Ramirentin osavuosikatsaus tammi–maaliskuu 2016: parannusta liikevaihdossa ja kannattavuudessa

Vantaa, Suomi, 2016-05-04 07:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --
RAMIRENT OYJ                     OSAVUOSIKATSAUS                        4.5.2016 klo 8.00

KEHITYS TAMMI–MAALISKUU 2016

•           Liikevaihto 146,0 (140,6) miljoonaa euroa, kasvua 3,9 % tai 5,5 % vertailukelpoisilla valuuttakursseilla laskettuna

•           EBITDA 31,9 (28,6) miljoonaa euroa eli 21,8 % (20,3 %) liikevaihdosta

•           EBITA 7,2 (4,1) miljoonaa euroa eli 5,0 % (2,9 %) liikevaihdosta

•           Oman pääoman tuotto (ROE)1) 14,6 % (9,7 %)

•           Sitoutuneen pääoman tuotto (ROCE)1) 10,7 % (10,3 %)

•           Bruttoinvestoinnit 40,4 (18,1) miljoonaa euroa

•           Rahavirta investointien jälkeen −6,8 (0,9) miljoonaa euroa

•           Katsauskauden tulos 2,6 (−0,0) miljoonaa euroa ja osakekohtainen tulos 0,02 (−0,00) euroa

•           Nettovelka 287,9 (226,2) ja nettovelka/EBITDA1) 1,7x (1,4x)

1) Rullaava 12 kuukautta

Huom! Sulkeissa olevat luvut viittaavat edeltävän tilikauden vastaavaan ajanjaksoon, ellei toisin ole mainittu.

AVAINLUVUT 1−3/16 1−3/15 Muutos 1−12/15
Nettovelkaantumisaste, % 102,7 % 77,7 %   88,0 %
Omavaraisuusaste, % 33,9 % 38,6 %   41,4 %
Henkilöstö kauden lopussa 2 685 2 608 3,0 % 2 654

1) Euroopan arvopaperimarkkinaviranomainen (ESMA) on julkaissut uuden ohjeistuksen liittyen vaihtoehtoisiin tunnuslukuihin käytettäväksi viimeistään vuoden 2016 toisen neljänneksen osavuosikatsauksissa. Uuden ohjeistuksen takia Ramirentin tunnusluku ”EBITA-liiketulos ilman kertaluonteisia eriä” on korvattu tunnusluvulla ”vertailukelpoinen EBITA-liiketulos” vuoden 2016 ensimmäiseltä neljännekseltä lähtien. Vertailukelpoisuuteen vaikuttavien erien eli aikaisemmin kertaluonteisiksi kutsuttujen erien sisältö pysyy samana. Erät koostuvat tuotoista ja kuluista, jotka syntyvät Ramirentin liiketoimintoja muuttavien toimien seurauksena tai varsinaiseen liiketoimintaan kuulumattomista eristä. Vertailukelpoinen EBITA-liiketulos julkaistaan, jotta voidaan parantaa raportointikausien vertailtavuutta.
2) Rullaava 12 kuukautta.

MAGNUS ROSÉN,
RAMIRENTIN TOIMITUSJOHTAJA:

“Konsernin ensimmäisen neljänneksen liikevaihto kasvoi 5,5 % vertailukelpoisilla valuuttakursseilla laskettuna ja EBITA-liiketulos parani 7,2 (4,1) miljoonaan euroon EBITA-marginaalin ollessa 5,0 % (2,9 %). Tämä on parannus viime vuoteen verrattuna etenkin kun pääsiäinen ajoittui tänä vuonna ensimmäiselle neljännekselle. Ensimmäisen neljänneksen liikevaihto kasvoi kaikilla markkinoilla Norjaa lukuun ottamatta. EBITA-liiketuloksen paraneminen perustui liikevaihdon kasvuun ja hyvään materiaali- ja palvelukustannusten hallintaan ensimmäisellä neljänneksellä. Oman pääoman tuotto parani 14,6 %:iin (9,7 %). Kasvatimme bruttoinvestointeja 40,4 (18,1) miljoonaan euroon vauhdittaaksemme kasvua kaikilla liiketoiminta-alueella.

Konevuokrauksessa liikevaihdon kasvu perustui pohjoismaisten rakennusmarkkinoiden ja eri teollisuuden sektoreiden parantuneeseen aktiviteettiin. Europe Central -segmentissä ja Baltian maissa kysyntä oli heikompaa johtuen vaisusta vuoden alusta uudisrakentamisen sektorilla ensimmäisellä neljänneksellä. Ratkaisuliiketoiminnassa kasvuamme edesauttoivat useimmilla markkinoilla Total Solutions –kokonaisratkaisuprojektit sekä kasvun jatkuminen vuokraukseen liittyvissä palveluissa. Siirtokelpoisissa tilaratkaisuissa kysyntä oli vahvaa erityisesti Ruotsin julkisella sektorilla, kun taas Norjassa heikko kysyntä jatkui öljy- ja kaasuteollisuuden heikon markkinatilanteen takia.

Vahva taloudellinen asemamme mahdollistaa kestävän kannattavan kasvun tavoittelun, johon pyrimme kehittämällä asiakastarjontaa, operatiivista tehokkuutta, hinnoittelua ja toimitusketjun joustavuutta.”

MARKKINOIDEN NÄKYMÄT VUODELLE 2016

Pohjoismaisten konevuokrausmarkkinoiden arvioidaan kasvavan Ruotsissa ja Tanskassa lisääntyvän rakentamisen aktiviteetin seurauksena. Suomessa konevuokrauksen ja siihen liittyvien palveluiden kysynnän arvioidaan elpyvän talonrakentamisen ja eri teollisuuden alojen projektiaktiviteetin myötä. Norjan konevuokrausmarkkinoiden odotetaan pysyvän haastavina johtuen öljy- ja kaasuteollisuuden heikosta markkinatilanteesta sekä talonrakentamisen vaimeasta aktiviteetista. Baltian maissa konevuokrausmarkkinoiden arvioidaan säilyvän vakaina vuonna 2016. Fortrentin markkinoilla Venäjällä ja Ukrainassa, rakentamisen markkinoiden heikentymisen odotetaan laskevan konevuokrauksen kysyntää. EU-rahoitteisten infrarakentamisen projektien ja teollisuuden korjaus- ja rakennushankkeiden myötä Europe Central -segmentin markkinanäkymät ovat positiiviset vuodelle 2016. Ramirentin markkinanäkymät perustuvat käytettävissä oleviin paikallisiin rakennus- ja teollisuusjärjestöjen ennusteisiin kattaen yhtiön kaikki toimintamaat.

RAMIRENTIN NÄKYMÄT VUODELLE 2016 ENNALLAAN

Ramirent arvioi, että vuoden 2016 liikevaihto paikallisissa valuutoissa sekä EBITA-marginaali paranevat vuodesta 2015.

Tiedotustilaisuus analyytikoille ja lehdistölle

Tiedotustilaisuus analyytikoille ja lehdistölle järjestetään keskiviikkona 4.5.2016 klo 10.00 Ramirent Oyj:n pääkonttorissa, (käyntiosoite: Äyritie 16, 01510 Vantaa).

Nettilähetys ja konferenssipuhelu

Tiedotustilaisuutta voi seurata keskiviikkona 4.5.2016 klo 10.00 Suomen aikaa suorana nettilähetyksenä yhtiön nettisivujen www.ramirent.com kautta tai konferenssipuhelun kautta. Konferenssipuhelun numerot ovat +358 981 710 495 (FI), +46 856 642 702 (SE) +44 203 194 0552 (UK), ja +1 855 716 1597 (US).

Kalenteri vuodelle 2016

Ramirent noudattaa 21 päivän hiljaista jaksoa (ns. silent period) ennen tilinpäätöksen tai osavuosikatsauksen julkistamista

Osavuosikatsaus tammi-kesäkuu 2016, 4.8.2016 klo 9:00 (EET)

Osavuosikatsaus tammi–syyskuu 2016, 4.11.2016 klo 9.00

Tämän pörssitiedotteen taloudellisia tietoja ei ole tilintarkastettu.

Lisätietoja:
Magnus Rosén, toimitusjohtaja
puh.+358 20 750 2845, magnus.rosen@ramirent.com

Pierre Brorsson, talousjohtaja
puh.+46 8 624 9541, pierre.brorsson@ramirent.com

Franciska Janzon, SVP, markkinointi, viestintä ja sijoittajasuhteet
puh.+358 20 750 2859, franciska.janzon@ramirent.com

Jakelu:
www.ramirent.com

Ramirent on johtava konevuokrausalan yritys, joka tarjoaa asiakkailleen ensiluokkaisia laitteita, palveluja ja osaamista. Ramirentin vuokrausratkaisut yksinkertaistavat asiakkaiden liiketoimintaa. Ramirent palvelee laajaa asiakaskuntaa, kuten rakennusalaa, teollisuutta, palvelualaa, julkista sektoria ja kotitalouksia. Ramirent toimii Pohjoismaissa sekä Keski- ja Itä-Euroopassa. Vuonna 2015 Ramirent-konsernin liikevaihto oli 636 miljoonaa euroa. Konsernilla on 2 654 työntekijää 288 toimipisteessä 10 maassa. Ramirent on listattu NASDAQ Helsingissä (osakkeen tunnus: RMR1V). Ramirent – More than machines®.

Ramirent Q1 2016 Osavuosikatsaus.pdf