SELSKABSMEDDELELSE NR. 12.2016

SBS' forventninger til 2016 og 2017

Svendborg, 2016-11-22 18:09 CET (GLOBE NEWSWIRE) --                                                                                                                                                                    Svendborg, den 22. november 2016

SELSKABSMEDDELELSE NR. 12-2016

SBS’ forventninger til 2016 og 2017

Scandinavian Brake Systems A/S (SBS) nedjusterer hermed forventningerne til 2016 på baggrund af de faktiske resultater i 3. kvartal og et ajourført forecast for 4. kvartal. Samtidig fremlægger SBS foreløbige forventninger til regnskabsåret 2017 med en forbedring af omsætningen og indtjeningen.

Forventede resultater i 2016

Divisionen SBS Friction udvikler sig fortsat bedre end ventet og ventes i 2016 at opnå sin hidtil højeste omsætning og indtjening. Derimod har udviklingen i SBS’ største division, SBS Automotive, i 2. halvår været lidt svagere end forventet. Det skyldes især ændringer i divisionens salgsmix med et større salg til kunder med lavere marginer. Desuden har divisionen haft en lavere omsætning end ventet på et af divisionens store markeder, UK, i tomrummet efter Brexit-afstemningen, hvor marginerne også er ramt af det fortsatte fald i GBP/DKK kursen i 2. halvår.

På den baggrund nedjusterer SBS-koncernen sine forventninger til følgende:

• Omsætningen forventes nu at blive DKK 760-770 mio. (tidligere: DKK 770-800 mio.)
  • EBITDA før særlige poster ventes nu at blive DKK 49-52 mio. (tidligere: DKK 55-62 mio.)

Særlige poster ventes i 2016 at være på niveau med 2015.

Forventede resultater i 2017

Efter de omfattende ændringer af koncernen i 2015-16 med restruktureringer og frasalget af Notox divisionen ventes SBS at forbedre sin indtjening i begge divisioner i 2017.

SBS Automotive ventes at forbedre indtjeningen, primært drevet af effektiviseringer af produktstrategier og serviceydelser samt optimeringer af supply chain, herunder vil tidligere års beslutning om overflytningen af pakkeoperationen til Polen indgå med fuld effekt.

SBS Friction ventes igen at forbedre indtjeningen. Divisionen vil lancere både nye bremseklodser til motorcykler og andre tohjulede køretøjer samt nye friktionsteknologiske løsninger til f.eks. vindmøller.

Forventningerne til 2017 vil blive yderligere belyst i 2016 årsrapporten den 27. marts 2017.

Peter Eriksen Jensen                                                      Mads Bonde

Bestyrelsesformand                                                      Adm. direktør

Yderligere oplysninger: Adm. direktør Mads Bonde, mb@sbs.dk, tel. +45 63 21 15 15. website: www.sbs.dk

12-2016 SBS forventninger.pdf