Årsrapport 2017

til Nasdaq Copenhagen

2018.02.22

Årsrapport 2017

Brødrene A & O Johansen A/S realiserede i 2017 et resultat før skat på 145,5 mio. kr., hvilket er 10,1 mio. kr. højere end sidste år samt i overensstemmelse med tidligere udmeldinger om et resultat før skat på 140-150 mio. kr.  Som følge af en øget konkurrence er overskudsgraden på 4,5 % faldet med 0,6 procentpoint i forhold til 2016.

En stor og vigtig milepæl blev nået i starten af 2017 med tilbagekøb af præferenceaktier fra J-F. Lemvigh-Müller Holding A/S og efterfølgende nedskrivning af aktiekapitalen med 29,0 mio. kr., hvorved aktiekapitalen udgør 28,0 mio. kr. I forbindelse med generalforsamlingen i 2017 blev der gennemført aktiesplit i forholdet 1:10, således at stykstørrelsen for præferenceaktier blev ændret fra 100 kr. til 10 kr.

Koncernen fortsatte med nye investeringer. I Odense blev åbnet yderligere en butik – nr. 50 i rækken, og AO’s butik i Roskilde blev flyttet til en ny lokation. På centrallageret i Albertslund blev et nyt miniload-lagersystem med over 80.000 kasser implementeret, samtidig med at yderligere udelager på ca. 17.000 kvm blev etableret.

På selskabets ordinære generalforsamling den 23. marts 2018 vil der blive stillet forslag om udbetaling af udbytte på 6 kr. pr. 10 kr. aktie.

Omsætningen blev 3.269,1 mio. kr. mod 2.823,4 mio. kr. i 2016. Væksten på 445,7 mio. kr. eller 16 % kan dels henføres til det danske marked, hvor omsætningen er øget med 366,6 mio. kr. eller 14 %, dels til udlandet, hvor omsætningen er øget med 64,4 mio. kr. eller 28 %. I både Danmark og udlandet kan omsætningsvæksten henføres til større projekter, hvor marginerne er mere under pres.

Bruttoresultatet, som nu indeholder distributionsomkostninger, blev på 769,8 mio. kr., hvilket er 65,1 mio. kr. eller 9 % højere end sidste år. Bruttomarginen på 23,5 % er 1,5 procentpoint lavere end sidste år. Faldet kan henføres til højere distributionsomkostninger samt øget konkurrence i markedet. Distributionsomkostningerne udgør 3,8 % af omsætningen, hvilket er en stigning på 0,5 procentpoint i forhold til 2016.

De samlede driftsomkostninger og afskrivninger er stigende, idet omstillingen til en digital virksomhed skaber flere nye investeringer og omkostninger, sideløbende med at den traditionelle virksomheds omkostninger er nødvendige i transformationsfasen.

Eksterne omkostninger på 175,4 mio. kr. er 17,7 mio. kr. eller 11 % højere end realiseret i 2016.

Personaleomkostninger på 371,3 mio. kr. er 31,8 mio. kr. eller 9 % højere end realiseret i 2016, hvilket skal ses i sammenhæng med omsætningsvæksten på 16 % samt den nævnte transformation.

Resultat før af- og nedskrivninger (EBITDA) udgør 223,1 mio. kr., hvilket er 15,6 mio. kr. højere end sidste år.

Afskrivninger på 75,9 mio. kr. er 11,7 mio. kr. eller 18 % højere end realiseret i 2016 som følge af øgede afskrivninger i forbindelse med investering i det nye miniload-lagersystem samt øget investering i digitale løsninger og software.

Resultat før finansielle poster (EBIT) blev 147,2 mio. kr. mod 143,3 mio. kr. i 2016. Overskudsgraden blev realiseret til 4,5 % mod 5,1 % i 2016.

Finansielle omkostninger, netto, på 1,7 mio. kr. er 6,3 mio. kr. lavere end sidste år, hvilket kan henføres til indtægtsførsel af 8,9 mio. kr. i forbindelse med justering af earn-out vedr. Greenline A/S.

Resultat før skat på 145,5 mio. kr. lever op til tidligere udmeldte forventninger, og er 10,1 mio. kr. højere end realiseret i 2016. Resultatet betragtes som acceptabelt set i lyset af konkurrencesituationen.

Årets resultat på 114,8 mio. kr. er 9,4 mio. kr. højere end i 2016.

Koncernens aktiver udgjorde 2.169,1 mio. kr. pr. 31. december 2017 mod 1.994,8 mio. kr. i 2016. Stigningen på 174,3 mio. kr. kan primært henføres til øget varelager på 25,9 mio. kr., tilgodehavender fra salg på 75,4 mio. kr. samt investering i nyt miniload-lagersystem, hvilket øger anlægsaktiverne med 37,6 mio. kr.

Egenkapitalen udgjorde 655,9 mio. kr., svarende til en soliditetsgrad på 30,2 %.

Den rentebærende gæld på 859,7 mio. kr. er øget med 245,9 mio. kr. i året, hvilket kan henføres til køb af egne aktier fra J-F. Lemvigh-Müller Holding A/S for 185,5 mio. kr., delbetaling vedr. køb af Greenline A/S på 49,6 mio. kr. samt udbytte på 16,3 mio. kr.

Pengestrøm fra driften er på 134,4 mio. kr., hvilket er 101,4 mio. kr. lavere end sidste år som følge af et forbedret EBITDA på 15,6 mio. kr., mens arbejdskapitalen henover året er forøget med 52,9 mio. kr.  I 2016 blev arbejdskapitalen reduceret med 65,9 mio. kr.

Investeringerne i 2017 udgjorde netto 164,2 mio. kr., hvilket er 34,5 mio. kr. mere end året før primært som følge af investering i digitale løsninger på 28,6 mio. kr. inden for e-handel, prisværktøj baseret på kunstig intelligens samt PIM- og CRM-system, hvor investeringen er 14,5 mio. kr. højere end sidste år. Derudover er der investeret 48,1 mio. kr. i driftsmateriel og inventar, hvilket hovedsagelig kan henføres til nyt miniload-lagersystem. Investering i grunde og bygninger på 37,6 mio. kr. vedrører nye butikker i Roskilde og Odense samt udvidelser på centrallageret i Albertslund.

AO beskæftigede, inkl. eksterne vikarer, gennemsnitligt 718 medarbejdere i 2017 mod 680 året før.

Ledelsen forventer et resultat før skat i 2018 i niveauet 145-155 mio. kr.

For yderligere information kontakt venligst:

Adm. direktør Niels A. Johansen
Finansdirektør Henrik T. Krabbe