Stora Enso Oyj: Stora Ensos främsta kartongprodukt uppgraderas med marknadens bästa visuella egenskaper

Stora Ensos kartong för lyxförpackningar och grafiska produkter, EnsocoatTM by Stora Enso, har vidareutvecklats utifrån kundernas synpunkter för att ge den ännu bättre vithet och nyans. Uppgraderingen kommer att bidra till ett enastående tryckresultat och utmärkt prestanda med alla ytbehandlingstekniker.

"Vårt mål är att vara den globala föregångaren inom högkvalitativ nyfiberkartong och förstahandsvalet  för våra kunder och varumärkesägare inom premiumsegmentet. Med denna ambition har vi utvecklat vår främsta eller parad kartongprodukt  Ensocoat", säger Produktchef Eva Lundqvist från Stora Enso. "Lyxförpackningar är ofta präglade eller foliepräglade och har andra specialeffekter som ställer höga krav på materialet vad gäller släthet, vithet och konverterbarhet. Med Ensocoat vill vi erbjuda våra kunder en kartong med marknadens bästa visuella egenskaper. Vithet och ljushet är de viktigaste tekniska egenskaperna, och vi har även analyserat vithet som en estetisk upplevelse utifrån synpunkter från våra kunder och intressenter."

Ensocoat by Stora Enso används i krävande grafiska applikationer och lyxförpackningar för konsumentvaror som kosmetika, parfym, champagne, alkoholhaltiga drycker och choklad runt om i världen. Då den är baserad på förnybara material är den även ett hållbart alternativ. Ensocoat tillhör kategorin homogen helblekt sulfatkartong (SBS, solid bleached sulphate), som är den högsta kvalitetskategorin, och tillverkas av 100 procent nyfiber. Ensocoat, som etablerades på marknaden under 1960-talet, är ett väletablerat varumärke. Nu ändras receptet för att ge kartongen förbättrad vithet och nyans, vilket bidrar till ett enastående tryckresultat och utmärkt prestanda med alla ytbehandlingstekniker.

Den nya kartongkvaliteten lanseras i maj på Interpack 2017 i Düsseldorf i Tyskland. En förhandsvisning av produkten äger rum i samband med skid-VM 2017 i Lahtis i Finland.

Stora Enso på Interpack 2017: monter 9-b20.

Ladda ner bild från http://bmt.storaenso.com/l/_zCbxttDwW79.

Mer information

Sanna Heiskanen, Marketing Communications Manager, Stora Enso, Division Consumer Board, tel. +358 40 773 9373, e-post sanna.heiskanen@storaenso.com

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper. Vårt mål är att ersätta fossilbaserade material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster som bygger på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 25 000 medarbetare i över 35 länder och 2016 uppgick omsättningen till 9,8 miljarder EUR. Stora Enso är börsnoterat i Helsingfors och Stockholm.

www.storaenso.com

20170222-Ensocoat-sv