Axzon kvartalsrapport Q3 2017

SELSKABSMEDDELELSE NO 4/2017-29 NOVEMBER 2017

Axzon forbedrede profitabiliteten i Q3 2017

Axzon leverede en stabil omsætning på DKK 384 mio. i Q3 2017 (Q3 2016: DKK 387 mio.) grundet fald i de polske svinepriser i slutningen af september 2017, som reducerede koncernens besætningsværdi og rapporteret omsætning.

Resultat før renter, skat og afskrivninger (EBITDA) steg til DKK 110 mio. i Q3 2017 (Q3 2016: DKK 100 mio.), svarende til en EBITDA margin på 28,8% (Q3 2016: 25,8%). Resultatfremgangen i kvartalet skyldes primært et højere bidrag fra koncernens svine- og markbrugssegmenter.

Svinesegmentet bibeholdt et højt effektivitetsniveau, og løftede indtjeningen på baggrund af en relativ høj pris på levende svin i Axzons tre markeder: Rusland, Ukraine og Polen. Påvirkningen fra de faldende svinepriser i Europa i slutningen af Q3 mindskedes af Axzons diversificerede geografiske tilstedeværelse, idet priserne i Rusland og Ukraine var stabile.

De højere gennemsnitspriser på levende svin havde den modsatte virkning på Axzons fødevare segment i Q3, hvilket delvist blev opvejet af et øget salg af Axzons nye OUA (opdrættet uden antibiotika) og GMO-fri produktkategorier. Disse nyheder sikrer en alsidig produktportefølje, og skal bidrage til at mindske påvirkningen fra de volatile markeder for levende svin og basis kødprodukter.

På trods af kvartalets udfordrende vejrforhold ydede Axzons markbrugssegment en god indsats og opbyggede et stort lager af højkvalitets korn til den kommende fodringssæson med tilfredsstillende udbytter, som ligger over niveauet i sammenligningsperioden.

Energisegmentet øgede produktionen og effektiviteten i Q3 2017 sammenlignet med Q3 2016, som var kendetegnet ved tekniske udfordringer.

De frie pengestrømme for Q3 2017 beløb sig til DKK -37 mio. (Q3 2016: DKK 1 mio.). Mens Axzons pengestrømme fra driftsaktiviteter blev markant forbedret til DKK 104 mio. i Q3 2017 var koncernens finansieringsaktivitet højere grundet udbetalingen af udbytte på DKK 78 mio. samt anlægsinvesteringer på DKK 42 mio.

Forventninger for 2017

Baseret på en positiv udvikling i de første ni måneder af 2017 forventer Axzon nu, at koncernens EBITDA margin når 27-28 % mod de tidligere forventninger om 26-27 %, baseret på en forsat høj effektivitet. Omsætningsforventningen er justeret til DKK 1,6-1,7 mia. mod tidligere forventninger på DKK 1,7-1,8 mia. i 2017 baseret på færre slagtesvin i fødevaresegmentet samt faldende markedspriser på levende svin i Q4

- - - - - -

Vi forbedrede profitabiliteten og fastholdt omsætningen stort set uændret i det tredje kvartal af 2017 baseret på relativt høje svinepriser og en forsættelse af Axzons høje produktions effektivitet. Kvartalets gode finansielle og operationelle resultater blev realiseret til trods for udfordrende vejrforhold, hvor høsten og såningen af korn og oliefrø blev vanskeliggjort af den våde og forholdsvis kolde sommer specielt i Polen. Vi har sikret os det nødvendige lager af kvalitets korn til den kommende fodringssæson, og baseret på vores vel-diversificerede forretning er Axzon forsat på vej til at levere vækst og et signifikant højere indtjeningsniveau i 2017 til trods for den volatile markedssituation” siger CEO Tom Axelgaard.

Udvalgte finansielle højdepunkter og nøgletal

DKK millionerQ3 2017Q3 20169M 20179M 20162016
Samlede omsætning3843871,3261,1721,494
EBITDA110100382266328
EBITDA margin28.8%25.8%28.8%22.7%21.9%
EBITDA fast besætningspris11461332192281
Netto resultat29361508895
Frie pengestrømme(37)1101(13)18
Netto rentebærende gæld  1,1861,2201,185
*EBITDA 2016 inkluderer særlige poster på DKK 16 mil. grundet udbrud af afrikansk svinepest på en russisk farm.

Axzons delårsrapport for Q3 2017 er uarbejdet på engelsk.

Nærværende tekst er udarbejdet på både engelsk og dansk. I tilfælde af uoverenstemmelser gælder den engelske version.

Axzon Interim Report Q3 2017

Axzon Interim Report Q3 2017