Højere omsætning og indtjening i 3. kvartal 2017

Hartmann løftede omsætningen og driftsresultatet i 3. kvartal, hvor både kerneforretningen og Hartmann Technology bidrog til den positive udvikling. Den igangværende indkøring af koncernens nye produktionskapacitet dannede grundlag for det højere emballagesalg i kvartalet, mens den udvidede produktionsplatform samtidig medførte højere produktionsomkostninger og afskrivninger.

I Nordamerika medførte fortsat lave priser på standardæg en midlertidig afmatning af væksten i salget af emballage til de dyrere specialæg, ligesom indkøringen af den nye produktionskapacitet forløb langsommere end oprindeligt forventet. Fra udgangen af 3. kvartal blev Hartmann endvidere på enkelte europæiske markeder påvirket af fund af fipronil i æg i sommeren 2017. I forlængelse af disse udviklinger justerede Hartmann forventningerne til 2017 og offentliggjorde nye forventninger til 2018 den 25. oktober 2017.

Administrerende direktør Ulrik Kolding Hartvig siger: "Vi havde et godt 3. kvartal, hvor vi skabte fremgang i emballagesalget drevet af vores udvidede produktionskapacitet. Nu arbejder vi målrettet på at afsætte den nye kapacitet, så den positive udvikling kan videreføres i årets sidste kvartal og det kommende regnskabsår."

3. kvartal 2017

• Omsætningen steg til 557 mio. kr. (2016: 482 mio. kr.), og driftsresultatet var 69 mio. kr. (2016: 47 mio. kr.) svarende til en overskudsgrad på 12,4% (2016: 9,7%). Fremgangen var drevet af øget teknologisalg og den igangværende indkøring af ny produktionskapacitet.
  • I Europa steg omsætningen til 340 mio. kr. (2016: 282 mio. kr.) og driftsresultatet til 52 mio. kr. (2016: 30 mio. kr.) svarende til en overskudsgrad på 15,2% (2016: 10,6%). Den positive udvikling skyldes højere omsætning og indtjening fra teknologisalg i Hartmann Technology og fremgang i emballagesalget.
  • Den amerikanske forretnings omsætning steg til 217 mio. kr. (2016: 200 mio. kr.) efter fremgang i emballagesalget. Driftsresultatet udgjorde 23 mio. kr. (2016: 29 mio. kr.) svarende til en overskudsgrad på 10,5% (2016: 14,4%) som følge af en lavere gennemsnitlig salgspris samt højere produktionsomkostninger og afskrivninger efter udvidelsen af produktionskapaciteten.

9 måneder 2017

• Koncernens samlede omsætning steg til 1.643 mio. kr. (2016: 1.573 mio. kr.), og driftsresultatet udgjorde 162 mio. kr. (2016: 190 mio. kr.) svarende til en overskudsgrad på 9,8% (2016: 12,0%).
  • Den europæiske forretnings omsætning udgjorde 941 mio. kr. (2016: 945 mio. kr.) med et driftsresultat på 106 mio. kr. (2016: 114 mio. kr.) svarende til en overskudsgrad på 11,3% (2016: 12,0%).
  • Omsætningen fra den amerikanske forretning steg til 702 mio. kr. (2016: 629 mio. kr.) med et driftsresultat på 78 mio. kr. (2016: 103 mio. kr.) svarende til en overskudsgrad på 11,1% (2016: 16,3%).
  • Afkastet af den investerede kapital udgjorde 16% (2016: 24%).

Forventninger til 2017

• Hartmann fastholder de reviderede forventninger som udmeldt i selskabsmeddelelse nr. 12/2017 den 25. oktober 2017 om en omsætning i niveauet 2,2 mia. kr. og en overskudsgrad i niveauet 11% samt et afkast på den investerede kapital i niveauet 16%.
  • De samlede anlægsinvesteringer forventes fortsat at udgøre i niveauet 200 mio. kr.

For yderligere oplysninger, kontakt venligst:

Ulrik Kolding Hartvig
Adm. direktør