Delårsrapport - 3 månader 1 april-30 juni 2016

• Nettoomsättningen ökade med 4 procent till 2 135 MSEK (2 054).
  • Rörelseresultatet ökade med 3 procent till 133 MSEK (129) och rörelsemarginalen uppgick till 6,2 procent (6,3). Rörelseresultatet för det första kvartalet föregående år påverkades av poster av engångskaraktär om +15 MSEK och den underliggande resultattillväxten uppgick således till 17 procent för kvartalet.
  • Resultatet efter finansiella poster ökade med 4 procent till 129 MSEK (124).
  • Resultatet efter skatt ökade med 5 procent till 99 MSEK (94).
  • Resultat per aktie ökade till 3,50 SEK (3,35).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 147 MSEK (164) och
    kassaflöde per aktie för den senaste 12-månadersperioden uppgick till 16,95 SEK (14,25).
  • Avkastning på eget kapital för den senaste 12-månadersperioden uppgick till 14 procent (14).
  • Soliditeten vid rapportperiodens utgång var 53 procent (49).
  • Den operativa nettolåneskulden minskade till 105 MSEK (366).
  • Nya rörelsesegment från och med den 1 april 2016.
    B&B TOOLS-koncernen består från och med den 1 april 2016 av två nya rörelsesegment – Bergman & Beving respektive Momentum Group. Arbetet med att utreda möjligheterna till en eventuell framtida uppdelning av koncernen i två separata börsnoterade bolag fortskrider enligt plan.
  • B&B TOOLS årsstämma 2016 hålls den 25 augusti 2016.
    Kallelse till årsstämman offentliggörs imorgon den 20 juli 2016, inklusive förslag till dagordning samt valberedningens och styrelsens förslag till beslut. Styrelsen föreslår en utdelning om 5,00 SEK (4,00) per aktie.

VDs KOMMENTARER

De senaste åren har efterfrågan varierat mellan kvartal, länder och kundsegment samtidigt som den generella tillväxten på den nordiska marknaden varit låg. Första kvartalet i år skiljer sig inte från föregående år och totalt är tillväxten inom industrin fortsatt svag medan efterfrågan inom bygg- och anläggningssektorn varit stark. Trots denna utmanande omvärld ökar vi vår omsättning för jämförbara enheter med 2 procent under det första kvartalet, där ESSVE ökar sin försäljning med 21 procent genom ökade marknadsandelar till byggsegmentet i Sverige och Norge.

Vårt rörelseresultat för kvartalet ökade med 17 procent (justerat för de poster av engångskaraktär om +15 MSEK som påverkade rörelseresultatet för det första kvartalet föregående år), där ESSVE, Skydda, Momentum Industrial och TOOLS Norge redovisar goda resultatförbättringar genom fortsatt fokus på decentraliserat affärsansvar.

Vår rörelsemarginal har förbättrats avsevärt under de senaste åren och vårt kassaflöde och finansiella position är starkare än på länge. Trots att marknadssituationen är fortsatt svårbedömd har vi således ett bra utgångsläge att öka lönsamheten i båda våra rörelsesegment genom ännu tydligare fokus på utveckling av ledande varumärken och intressanta marknadskanaler inom lönsamma nischer samt företagsförvärv.

Stockholm i juli 2016

Ulf Lilius
VD & koncernchef

För ytterligare information kontakta:
Ulf Lilius, VD & Koncernchef, telefon 010-454 77 00
Mats Karlqvist, Ansvarig Investor Relations, telefon 070-660 31 32

Informationen i denna rapport är sådan som B&B TOOLS AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EUs marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 19 juli 2016 kl. 07:45 CET.

Ladda ner hela dokumentet här:

B&B TOOLS Q1 2016-17 Sv.pdf