Talvivaara: Terrafame on saanut hallinto-oikeudelta purkuputkea koskevan päätöksen

Talvivaaran Kaivososakeyhtiö Oyj
28.4.2016

Terrafame on saanut hallinto-oikeudelta purkuputkea koskevan päätöksen

Talvivaaran Kaivososakeyhtiö Oyj ("Talvivaara") on saanut tiedon, että Terrafame on saanut tänään Vaasan hallinto-oikeudelta päätöksiä, jotka sisältävät ratkaisun Nuasjärven purkuputkilinjasta. Päätöksessään Vaasan hallinto-oikeus salli Terrafamen purkuputken käytön, mutta asetti vesipäästöille joitakin rajoituksia.

Talvivaara ilmoitti 28.1.2016, että se on allekirjoittanut Terrafame-yhtiöiden kanssa esisopimuksen. Esisopimuksella osapuolet sopivat alustavasti Talvivaaran omistamien, Sotkamon kaivoksen toimintaan liittyvien omaisuuserien kaupan keskeisistä ehdoista. Sopimusjärjestelyn toteutuminen on kokonaisuudessaan ehdollinen muun muassa sille, että Vaasan hallinto-oikeus antaa Nuasjärven purkuputkea koskevan myönteisen päätöksen, joka mahdollistaa Terrafamen kaivostoiminnan jatkamisen.

Talvivaara ja Terrafame jatkavat päätökseen tutustumista ja arvioivat sen vaikutuksia suunniteltuun järjestelyyn koskien Talvivaaran omistamien Sotkamon kaivoksen toimintaan liittyvien omaisuuserien kauppaa. Talvivaara tiedottaa markkinoita asianmukaisesti, kun päätöksen vaikutukset esisopimuksen mukaiseen järjestelyyn ovat tiedossa.

Vaikka sopimuksen toteutumisen ehdollisuus poistuisi Terrafamen Nuasjärven purkuputkea koskeva päätöksen osalta, ei ole kuitenkaan mitään takeita siitä, että Talvivaara ja Terrafame-yhtiöt pystyvät lopulta onnistuneesti sopimaan järjestelyn edellyttämien yksityiskohtaisten sopimusten sisällöstä tai että näillä sopimuksilla sovittava järjestely pystytään toteuttamaan menestyksekkäästi kokonaisuudessaan.

Talvivaaran Kaivososakeyhtiö Oyj Puh. 020 7129 800

Pekka Perä, toimitusjohtaja
Pekka Erkinheimo, varatoimitusjohtaja

HUG#2007690