Kvartalsorientering for 1. kvartal 2016

Selskabsmeddelelse nr. 05-16

North Media investerer fortsat i at udvikle og transformere de enkelte forretningsområder til nye annoncemedievaner hos detailhandel og forbrugere.

”North Medias aktiviteter har i al væsentlighed udviklet sig som forventet i 1. kvartal 2016. Fremdriften på NejTak+ fortsætter, men FK Distributions omsætningsudvikling er påvirket af tabet af Coop som kunde pr. 1. januar i år. Avisaktiviteterne fastholder markedspositionen, og i Online og BEKEY fokuseres målrettet på at optimere vækstforudsætningerne. Vi er dog stærkt påvirket af de underliggende strukturelle ændringer på mediemarkedet, som betyder, at presset på omsætning og indtjening i vores traditionelle forretningsområder fortsætter. Vores fulde fokus er uændret på at udvikle vores forretningsområder, så deres individuelle potentiale realiseres gennem udvikling af både nye og eksisterende forretningskoncepter,” udtaler Kåre Wigh, ordførende koncerndirektør & CFO i North Media A/S.

Finansielle hovedpunkter fra 1. kvartal 2016 for koncernen

• Koncernens omsætning udgjorde 216,3 mio. kr. (2015: 250,5 mio. kr.), et fald på 14 % sammenlignet med sidste år.
  • EBITDA blev på 0,1 mio. kr. (2015: 0,2 mio. kr.).
  • Driftsresultatet (EBIT) før særlige poster udgjorde et underskud på -9,9 mio. kr. (2015: -11,6 mio. kr.).
  • Afkastet på værdipapirer var negativt i 1. kvartal 2016 med -17,3 mio. kr. svarende til -9,4 %. Koncernens samlede beholdning af værdipapirer udgjorde 185,4 mio. kr. pr. 31. marts 2016.
  • Koncernens nettorentebærende indestående udgjorde på balancedagen 98,7 mio. kr., og det likvide beredskab 267,0 mio. kr. Koncernen har dermed uændret et stærkt kapitalberedskab.

Forventninger til 2016

Den finansielle, strategiske og eksekveringsmæssige udvikling i koncernens aktiviteter i 1. kvartal 2016 understøtter den retning, ledelsen har udstukket og lagt til grund for forventningerne til performance i regnskabsåret 2016.

Omsætnings- og resultatudviklingen i 1. kvartal 2016 for North Media Aviser og North Media Online har været svagere end forventet.

Som anført i selskabsmeddelelse 04-16 af 2. maj 2016 (efterfølgende begivenhed) har North Media A/S indgået aftale om salg af en række udgaver af Søndagsavisen samt ejerandelen i A/S Vestsjællandske Distriktsblade.

På den baggrund forventes en koncernomsætning på 865-915 mio. kr. og et driftsresultat (EBIT før særlige poster) på -55 til -25 mio. kr. for regnskabsåret 2016. Herudover skal tillægges regnskabsmæssig gevinst fra ovennævnte salg på cirka 40 mio. kr., der indgår i regnskabet som dels resultat fra associerede virksomheder, og dels som særlig post.

FK Distribution i 1. kvartal 2016

• Omsætningen udgjorde 137,3 mio. kr. (2015: 164,9 mio. kr.) svarende til et fald på 17 %. Foruden fortsat intens priskonkurrence er omsætningsudviklingen påvirket af tabet af Coop som kunde fra 1. januar 2016.
  • EBITDA blev på 7,7 mio. kr. (2015: 5,4 mio. kr.).
  • Driftsresultatet (EBIT) blev 3,6 mio. kr. (2015: -0,2 mio. kr.) og overskudsgraden dermed 2,6 % (2015: -0,1 %).
  • Tilmeldingerne til NejTak+ er pr. 31. marts 2016 583.000 husstande. Den løbende tilmelding er nu på et lavere niveau, og markedsføringen er reduceret markant.

North Media Aviser i 1. kvartal 2016

• Omsætningen udgjorde 49,5 mio. kr. (2015: 56,4 mio. kr.) svarende til et fald på 12 %.
  • EBITDA blev på -5,7 mio. kr. (2015:-0,3 mio. kr.).
  • Driftsresultatet (EBIT) blev -8,8 mio. kr. (2015: -3,7 mio. kr.).
  • Udviklingen på markedet for printannoncer har været dårligere end forventet. Det vurderes, at North Media Avisers negative omsætningsudvikling svarer til markedsudviklingen, og at markedspositionen derfor er fastholdt. Omsætnings- og resultatudviklingen er på den baggrund svagere end forventet.

North Media Online i 1. kvartal 2016

• Onlines samlede omsætning udgjorde 24,2 mio. kr. (2015: 24,6 mio. kr.).
  • EBITDA blev på -1,9 mio. kr. (2015: -3,0 mio. kr.).
  • Driftsresultatet (EBIT) blev -2,3 mio. kr. (2015: -3,4 mio. kr.).
  • Onlineaktiviteternes omsætningsudvikling blev svagere end forventet i 1. kvartal 2016, hvilket er utilfredsstillende. Den manglende vækst skyldes, at implementeringen af ny pris- og produktsammensætning på BoligPortal gik langsommere end forventet, og at frafaldet af kunder hos håndværker.dk har været højere end forventet.

BEKEY i 1. kvartal 2016

• Omsætningen udgjorde 5,3 mio. kr. (2015: 4,6 mio. kr.) og er således øget med 15 %.
  • EBITDA blev på -3,7 mio. kr. (2015: -4,2 mio. kr.).
  • Driftsresultatet (EBIT) blev -3,8 mio. kr. (2015: -4,3 mio. kr.).
  • Der er salgsaktiviteter og gennemført opsætning af tests i Norge, Finland, Holland og USA.

Yderligere oplysninger kan fås hos ordførende koncerndirektør & CFO Kåre Wigh, mobil 25 65 21 45.

Kvartalsorienteringen fremgår i sin helhed af vedhæftede dokument.

North Media AS Kvartalsorientering 2016 Q1.pdf