Evli Pankki Oyj: Evlin uusi Pohjoismaat Yrityslaina -rahasto sijoittaa pohjoismaisiin luokitettuihin investment grade- ja high yield -yrityslainoihin sekä luokittelemattomiin yrityslainoihin

EVLI PANKKI OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 1.11.2017, klo 10.15

Evli-Rahastoyhtiö on nimennyt Evli Taktinen Alfa-Korko korkorahastonsa uudelleen ja uudistanut rahaston strategian. Uusi nimi on Evli Pohjoismaat Yrityslaina. Rahasto keskittyy sekä pohjoismaisiin luokitettuihin investment grade- (IG) ja high yield (HY) -yrityslainoihin että luokittelemattomiin yrityslainoihin.

Tutkimustiedon perusteella pohjoismaiset yrityslainamarkkinat ovat jo kohtalaisen suuret. Kasvavien markkinoiden arvo on tällä hetkellä 150 miljardia euroa. Ainutlaatuinen vahvojen perustekijöiden ja houkuttelevan arvostustason yhdistelmä herättää kasvavaa kiinnostusta Pohjoismaiden ulkopuolisten sijoittajien keskuudessa. Useimmat eurooppalaiset sijoittajat valitsevat kuitenkin edelleen vain virallisen luokituksen saaneita yrityslainoja näillä markkinoilla, vaikka tulokset osoittavat, että pienemmät pohjoismaiset luokittelemattomat yritykset tuottavat yleensä paremmin kuin vastaavan luottoriskiprofiilin luokitellut yritykset. Yli 70 prosenttia pohjoismaisista liikkeeseenlaskijoista on nimenomaan pieniä luokittelemattomia yrityksiä.

"Pohjoismaiset yrityslainamarkkinat tarjoavat hyvän hajautuksen eri toimiala-, maa- ja rakenneriskeihin. Evli Pohjoismaat Yrityslaina -rahasto keskittyy sekä luokitettujen että luokittelemattomien pohjoismaisten yritysten potentiaaliin. Rahaston avulla Evli voi tarjota myös erinomaisen tilaisuuden hajauttaa yrityslainasalkkua ja lisätä sen tuottopotentiaalia. Meillä on lähes 20 vuoden sijoituskokemus pohjoismaisista yrityslainoista ja asiantunteva salkunhoitajien tiimi, joka vastaa pohjoismaisten velkojen analysoinnista ja ostamisesta", sanoo Kim Pessala, Evli-Rahastoyhtiön toimitusjohtaja.

Evli Pohjoismaat Yrityslaina -rahasto on aktiivisesti hoidettu rahasto, joka tavoittelee korkeaa ja vakaata tuottoa ja tarjoaa laadukkaiden eurooppalaisten liikkeeseenlaskijoiden indeksistä poikkeavia yrityslainoja Pohjoismaiden markkinoista kiinnostuneille sijoittajille. Rahasto sijoittaa ainoastaan suomalaisiin, ruotsalaisiin, norjalaisiin ja tanskalaisiin yrityslainoihin.

Lisätietoja:

Kim Pessala, toimitusjohtaja, Evli Rahastoyhtiö Oy, p. 040 523 3797

Evli Pankki Oyj

Evli on sijoittamiseen erikoistunut pankki, joka auttaa yhteisöjä, yrityksiä ja yksityishenkilöitä kasvattamaan varallisuuttaan. Tuote- ja palveluvalikoima sisältää sijoitusrahastoja, varainhoitoa ja pääomamarkkinapalveluita, vaihtoehtoisia sijoitustuotteita, sijoitustutkimusta, kannustinjärjestelmien hallinnointia ja yritysjärjestelypalveluita. Yhtiö tarjoaa myös asiakkaiden sijoitustoimintaa tukevia pankkipalveluita. Evli on Suomen parhaaksi arvioitu ja suosituin yhteisövarainhoitaja*.

Evlin hallinnoitavana on 11,1 miljardia euroa asiakkaiden varoja (netto 9/2017). Evli-konsernin oma pääoma on 66,5 miljoonaa euroa ja BIS-vakavaraisuussuhde 14,1 prosenttia (30.9.2017). Yhtiön palveluksessa työskentelee yli 200 henkilöä. Evli Pankki Oyj:n B-osake on listattu Nasdaq Helsingissä.

* TNS Sifo Prospera External Asset Management 2017 Finland, SFR Scandinavian Financial Research Institutional Investment Services, Finland 2017 (jaettu ensimmäinen sija).

Jakelu: keskeiset tiedotusvälineet, www.evli.com