Ramirent Oyj:n osavuosikatsaus tammi-syyskuu 2016: Haastava neljännes, alaskirjaukset vaikuttivat tulokseen

Vantaa, Suomi, 2016-11-04 08:00 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

Ramirent Oyj               Osavuosikatsaus                4.11.2016 klo 9.00

Huom! Sulkeissa olevat luvut viittaavat edeltävän tilikauden vastaavaan ajanjaksoon, ellei toisin ole mainittu.

HEINÄ–SYYSKUU 2016 LYHYESTI

• Liikevaihto 169,2 (165,1) miljoonaa euroa, kasvua 2,5 % tai 3,3 % vertailukelpoisilla valuuttakursseilla
  • Vertailukelpoinen EBITA-liiketulos 22,2 (25,3) miljoonaa euroa tai 13,1 % (15,3 %) liikevaihdosta
  • Tase-erien alaskirjauksiin ja toimintojen uudelleenorganisointeihin liittyvät kertaluonteiset kulut 20,4 miljoonaa euroa
  • Raportoitu EBITA-liiketulos 14,2 (24,8) miljoonaa euroa tai 8,4 % (15,0 %) liikevaihdosta
  • Bruttoinvestoinnit 43,3 (32,2) miljoonaa euroa, kasvua 34,5 %
  • Rahavirta investointien jälkeen −1,3 (9,7) miljoonaa euroa

TAMMI–SYYSKUU 2016 LYHYESTI

• Liikevaihto 484,7 (465,2) miljoonaa euroa, kasvua 4,2 % tai 5,7 % vertailukelpoisilla valuuttakursseilla
  • Vertailukelpoinen EBITA-liiketulos 47,0 (46,6) miljoonaa euroa tai 9,7 % (10,0 %) liikevaihdosta
  • Raportoitu EBITA-liiketulos 38,0 (50,0) miljoonaa euroa tai 7,9 % (10,7 %) liikevaihdosta
  • Osakekohtainen tulos (EPS) 0,09 (0,26) euroa
  • Oman pääoman tuotto (ROE) 7,1 % (9,9 %)
  • Sitoutuneen pääoman tuotto (ROCE) 5,4 % (9,3 %)
  • Bruttoinvestoinnit 143,8 (97,2) miljoonaa euroa, kasvua 48,0 %
  • Rahavirta investointien jälkeen −31,8 (−11,7) miljoonaa euroa

AVAINLUVUT (milj. EUR ja %) 7−9/16 7−9/15 Muutos 1−9/16 1−9/15 Muutos 1−12/15
Liikevaihto 169,2 165,1 2,5 % 484,7 465,2 4,2 % 635,6
EBITDA 47,1 49,7 −5,3 % 121,2 124,3 −2,5 % 168,1
Osuus liikevaihdosta, % 27,8 % 30,1 %   25,0 % 26,7 %   26,4 %
Vertailukelpoinen EBITA-liiketulos 22,2 25,3 −12,1 % 47,0 46,6 0,8 % 63,4
Osuus liikevaihdosta, % 13,1 % 15,3 %   9,7 % 10,0 %   10,0 %
Raportoitu EBITA-liiketulos 14,2 24,8 −42,7 % 38,0 50,0 −23,9 % 66,8
Osuus liikevaihdosta, % 8,4 % 15,0 %   7,9 % 10,7 %   10,5 %
Tulos/osake (EPS), EUR −0,02 0,13 −113,1 % 0,09 0,26 −65,3 % 0,36
Bruttoinvestoinnit 43,3 32,2 34,5 % 143,8 97,2 48,0 % 139,2
Rahavirta investointien jälkeen −1,3 9,7 −113,7 % −31,8 −11,7 −172,4 % −6,3
Sitoutuneen pääoman tuotto (ROCE), % (R12)       5,4 % 9,3 %   10,0 %
Oman pääoman tuotto (ROE), % (R12)       7,1 % 9,9 %   12,1 %
Nettovelka       357,3 286,4             24,7 % 280,9
Nettovelka/EBITDA-tunnusluku (R12)       2,2x 1,7x  24,3 % 1,7x
Henkilöstö kauden lopussa (FTE)       2 730 2 658 2,7 % 2 654

Uuden ESMA-ohjeistuksen vaikutukset

Euroopan arvopaperimarkkinaviranomainen (ESMA) on julkaissut uuden ohjeistuksen liittyen vaihtoehtoisiin tunnuslukuihin sovellettavaksi viimeistään vuoden 2016 toisen neljänneksen osavuosikatsauksissa. Uuden ohjeistuksen takia Ramirentin tunnusluku ”EBITA-liiketulos ilman kertaluonteisia eriä” on korvattu tunnusluvulla ”vertailukelpoinen EBITA-liiketulos” vuoden 2016 ensimmäiseltä neljännekseltä lähtien. Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät eli aikaisemmin kertaluonteisiksi kutsutut erät sisältävät tuottoja ja kuluja, jotka syntyvät Ramirentin liiketoimintoja muuttavien toimien seurauksena tai varsinaiseen liiketoimintaan kuulumattomista eristä kuten uudelleenjärjestelyistä, arvonalentumisista, tase-erien alaskirjauksista tai merkittävistä tuotoista tai tappioista, jotka liittyvät tase-erien tai liiketoimintojen myyntiin. Vertailukelpoinen EBITA-liiketulos on julkaistu raportointikausien vertailtavuuden parantamiseksi.

RAMIRENTIN TOIMITUSJOHTAJA TAPIO KOLUNSARKA:

”Ramirentin kannattavuuskehitys ei ole yltänyt edellytysten mukaiselle tasolle, ja parantaaksemme tulostamme käynnistimme neljänneksen aikana määrätietoiset toimenpiteet, joista aiheutui kertaluonteisia alaskirjauksia ja uudelleenorganisointikuluja vuoden 2016 kolmannen neljänneksen tulokseen.

Ramirent-konsernin liikevaihto vertailukelpoisilla valuuttakursseilla kasvoi 3,3 %, mutta konsernin vertailukelpoinen EBITA-liiketulos laski 22,2 (25,3) miljoonaan euroon eli 13,1 %:iin (15,3 %) liikevaihdosta. Raportoitu EBITA-liiketulos laski 14,2 (24,8) miljoonaan euroon eli 8,4 %:iin (15,0 %) liikevaihdosta.

Viimeisten vuosien aikana Ramirent on investoinut merkittävästi yhteisen One Ramirent-toimintamallin kehittämiseen implementoimalla yhteistä toiminnanohjausjärjestelmää, perustamalla keskitettyjä kalustovarikkoja ja kasvupanostuksilla Ratkaisuliiketoimintaan sekä orgaanisesti että myös yritysostoilla Ruotsissa. Tämä on johtanut kustannusten ja myyntikatteen epäsuotuisaan kehitykseen johtuen ennen kaikkea heikentyneestä myynnin jakaumasta ja vähäisemmästä keskittymisestä ydinliiketoimintaamme Konevuokrauksessa.

Tämän vuoksi keskitymme nyt kannattavuuteen. Toimenpiteisiimme kuuluvat heikon tulostason yksiköiden ja liiketoiminta-alueiden kannattavuuden parantaminen sisältäen Norjan Siirtokelpoisten tilojen liiketoiminnan uudelleen suuntaamisen ja uudelleenorganisoinnit osissa Ruotsin Ratkaisuliiketoimintoja sekä myös osissa Europe Central -segmentinliiketoimintaa. Aloitamme myös toimenpiteet myynnin jakauman parantamiseksi keskittyen yhä vahvemmin ydinliiketoiminta-alueeseemme Konevuokrauksessa ja toimet hinnoittelun edelleen kehittämiseksi. Samaan aikaan kehitämme liiketoimintaamme yhä ketterämmäksi ja asiakaskeskeisemmäksi. Kokonaisuudessaan voimme parantaa tuottavuuttamme. Leikkaamme kustannuksia rationalisoimalla IT-hankkeita sekä ulkoisia materiaali- ja palveluhankintoja. Vuoden ajan korkeammalla tasolla olleiden investointien jälkeen painopisteemme on nyt nykyisen kaluston tuottavuuden parantamisessa.

Lopuksi haluaisin painottaa, että Ramirentin kaikilla segmenteillä on pitkällä aikavälillä vahvat mahdollisuudet parantaa kannattavuuttaan.  Liiketoimintamallin optimointi ja Ramirentin työntekijöiden vahva sitoutuminen yhä parempaan asiakaspalveluun ovat kaiken tekemisemme keskiössä. Konevuokraus on tulevaisuuden palveluliiketoimintaa ja meillä monia mahdollisuuksia kehittyä eteenpäin. Lyhyellä aikavälillä keskitymme kuitenkin saattamaan perusasiamme systemaattisesti kuntoon ja parantamaan kannattavuuttamme.”

RAMIRENTIN OHJEISTUS VUODELLE 2016 (MUUTETTU 26.10.2016)

Ramirent arvioi, että vuoden 2016 liikevaihto paikallisissa valuutoissa kasvaa vuoden 2015 tasolta ja vuoden 2016 EBITA-marginaali on alle vuoden 2015 tason.

MARKKINOIDEN NÄKYMÄT VUODELLE 2016

Ramirentin markkinanäkymät perustuvat käytettävissä oleviin paikallisiin rakennus- ja teollisuusjärjestöjen ennusteisiin yhtiön toimintamaista.
Ramirent arvioi konevuokrauksen kysynnän pysyvän suotuisana Suomessa ja Ruotsissa rakentamisen korkean aktiviteetin ansiosta. Myös Norjan ja Tanskan markkinoita tukee rakentamisen sektorin aktiviteetti. Baltian maissa konevuokrauksen kysynnän arvioidaan säilyvän vakaana, mutta markkinanäkymien arvioidaan pysyvän epävarmoina Fortrentin markkinoilla Venäjällä ja Ukrainassa. Europe Central –segmentissä Puolan konevuokrausmarkkinoita tukee erityisesti teollisuussektorin aktiviteetti ja Slovakiassa uusien rakennusprojektien aloitukset. Tšekin tasavallan markkinoilla markkinatilanne on taas hiljaisempi rakentamisen määrän laskun vuoksi.

TIEDOTUSTILAISUUS ANALYYTIKOILLE JA LEHDISTÖLLE

Tiedotustilaisuus analyytikoille ja lehdistölle järjestetään torstaina 4.11.2016 klo 11.00 Klaus K:ssa, Bulevardi 2-4, Helsinki, Studio K.

NETTILÄHETYS JA KONFERENSSIPUHELU

Tiedotustilaisuutta voi seurata torstaina 4.11.2016 klo 11.00 Suomen aikaa suorana nettilähetyksenä yhtiön nettisivujen www.ramirent.com kautta tai konferenssipuhelun kautta. Konferenssipuhelun numerot ovat +358 981 710 495 (FI), +46 856 642 702 (SE) +44 203 194 0552 (UK), ja +1 855 716 1597 (US).

KALENTERI VUODELLE 2016

Ramirent noudattaa 30 päivän hiljaista jaksoa (ns. silent period) ennen tilinpäätöksen tai osavuosikatsauksen julkistamista.

Tilinpäätöstiedote 2017           17.2.2017        klo 9.00

Lisätietoja:
Tapio Kolunsarka, toimitusjohtaja
puh.+358 20 750 3630, tapio.kolunsarka@ramirent.com

Pierre Brorsson, talousjohtaja
puh.+46 8 624 9541, pierre.brorsson@ramirent.com

Franciska Janzon, SVP, markkinointi, viestintä ja sijoittajasuhteet
puh.+358 20 750 2859, franciska.janzon@ramirent.com

Jakelu:
www.ramirent.com

Ramirent on johtava konevuokrausalan yritys, joka tarjoaa asiakkailleen ensiluokkaisia laitteita, palveluja ja osaamista. Ramirentin vuokrausratkaisut yksinkertaistavat asiakkaiden liiketoimintaa. Ramirent palvelee laajaa asiakaskuntaa, kuten rakennusalaa, teollisuutta, palvelualaa, julkista sektoria ja kotitalouksia. Ramirent toimii Pohjoismaissa sekä Keski- ja Itä-Euroopassa. Vuonna 2015 Ramirent-konsernin liikevaihto oli 636 miljoonaa euroa. Konsernilla on 2 730 työntekijää 288 toimipisteessä 10 maassa. Ramirent on listattu NASDAQ Helsingissä (osakkeen tunnus: RMR1V). Ramirent – More than machines®.

Ramirent Osavuosikatsaus Q3 2016.pdf