- og annoncemarkedet, og det satte sine spor i North Media i 2015. Koncernens omsætning faldt således 6 % til 1.012 mio. kr., mens EBIT før særlige poster udviste et mindre underskud på 0,7 mio. kr.

”Markedet for reklamemedier er i hastig forandring. FK Distributions største udfordring er imidlertid, at vi udsættes for unfair konkurrence fra Post Danmarks side, der på den ene side hæver portoen på et A-brev fra 10 kr. til 19 kr., fordi brevmængden falder, mens de på den anden side presser priserne på tryksager ned til 30 øre/stk., fordi tryksagsmængderne falder. Både brev og tryksag omdeles af det samme postbud. Det lægger selvsagt et hårdt pres på FK Distributions forretning, at Post Danmark misbruger sin dominerende stilling til på den måde at dumpe priserne på tryksager, og det afspejler sig direkte på vores bundlinje,” siger Mads Dahl Andersen, CEO i FK Distribution A/S og koncerndirektør i North Media.

De hårde markedsbetingelser gør, at North Media i 2015 har fokuseret kraftigt på at opnå større agilitet i forretningsudviklingen. Og resultaterne er begyndt at materialisere sig. Vigtigst ved, at NejTak+, FK Distributions nye kerneprodukt, i 2015 fik 250.000 nye forbrugertilmeldin­ger, således at ordningen nu omfatter flere end 550.000 husstande. Men også ved, at aviserne har fastholdt deres markedsposition og onlineaktiviteterne bevæger sig i den rigtige retning – om end langsommere end ønsket.

For yderligere at sætte kraft bag handling har North Media primo 2016 gennemført en ledelses- og selskabsmæssig omstrukturering, hvor aktiviteterne er opdelt i fire forretningsområder, der med hver deres bestyrelse fremover skal sikre optimale rammer for at maksimere udvikling og indtjening.

”De vanskelige tider er endnu ikke overstået. Markedsudviklingen og de underliggende forudsætninger gør, at vi også i 2016 vil se nedgang i koncernens omsætning og resultat. Det er derfor helt centralt, at vi fastholder vores strategiske fokus på at realisere potentialet i alle vores forretninger. Med den nye struktur og et stærkt kapitalberedskab er vi godt rustet til at imødegå udfordringerne og arbejde målrettet mod en forventet resultatmæssig forbedring fra 2017,” afslutter Kåre Wigh, ordførende koncerndirektør & CFO i North Media.

Yderligere oplysninger kan fås hos ordførende koncerndirektør & CFO Kåre Wigh, mobil 25 65 21 45.

North Media A/S

Kåre Wigh