North Media Online A/S investerer i virksomheden Lix Technologies

North Media Online A/S indskyder i alt 18 mio. kr. i Lix Technologies og erhverver en ejerandel på 20 % af selskabet. Kapitalen og North Media Online A/S' medejerskab skal bistå Lix med at indfri de ambitiøse planer om at skabe fremtidens platform for digital læring og studiebøger.

Den 30. juni 2016

Selskabsmeddelelse nr. 08-16

North Media Online A/S (”North Media Online”) har i dag indgået aftale om kapitalindskud på 18 mio. kr. i Lix Technologies ApS (”Lix”). Med investeringen opnår North Media Online en ejerandel på 20 % af Lix, der er stiftet af iværksætterne Camilla Hessellund Lastein og Kasper Enggaard Krog. Virksomheden er en platform for studiebøger, hvor studerende får adgang til flere end 100.000 bøger via www.lix.com. Bøgerne kan købes til priser, der er lavere end gennem de traditionelle kanaler, ligesom de studerende via platformen kan tage og dele noter og benytte sig af en række andre digitale læringsværktøjer. Lix beskæftiger i dag 13 ansatte og har hovedkontor i Aarhus.

Kapitalindskuddet fra North Media Online skal bringe Lix frem til en position som en stærk, global spiller på det hastigt voksende marked for digitale studiebøger og fremtidens læringsplatform for studerende.

Investeringen i Lix afspejler North Media Onlines høje digitale ambitionsniveau

North Media Online har strategisk fokus på at øge den digitale del af forretningen og supplere porteføljen med flere digitale investeringer. Administrerende direktør i North Media Online, Henrik Løvig, har gennem længere tid været i dialog med Lix, som han ser som en af de mest lovende danske tech-virksomheder.

”Lix er en yderst spændende investering for North Media Online. Med Lix går vi ind på området for digital læring og studiebøger, som er et meget stort marked i kraftig vækst. Antallet af studerende på videregående uddannelser stiger hastigt og forventes på globalt plan at runde 250 millioner i 2025. Teamet i Lix er stærkt, og med vores supplerende kompetencer og aktive ejerskab har vi en fælles ambition om at skalere Lix og dermed blive førende på den internationale scene”, siger Henrik Løvig og fortsætter:

”Lix har opbygget og lanceret en fantastisk digital platform og har allerede indgået aftaler med et stort antal danske og internationale forlag. Efter en succesfuld testperiode i foråret 2016 skal Lix rulles ud til cirka 30.000 studerende på landets gymnasier efter sommerferien, ligesom Lix tilbydes de studerende på videregående uddannelser i såvel Danmark som udlandet. Herhjemme har en udvalgt gruppe studerende siden foråret 2016 brugt Lix’ platform til at læse deres studiebøger digitalt samt tage noter og i det hele taget optimere deres læring. De samme muligheder er Lix godt på vej til at gøre tilgængelige for studerende over hele verden”.

Lix ser North Media Online som en perfekt partner

Den 23-årige medstifter af Lix, Camilla Hessellund Lastein, er glad for, at det blev lige præcis North Media Online, der endte med at investere i Lix: ”Lix og North Media Online er et perfekt match. Vi får nu en investor, der både har omfattende viden inden for det digitale space og de kompetencer, som der bliver brug for med den ambitiøse vækststrategi, vi har lagt.”

Medstifter af Lix Technologies, Kasper Enggaard Krog, tilføjer: ”For Lix er denne investering en vigtig brik i vores ønske om at blive en global spiller. Vi har allerede indgået aftaler med over 300 danske og internationale forlag, og nu skal Lix ud til studerende på mange flere markeder end det danske.”

Uændrede forventninger til regnskabsåret 2016

Investeringen i Lix påvirker ikke North Media Onlines forventninger til EBIT før særlige poster i 2016, der uændret udgør et resultat på mellem -5 mio. kr. og 0 mio. kr. Resultatet fra Lix vil indregnes i resultat fra associerede virksomheder, og resultatandelen fra Lix forventes at påvirke resultatet af associerede virksomheder med minus 2 mio. kr. i 2016.

Yderligere oplysninger kan fås hos Henrik Løvig, administrerende direktør i North Media Online A/S, telefon 61 79 94 31.

North Media A/S

Kåre Wigh