Ordinær generalforsamling i Per Aarsleff Holding A/S

København, 2018-01-09 09:58 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- Selskabets ordinære generalforsamling afholdes den 31. januar 2018 kl. 15:00 på selskabets kontor, Hasselager Allé 5, 8260 Viby J med følgende dagsorden:

1. Bestyrelsens beretning om selskabets virksomhed.

2. Fremlæggelse og godkendelse af årsrapporten samt koncernregnskab.

3. Beslutning om anvendelse af overskud eller dækning af tab i henhold til den godkendte årsrapport.

4. Beslutning om decharge for direktion og bestyrelse.

5. Behandling af forslag, der måtte være fremsat af bestyrelsen og/eller aktionærer.

Bestyrelsen har fremsat følgende forslag:

• Bestyrelsen indstiller, at der udbetales DKK 90.600.000 i udbytte, heraf DKK 9.060.000 til egne aktier.
  • Bestyrelsen indstiller, at det ordinære bestyrelseshonorar pr. medlem for regnskabsåret 2017/18 udgør 225.000 kr. med tillæg til næstformand og formand samt menige udvalgsmedlemmer i overensstemmelse med vederlagspolitikken. Dette indebærer tillæg til næstformand og formand på henholdsvis en og to gange det ordinære honorar samt tillæg til et menigt udvalgsmedlem på 40 % af det ordinære honorar.
  • Bestyrelsen indstiller, at en ny vederlagspolitik for bestyrelse og direktion i Per Aarsleff Holding A/S godkendes. Vederlagspolitikken foreslås ændret for så vidt angår direktionens aflønning, hvor det med henblik på at fastholde og tiltrække medlemmer af direktionen kan vedtages at indføre en langsigtet incitamentsordning med "matching shares". For at sikre sammenhæng mellem den aktiebaserede aflønning og den langsigtede værdiskabelse for selskabet foreslås det, at tildelingen af retten til "matching shares" sker periodisk med en løbetid på 3 år for hver tildeling.
  • Bestyrelsen indstiller, at bestyrelsen bemyndiges til indtil den 31. januar 2023 at forhøje aktiekapitalen med indtil nominelt DKK 4.530.000 med fortegningsret for aktionærerne ved ændring af selskabets vedtægter § 4 a til:

"§ 4 a. Bestyrelsen er indtil den 31. januar 2023 bemyndiget til med fortegningsret for aktionærerne ad én eller flere gange at forhøje aktiekapitalen med indtil nom. kr. 4.530.000 nye aktier. Kapitalforhøjelsen kan ske ved kontant indbetaling. Forhøjelsen kan ske med både A-aktier og B-aktier efter forholdet mellem de to aktieklasser eller – forudsat at kapitalforhøjelsen sker til markedskurs – med B-aktier alene. Ved forhøjelse med både A-aktier og B-aktier har A-aktionæren fortegningsret til nye A-aktier og B-aktionærerne fortegningsret til nye B-aktier. Ved forhøjelse med B-aktier alene har begge aktieklassers aktionærer forholdsmæssig fortegningsret til de nye B-aktier. For nye A- og B-aktier skal i øvrigt i det hele gælde tilsvarende regler, som er gældende for de nuværende A- og B-aktier."

• Under forudsætning af vedtagelse af ovennævnte 4. punkt indstiller bestyrelsen, at bestyrelsen bemyndiges til indtil den 31. januar 2023 at forhøje aktiekapitalen med indtil nominelt DKK 4.530.000 uden fortegningsret for aktionærerne, ved indsættelse af ny § 4 b og § 4 c i selskabets vedtægter, i hvilket tilfælde sidste linje i ovennævnte 4. punkt bliver til ny § 4 d:

"§ 4 b. Bestyrelsen er indtil den 31. januar 2023 bemyndiget til uden fortegningsret for aktionærerne ad én eller flere gange at forhøje aktiekapitalen med indtil nom. kr. 4.530.000 B-aktier. Kapitalforhøjelsen skal ske til markedskurs og kan ske enten ved kontant indbetaling eller ved indskud af andre værdier end kontanter.

§ 4 c. Bestyrelsens bemyndigelser efter § 4 a og § 4 b kan tilsammen maksimalt udnyttes til at forhøje aktiekapitalen med i alt nom. kr. 4.530.000.

§ 4 d. For nye A- og B-aktier skal i øvrigt i det hele gælde tilsvarende regler, som er gældende for de nuværende A- og B-aktier."

• Bestyrelsen foreslår, at selskabets vedtægter § 7, 5. afsnit vedrørende indkaldelse til generalforsamling ændres til:

”Generalforsamlinger indkaldes af bestyrelsen senest 3 uger og tidligst 5 uger før generalforsamlingen via selskabets hjemmeside samt ved almindeligt brev eller e-mail til alle i ejerbogen noterede aktionærer, som har fremsat begæring herom. Indkaldelse sker desuden via Erhvervsstyrelsens it-system”.

Tilsvarende ændres "Erhvervs- og Selskabsstyrelsen" i selskabets vedtægter § 7, 2. afsnit til "Erhvervsstyrelsen".

Såfremt forslaget vedtages, vil det ikke længere være et krav, at generalforsamlinger indkaldes ved bekendtgørelse i et københavnsk dagblad og et lokalt dagblad.

6. Valg af medlemmer til bestyrelsen.

• Andreas Lundby, Jens Bjerg Sørensen, Peter Arndrup Poulsen og Charlotte Strand foreslås genvalgt. Carsten Fode stiller ikke op til genvalg til bestyrelsen.

Vedrørende bestyrelsens kompetencer, herunder øvrige ledelseshverv, henvises til årsrapportens afsnit Direktion og bestyrelse.

7. Valg af revisor.

• PWC, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab, foreslås genvalgt i overensstemmelse med revisionsudvalgets indstilling. Revisionsudvalget er ikke blevet påvirket af tredjeparter og har ikke været underlagt nogen aftale med en tredjepart, som begrænser generalforsamlingens valg til visse revisorer eller revisionsfirmaer.

8.  Eventuelt.

Dagsorden mv.

Dagsorden indeholdende forslagenes fulde ordlyd vil være tilgængelig på selskabets hjemmeside – www.aarsleff.com – fra den 9. januar 2018. Årsrapport for 2016/17 omfattende beretning, resultatopgørelse og balance, koncernregnskab og revisionspåtegning findes ligeledes på selskabets hjemmeside.

Senest tre uger før generalforsamlingen vil følgende oplysninger være tilgængelige for aktionærerne på selskabets hjemmeside:

1. Indkaldelsen inklusive dagsordenen og de fuldstændige forslag.
  2. Det samlede antal aktier og stemmerettigheder på datoen for indkaldelsen.
  3. De dokumenter, der skal fremlægges på generalforsamlingen.
  4. De formularer, der skal anvendes ved stemmeafgivelse ved fuldmagt og ved stemmeafgivelse pr. brev.

Særlige vedtagelseskrav
Vedtagelse på generalforsamlingen af forslag om bemyndigelse af bestyrelsen til at foretage kapitalforhøjelser (dagsordenens pkt. 5, 4. og 5. punkt) og om indkaldelse til generalforsamling (dagsordenens pkt. 5, 6. punkt) kræver, at mindst 2/3 afgiver stemme herfor, jf. vedtægternes § 11.

Registreringsdato
En aktionærs ret til at deltage i generalforsamlingen og afgive stemme på sine aktier fastsættes i forhold til de aktier, som aktionæren besidder den 24. januar 2018 (registreringsdatoen). De aktier, den enkelte aktionær besidder, opgøres på registreringsdatoen på baggrund af aktionærens ejerforhold som noteret i ejerbogen samt i henhold til meddelelser om ejerforhold, som selskabet har modtaget med henblik på indføring i ejerbogen, men som endnu ikke er indført i denne.

Anmeldelsesfrist for deltagelse
Adgang til generalforsamlingen er betinget af, at aktionæren senest fredag den 26. januar 2018 kl. 23:59 har løst adgangskort. Adgangskort rekvireres hos VP Investor Services A/S pr. telefon 43 58 88 66, via VP Investor Services A/S’ hjemmeside, www.vp.dk/gf, via selskabets hjemmeside, www.aarsleff.com/investorer eller ved at returnere tilmeldingsblanketten til vpinvestor@vp.dk eller VP Investor Services A/S, Weidekampsgade 14, P.O. box 4040, 2300 København S.

Selskabet vil som noget nyt sende adgangskort ud via e-mail. Dette kræver, at aktionærens e-mailadresse er registreret på InvestorPortalen, jf. www.aarsleff.com/investorer, og er dette ikke allerede tilfældet, er der mulighed for ved tilmeldingen at indtaste sin e-mailadresse. Efter tilmelding vil man pr. e-mail modtage et adgangskort i PDF. Adgangskortet kan printes eller medbringes på smartphone eller tablet. Skulle man glemme at medbringe sit adgangskort til generalforsamlingen, kan det genudskrives mod forevisning af legitimation. Stemmesedler udleveres i adgangsregistreringen ved generalforsamlingen.

Skulle man ikke have en e-mailadresse, er der fortsat mulighed for at få adgangskort tilsendt pr. post.

Fuldmagt
Fuldmagt skal være VP Investor Services A/S i hænde senest fredag den 26. januar 2018 kl. 23:59 enten via VP Investor Services A/S’ hjemmeside, www.vp.dk/gf eller via www.aarsleff.com/investorer. Fuldmagtsblanketten kan endvidere downloades fra www.aarsleff.com/investorer, printes og sendes inden samme frist pr. e-mail til vpinvestor@vp.dk eller med almindelig post til VP Investor Services A/S, Weidekampsgade 14, P.O. box 4040, 2300 København S.

Brevstemme
Brevstemme skal være VP Investor Services A/S i hænde senest tirsdag den 30. januar 2018 kl. 16:00 enten via VP Investor Services A/S’ hjemmeside, www.vp.dk/gf, eller via www.aarsleff.com/investorer. Brevstemmeblanketten kan endvidere downloades fra www.aarsleff.com/investorer, printes og sendes inden samme frist pr. e-mail til vpinvestor@vp.dk eller med almindelig post til VP Investor Services A/S, Weidekampsgade 14, P.O. box 4040, 2300 København S.

Spørgeret
På generalforsamlingen vil ledelsen besvare spørgsmål fra aktionærerne om forhold af betydning for bedømmelsen af årsrapporten, selskabets stilling og andre spørgsmål til behandling på generalforsamlingen.

Aktiekapitalens størrelse og stemmeret
Selskabets aktiekapital udgør 45.300.000 kr. opdelt i 2.700.000 kr. A-aktier og 42.600.000 kr. B-aktier.
Jf. vedtægternes § 10 gælder følgende vedrørende stemmeret: Hvert A-aktiebeløb på 100 kr. giver 500 stemmer, og hvert B-aktiebeløb på 2 kr. giver 1 stemme.

Bestyrelsen for Per Aarsleff Holding A/S

GF2018 - Indkaldelse - generalforsamling_DK.pdf