Ramirent Oyj:n uusi osakepohjainen kannustinjärjestelmä yhtiön johdolle sekä suunnattu anti vuoden 2013 osakepohjaisen kannustinjärjestelmän toteuttamiseksi

RAMIRENT OYJ PÖRSSITIEDOTE 11.2.2016 klo 9.30

Vantaa, Suomi, 2016-02-11 08:30 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

Osakepohjainen kannustinjärjestelmä vuodelle 2016

Ramirentin hallitus on hyväksynyt uuden osakepohjaisen kannustinjärjestelmän yhtiön johdolle. Kannustinjärjestelmän tarkoituksena on yhdistää osakkeenomistajien ja konsernin avainhenkilöiden tavoitteet yhtiön arvon nostamiseksi, sitouttaa johto yhtiöön ja tarjota johdolle kilpailukykyinen palkkiojärjestelmä, joka perustuu yhtiön osakkeiden omistukseen. Uusi järjestelmä sisältää osakkeiden omistuksen perusteella jaettavia lisäosakkeita (matching shares) ja suoriteperusteisesti jaettavia osakkeita (performance shares), ja se on suunnattu noin 60:lle johtoon kuuluvalle henkilölle ansaintajaksolla 2016–2018. Konsernin johtoryhmän jäsenet kuuluvat uuden kannustinohjelman piiriin.

Uudessa järjestelmässä on yksi ansaintajakso, kalenterivuodet 2016–2018. Järjestelmän mahdollinen palkkio ansaintajaksolta 2016–2018 perustuu konsernin kumulatiiviseen taloudelliseen tulokseen (Economic Profit) ja yhtiön osakkeen kokonaistuottoon (Total Shareholder Return, TSR). Ylimmän johdon osalta ennakkoedellytyksenä osakkeiden saamiselle järjestelmän nojalla on, että ylimpään johtoon kuuluva hankkii ja pitää omistuksessaan yhtiön osakkeita tietyn määrän hallituksen päätöksen mukaisesti.

Mahdollinen palkkio ansaintajaksolta 2016–2018 maksetaan osittain yhtiön osakkeina ja osittain rahana vuonna 2019. Rahaosuuden on tarkoitus kattaa palkkiosta aiheutuvat henkilökohtaiset verot ja veronluonteiset maksut. Palkkiota ei makseta johtohenkilölle, jos hänen työ- tai toimisuhteensa konserniin kuuluvassa yhtiössä päättyy ennen palkkion maksamista.

Ansaintajakson 2016–2018 perusteella maksettava enimmäispalkkio vastaa yhteensä enintään 484 168 Ramirent Oyj:n osakkeen arvoa (sisältäen myös rahana maksettavan osuuden).

Vuoden 2013 osakepalkkio-ohjelman maksu

Hallitus on päättänyt 10.2.2016 vuoden 2013 osakepalkkio-ohjelmassa ansaittujen osakkeiden maksusta.

Omia osakkeita luovutetaan maksutta yhteensä 12 635 osaketta suunnitelman ehtojen mukaisesti niille konsernin avainhenkilöille, jotka osallistuvat vuoden 2013 osakepohjaiseen kannustinjärjestelmään. Järjestelmän tarkoituksena oli yhdistää osakkeenomistajien ja avainhenkilöiden tavoitteet yhtiön arvon nostamiseksi. Suunnatun omien osakkeiden luovuttamiseen oli siten erityisen painava taloudellinen syy.

Ramirent Oyj:n hallitus päätti vuoden 2013 osakepohjaisesta kannustinjärjestelmästä maaliskuussa 2013. Järjestelmän tarkoituksena on yhdistää omistajien ja johdon tavoitteet yhtiön arvon nostamiseksi sekä sitouttaa johto yhtiöön ja tarjota heille kilpailukykyinen kannustinjärjestelmä, joka perustuu erinomaiseen suoritukseen ja yhtiön osakkeiden omistukseen.

Palkkio perustuu osakkeiden omistuksen perusteella jaettaviin lisäosakkeisiin (matching shares). Suoritukseen perustuvia osakkeita (performance shares) ei makseta, koska ansaintajaksolle asetetut tavoitteet eivät täyttyneet. Avainhenkilöt ovat velvollisia pitämään palkkiona saamansa osakkeet niin kauan kuin osallistujan omistamien osakkeiden arvo yhteensä on alle hänen puolen vuoden bruttopalkkansa.

Hallituksen päätös osakkeiden luovuttamisesta perustuu varsinaisen yhtiökokouksen 26.3.2013 hallitukselle myöntämään osakeantivaltuutukseen.

Osakkeet on tarkoitus luovuttaa avainhenkilöille 29.2.2016 mennessä. Yhtiön hallussa on yhteensä 948 014 yhtiön omaa osaketta osakkeiden luovutuksen jälkeen.

Vantaa 11.2.2016

RAMIRENT Oyj

Magnus Rosén

LISÄTIETOJA:
Pierre Brorsson, CFO, +46 8 624 9541, pierre.brorsson@ramirent.com

JAKELU:
NASDAQ Helsinki
www.ramirent.com

Ramirent on johtava konevuokrausalan yritys, joka tarjoaa asiakkailleen ensiluokkaisia laitteita, palveluja ja osaamista. Ramirentin vuokrausratkaisut yksinkertaistavat asiakkaiden liiketoimintaa. Ramirent palvelee laajaa asiakaskuntaa, kuten rakennusalaa, teollisuutta, palvelualaa, julkista sektoria ja kotitalouksia. Ramirent toimii Pohjoismaissa sekä Keski- ja Itä-Euroopassa. Vuonna 2015 Ramirent-konsernin liikevaihto oli 636 miljoonaa euroa. Konsernilla on 2 654 työntekijää 288 toimipisteessä 10 maassa. Ramirent on Nasdaq Helsingissä (osakkeen tunnus: RMR1V). Ramirent – More than machine®.