Exiqon modtager overtagelsestilbud

Copenhagen, 2016-03-29 22:14 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Exiqon A/S (Nasdaq Copenhagen: “EXQ”) offentliggjorde i dag, at QIAGEN N.V (“QIAGEN”) har meddelt selskabet, at det agter at afgive et frivilligt betinget offentligt tilbud om køb af samtlige aktier i Exiqon A/S (’Tilbud’) for 18,00 kroner pr. aktie af nom. 1,00 krone (’Tilbudspris’). QIAGEN påtænker at dokumentere tilbuddet ved et Tilbudsdokument som offentliggøres inden for 4 uger, når det er godkendt af Finanstilsynet.

QIAGEN rettede tidligere på året uopfordret henvendelse til Exiqons bestyrelse med en betinget og uforbindende tilkendegivelse af sin interesse for potentielt at afgive et købstilbud. Parterne har som følge deraf haft en dialog og indgået aftale i forbindelse med offentliggørelsen af QIAGENs beslutning og meddelelse om afgivelse af tilbud som aftalt. I henhold til aftalen vil Bestyrelsen for Exiqon, på nærmere aftalte vilkår og betingelser, anbefale aktionærerne i Exiqon at acceptere tilbuddet.

Medlemmerne af Bestyrelsen og Direktionen har indvilliget i at stille deres aktier til rådighed for salg til Tilbudsprisen når et tilbud offentlggøres. Direktionen har derudover indvillget i at stille eventuelle yderligere aktier som tegnes på grundlag af meddelte tegningsrettigheder (warrants) til rådighed for salg (hvis ikke tegningsrettighederne indløses ved ved kontant afregning) da samtlige tegningsrettigheder optjenes til udnyttelse ved gennemførelsen af et overtagelsestilbud.

I overensstemmelse med §23 i bekendtgørelse om overtagelsestilbud nr. 562/2014 skal Bestyrelsen for Exiqon forberede en redegørelse vedrørende overtagelsestilbuddet. Redegørelsen offentliggøres via Nasdaq Copenhagen senest to uger efter offentliggørelsen af Tilbudsdokumentet.

Exiqon bekræfter sine forventninger til helåret 2016 med en omsætning på omkring 180-185 millioner kroner drevet af ca. 20% vækst i salget af egne produkter og services (ekskl. OEM salg) med EBITDA omkring 15-20 millioner kroner (ekskl. omkostninger til aktiebaseret aflønning) og mere end en fordobling af EBIT. Forventningerne til helåret 2016 er baseret på en gennemsnitlig USD/DKK-valutakurs på mellem 6,75-7,00 kroner og tager ikke højde for større engangsindtægter eller ektraordinære omkostninger.

Ekstraordinære omkostninger til finansielle rådgivere, advokatsalærer og en transaktionsbonus under det program som Bestyrelsen meddelte Direktionen i oktober 2015 vil samlet andrage ca. 25-30 millioner kroner, hvis overtagelsestilbuddet accepteres af selskabets aktionærer. I modsat fald vil de ekstraordinære omkostninger i relation til overtagelsestilbuddet forventeligt ikke overstige 5 millioner kroner.

Erik Walldén, Formand for Bestyrelsen, Mobil: +46 70 225 2270

Om Exiqon

Exiqon fremmer forskningen af hvor og hvornår gener er aktive. Med førsteklasses produkter og brugervenlige forretningsløsninger designet til at effektivisere vores kunders arbejdsgange giver vi forskere verden over de bedst mulige vilkår for deres arbejde. Exiqon har aktiviteter inden for to forretningsområder: Exiqon Life Sciences har etableret sig som den ledende leverandører af fleksible løsninger til analyse af genaktivitet. Universiteter, bioteknologiske og farmaceutiske virksomheder verden over anvender Exiqons forskningsprodukter til at gøre banebrydende opdagelser. Exiqon Diagnostics samarbejder med diagnostiske og farmaceutiske virksomheder om at udvikle nye molekylærdiagnostiske test, som kan hjælpe kræftbehandlende læger med at stille tidlige og præcise diagnoser og vælge den bedst mulige behandling til den enkelte patient. Exiqon er noteret på Nasdaq Copenhagen. Du kan få mere at vide om selskabet på www.exiqon.com.

Fondsbørsmeddelelse_7_2016_overtagelsestilbud.pdf