Pres på udtrædelsesvilkår udløser nedskrivninger i datacentralen BEC

Nasdaq Copenhagen A/S

31. oktober 2017

Pres på udtrædelsesvilkår udløser nedskrivninger i datacentralen BEC

I forbindelse med nye krav til pengeinstitutternes kapitalgrundlag udfordrer Finanstilsynet nu datacentralernes udtrædelsesgodtgørelser i den situation, hvor et pengeinstitut kommer under sit kapitalkrav, og hvor der således skal iværksættes afviklingsforanstaltninger. Tilsynet har tilkendegivet en forventning om, at udtrædelsesgodtgørelser vil blive betragtet som en afviklingshindring og derfor skal afskaffes i denne situation.

Konsekvensen af Finanstilsynets forventning vil være, at forretnings- og økonomimodellen i Vestjysk Banks datacentral BEC udfordres, da denne er baseret på et princip om, at et medlem, der med kort varsel udtræder af fællesskabet, er forpligtet til at betale en udtrædelsesgodtgørelse for at kompensere de øvrige medlemmer for aktiverede fælles udviklingsomkostninger, fælles forpligtelser til leverandører osv.

I lyset af forventningen har Vestjysk Bank og BECs øvrige ejerkreds besluttet at iværksætte en proces med henblik på at reducere de fremtidige økonomiske forpligtelser for et BEC-medlem i tilfælde af medlemmets udtræden af fællesskabet som følge af afvikling. Som en konsekvens heraf har BEC med baggrund i den øgede usikkerhed om de forventede fremtidige indtægtsstrømme foretaget en foreløbig vurdering af værdiansættelsen af sine eksisterende udviklingsaktiver.

I 2017 vil der derfor blive gennemført en delvis nedskrivning af BECs udviklingsaktiver, og som følge heraf vil BECs medlemmers andelskonti blive fuldt nedskrevet.

For Vestjysk Bank betyder de ovennævnte forhold, at der i 4. kvartal 2017 indskydes ny kapital i BEC samt foretages nedskrivning af Vestjysk Banks kapitalandele i BEC for samlet 29 mio. kr.

Idet Vestjysk Bank samtidig har haft en god udvikling i bankens basisresultat, fastholder Vestjysk Bank den tidligere udmeldte forventning til årets samlede basisresultat på 400 til 450 mio. kr.

Vestjysk Bank offentliggør regnskabet for 1. til 3. kvartal den 22. november 2017.

Eventuelle henvendelser vedrørende denne selskabsmeddelelse bedes rettet til administrerende bankdirektør Jan Ulsø Madsen på tlf. 96 63 21 04.

Vestjysk Bank A/S

Vagn Thorsager                               Jan Ulsø Madsen
bestyrelsesformand                          adm. bankdirektør

Vestjysk Bank A/S