Årsregnskabsmeddelelse for regnskabsåret 1. maj 2015 - 30.04.2016

Årsrapport 2015/16

Bestyrelsen i egetæpper a/s har i dag godkendt årsrapporten for regnskabsåret 1. maj 2015 – 30. april 2016. Årsrapporten 2015/16 har følgende hovedpunkter:

Regnskabsberetning

Årets resultat før skat blev på 77,1 mio.kr., hvilket er en smule lavere end vores forventninger på 80-90 mio. kr.  ved årets begyndelse, men i tråd med det estimat, der blev udsendt i marts måned 2016, hvor vi forventede et resultat før skat på 70-80 mio.kr.

Årets hovedtal:

• Koncernens omsætning blev 954 mio.kr. mod 873 sidste år, svarende til en stigning på 9%. Korrigeret for indregning af Hammer Tæpper er omsætningen steget med 3%.
  • Resultat før finansielle poster og skat blev 91,5 mio. kr., svarende til en EBIT-margin på 10%. Gevinst ved salg af ejendom i Vejle indgår med 19,8 mio. kr. Korrigeret for dette forhold udgør EBIT-margin 8% hvilket er på niveau med sidste år.
  • Resultat før skat blev 77,1 mio. kr. Efter fradrag af engangsindtægt vedrørende salg af ejendom i Vejle udgør resultat før skat 57,3 mio. kr. svarende til en stigning på 4% i forhold til sidste år.
  • Koncernens resultat blev 57,4 mio.kr. mod 43,3 mio.kr. sidste år.
  • Årets udbytte foreslås fastsat til 27,5 mio. kr., svarende til ca. 50% af koncernens nettoresultat efter skat og udlodning til minoritetsaktionærer.
  • Årets nyinvesteringer i langfristede aktiver blev 58,3 mio. kr.
  • Rentebærende nettogæld udgør 21,0 mio. kr. og er reduceret med 37 mio. kr. i forhold til sidste år.
  • Pengestrømme fra driftsaktivitet udgør 84 mio.kr. mod 75 mio.kr. sidste år.

Forventninger til 2016/17

Vi har med bekymring noteret os resultatet af EU-afstemningen i Storbritannien. Det engelske marked har i regnskabsåret 2015/16 bidraget med ca. 17% af koncernens samlede omsætning og er også en vigtig faktor i vores vækstplaner for de kommende år.

Vi er ikke i tvivl om, at resultatet af afstemningen vil medføre betydelige negative konsekvenser – ikke bare for det engelske marked, men også i høj grad for Europa samlet. Vi forventer, at effekten vil ramme i to tempi:

1. Valutakursen for GBP vil påvirkes negativt med øjeblikkelig virkning. Til imødegåelse af den umiddelbare effekt er der indgået terminskontrakter for 1. halvår af regnskabsåret 2016/17.
  2. Vi forventer, at det engelske marked og euroområdet vil blive ramt af nedgang i 2. halvår af 2016. Hvor voldsom effekten vil være for os, har vi ikke belæg for at udtale os om på nuværende tidspunkt. Belært af erfaringerne fra finanskrisen forventer vi dog en vis tidsmæssig forskydning for vores branche, idet igangværende projekter typisk vil blive færdiggjort. Omvendt vil den store usikkerhed i markedet medføre tilbageholdenhed mht. nye investeringer og renoveringer.

På baggrund af den store usikkerhed EU-afstemningen har skabt, vil vi ikke på nuværende tidspunkt opstille forventninger for regnskabsåret 2016/17.

Vi følger situationen tæt og vil i løbet af Q1 eller Q2 af regnskabsåret 2016/17 komme med vores forventninger til regnskabsåret samt langsigtede 2020 mål.

En verden uden Brexit …

Det er vigtigt for os at give aktionærer og øvrige interessenter et godt grundlag for at bedømme egetæppers nuværende situation og ikke mindst vores planer og forventninger til fremtiden. Som omtalt, afstedkommer resultatet af den britiske EU-afstemning en uafklaret markedssituation, og vi vil derfor ikke på nuværende tidspunkt opstille konkrete forventninger for regnskabsåret 2016/17. Vi offentliggør i stedet vores ”før Brexit forventninger”:

Vores markedsforventninger (før Brexit) var følgende:

• Aktivitetsniveauet på vores største marked, det danske, har overgået vores forventninger i regnskabsåret 2015/16. I forhold til sidste år er aktiviteten steget med 7%. Vi forventer ligeledes fremgang i det kommende år.
  • Blandt de større eksportmarkeder forventer vi specielt vækst i England, Frankrig og Tyskland. Der er i det forgange år arbejdet målrettet med udbygning og tilpasning af organisation samt produktsortiment. Dette arbejde videreføres i regnskabsåret 2016/17. Endvidere er det vores forventning, at Norge, Sverige og Mellemøsten vil fastholde det nuværende niveau.
  • Aktivitetsniveauet i Asien har overordnet og samlet set ikke levet op til vores forventninger for regnskabsåret 2015/16. Vi forventer en forbedring i det kommende år.
  • I USA begynder vi at se de første resultater af markedsbearbejdningen. Vi forventer, at USA vil bidrage positivt til aktivitet og indtjening det kommende år.

Vores samlede forventninger (før Brexit) til 2016/17 var følgende:

• En omsætning på ca. 1.000 mio.kr.
  • En EBIT-margin på 8-9% svarende til EBIT på 80-90 mio. kr.
  • Pengestrømme fra driftsaktivitet på 85-95 mio. kr.
  • Nyinvesteringer i langfristede aktiver på 40-50 mio.kr.

Vi understreger, at ovennævnte ikke er udtryk for vores forventninger til regnskabsåret 2016/17, men udelukkende er anført for at give aktionærer og øvrige interessenter et bedre grundlag for at bedømme fremdriften i koncernen.

Generalforsamling

egetæppers ordinære generalforsamling holdes fredag den 30. august 2016 kl. 11.30 på selskabets kontor i Herning.

Bestyrelsen har fremsat følgende forslag:

• På baggrund af årets samlede resultat herunder særligt engangsindtægt vedrørende salg af ejendom, foreslås udbyttet hævet fra 40% til 50% af årets nettoresultat efter skat og udlodning til minoritetsaktionærer. Udbytte fastsættes til 10,50 kr. pr. aktie á nom. 10 kr. Den samlede udbyttebetaling bliver dermed på 27,5 mio. kr.
  • Bestyrelsen indstiller endvidere til generalforsamlingen, at der gives bemyndigelse til at erhverve egne aktier op til nominelt 5,0 mio.kr.. Bemyndigelsen ønskes givet for tidsrummet frem til næste års ordinære generalforsamling.

Kontaktpersoner:

Finansdirektør John Vestergaard                     Adm. direktør Svend Aage Færch Nielsen

Tlf. nr. 97118811                                          Tlf. nr. 97118811

egetæpper a/s