ATP leverer stærkt første halvår med 14,7 mia. kr. i afkast fra investeringsporteføljen

ATP har i første halvår opnået et afkast før skat og omkostninger fra investeringsporteføljen på 14,7 mia. kr., svarende til et afkast i forhold til ATP’s bonuspotentiale - ATP’s reserver - på 14,6 pct. Det positive resultat var drevet af positive afkast bredt funderet i hele porteføljen. Det største positive afkast blev opnået i porteføljen af børsnoterede danske aktier på 4,1 mia. kr., men også unoterede aktier, børsnoterede udenlandske aktier og investeringer i kredit gav store positive afkast. De seneste fem år har ATP opnået et gennemsnitligt årligt afkast på 15,8 pct. Der har været positive afkast i 18 ud af 20 kvartaler.

"Vores medlemmer kan glæde sig over det stærkeste halvårsafkast i fem år. Det er jeg godt tilfreds med. Men vi skal ikke måles på kortsigtede afkast. Vi er til for at skabe langsigtet værdi for vores medlemmer, hvilket vi har været dygtige til historisk", siger direktør Christian Hyldahl.

Stærkt investeringsafkast

Finansmarkederne i Europa var i første halvår præget af kursstigninger på aktiemarkederne og af moderate rentestigninger, mens renterne i USA endte på nogenlunde samme niveau som ved årets begyndelse.

"Den geopolitiske usikkerhed er steget, mens usikkerheden i økonomien er faldet. Amerikansk og europæisk økonomi udvikler sig positivt, men renterne er stadig ekstremt lave. Det er godt for væksten, men for investo-rerne vil det være en udfordring fortsat at skabe tilsvarende høje afkast i kommende kvartaler og år. Vi har fortsat råderum til at tage risiko for at skabe afkast, men vi gør dette via en meget disciplineret tilgang til porte-føljekonstruktion og risikostyring, så vi på den lange bane kan skabe tilfredsstillende resultater på trods af det lave og usikre afkastmiljø", siger Christian Hyldahl, direktør i ATP.

Afdækning beskytter pensionsgarantierne

Afdækningen af pensionsgarantierne skal sikre, at medlemmerne får de lovede pensioner, uanset om renten stiger eller falder. Primært på grund af rentestigninger i Europa faldt værdien af de garanterede pensionsfor-pligtelser med 20,7 mia. kr. i årets første halvår. ATP's afdækning fulgte værdien af de garanterede ydelser og gav et negativt afkast efter skat på 19,6 mia. kr. Samlet set gav afdækningen et negativt resultat på 0,5 mia. kr. ud af en værdi af pensionsgarantierne på 636 mia. kr. Afdækningen virkede således efter hensigten.

Overførsel til fremtidige pensioner

Som en konsekvens af, at befolkningens levetid atter stiger mere end forventet, har ATP overført 1,0 mia. kr. fra bonuspotentialet til de garanterede ydelser, så ATP kan sikre medlemmerne deres livslange pension.

Periodens resultat

Resultatet for første halvår blev samlet på 11,6 mia. kr. Bonuspotentialet var ved udgangen af første halvår 2017 på 112,0 mia. kr. ATP’s samlede formue udgjorde 748,5 mia. kr.

For yderligere info kontakt pressechef Stephan Ghisler-Solvang, tlf. +45 6122 9392, stg@atp.dk

Pressemeddelelse 1. halvår 2017.pdf