Jyske Bank forhøjer sit frivillige betingede overtagelsestilbud på Nordjyske Bank

Nordjyske Bank A/S har i dag modtaget meddelelse fra Jyske Bank A/S, om at Jyske Bank har besluttet at forhøje tilbudskursen i det frivillige købstilbud, der vil blive fremsat til aktionærerne i Nordjyske Bank, jf. tidligere offentliggjorte selskabsmeddelelse nr. 04.2018 af 13. marts 2018.

Den forhøjede tilbudskurs udgør 190 kr. kontant pr. aktie mod tidligere 170 kr. pr. aktie. Der henvises i øvrigt til Jyske Banks selskabsmeddelelse offentliggjort d.d.

Nordjyske Banks bestyrelse har siden offentliggørelsen af Jyske Banks frivillige betingede overtagelsestilbud den 13. marts 2018 vurderet indholdet af tilbuddet samt undersøgt eventuelle alternative muligheder med henblik på bedst muligt at varetage bankens og aktionærernes interesser. Der er afholdt møde med repræsentantskabet for Nordjyske Bank for at afdække repræsentantskabets holdning til Jyske Banks tilbud.

Bestyrelsen har samtidig afsøgt alternative muligheder for at varetage bankens og aktionærernes interesser, herunder mulighederne for Nordjyske Banks fortsættelse i overensstemmelse med bankens strategi. Strategien blev vedtaget i forbindelse med købet af Nørresundby Bank i 2015, og bekræftet af bankens aktionærer. Strategien er blevet gennemført med succes for banken og aktionærerne.

På baggrund af disse vurderinger og undersøgelser stod det bestyrelsen klart, at Jyske Banks oprindelige tilbud ikke var attraktivt for aktionærerne fra et finansielt synspunkt. Endvidere ændrede det oprindelige tilbud ikke repræsentantskabets opbakning til strategien om at fortsætte Nordjyske Bank som en selvstændig lokal bank. Det var samtidig bestyrelsens vurdering, at der var andre og mere attraktive alternativer for banken og dens aktionærer, som bestyrelsen var aktivt i gang med at afdække.

Bestyrelsen har i dag på et møde orienteret Jyske Bank om denne proces, herunder at det oprindelige tilbud ikke var attraktivt for aktionærerne fra et finansielt synspunkt. Under mødet meddelte Jyske Bank, at de ville forhøje tilbuddet og udsendte samtidig en meddelelse herom.

Nordjyske Bank har meddelt Jyske Bank, at man ikke vil stille hindringer i vejen for, at aktionærerne får en fair mulighed for at forholde sig til Jyske Banks tilbud.

Det forhøjede tilbud fra Jyske Bank i dag betyder, at der foreligger en ny situation, som bestyrelsen nu vil vurdere under hensyntagen til bankens og aktionærernes interesser.

Jyske Bank skal offentliggøre et tilbudsdokument senest tirsdag den 10. april 2018, og Nordjyske Banks bestyrelse vil herefter, i henhold til bekendtgørelse om overtagelsestilbud, udsende en redegørelse med fordele og ulemper ved tilbuddet. Bestyrelsen vil anbefale Nordjyske Banks aktionærer at afvente denne redegørelse, før de tager stilling til tilbuddet.

Yderligere oplysninger
Eventuelle spørgsmål til denne meddelelse kan ske til formand Mads Hvolby på telefon 4053 2631.

Bilag: Selskabsmeddelelse fra Jyske Bank den 05.04.2018

07.2018 Jyske Bank forhøjer købstilbud 07.2018 Bilag - Selskabsmeddelelse fra Jyske Bank den 04.05.2018