Aktia liittyy sijoittaja-allekirjoittajaksi CDP:n vesi- ja metsäaloitteisiin

Lehdistötiedote 21.9.2018

Aktia jatkaa vastuullisuustyötään ja liittyy ilmastonmuutoksen torjumiseen sekä metsien ja vesistöjen suojelemiseen kannustavan CDP-järjestön vesi- ja metsäaloitteisiin. Aloitteisiin osallistuminen täydentää Aktian pitkään jatkunutta sijoittamisen vastuullisuustyötä ja jo aiemmin allekirjoitettua CDP:n ilmastonmuutosaloitetta.

Aktia osallistuu sijoittaja-allekirjoittajana CDP:n vesi- ja metsäaloitteisiin, jotka kannustavat yrityksiä raportoimaan kattavasti vedenkäytön ja metsien vastuullisuudesta sekä niihin liittyvästä riskienhallinnasta. Aloitteiden allekirjoittaminen on osa Aktian vastuullisen toiminnan kehittämistä. CDP (aiemmin Carbon Disclosure Project) on riippumaton ja kansainvälinen järjestö, joka kannustaa yrityksiä ja julkisia tahoja vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä sekä suojelemaan vesistöjä ja metsiä.

Vastuullisen toimintatavan huomioiminen on jo pitkään ollut luonnollinen osa Aktian sijoitustoimintaa. Aktia hahmotteli muun muassa ensimmäisten joukossa vastuullisen sijoittamisen politiikkansa jo vuonna 2006 ja vastuullisen sijoittamisen periaatteet on sisällytetty osaksi normaalia sijoitustoimintaa.

”Vastuullinen sijoittaminen on meille arkea, sillä huomioimme kaikessa sijoitustoiminnassamme riskit ja mahdollisuudet mahdollisimman monipuolisesti, mukaan lukien erilaiset ympäristö-, yhteiskunta- ja hallinnolliset näkökulmat. Metsiin ja vedenkäyttöön liittyvät seikat ovat mielestämme tärkeitä ja osallistumalla aloitteisiin tuemme CDP:n arvokasta työtä aiheen ympärillä”, sanoo Aktian vastuullisen sijoittamisen johtaja Markus Lindqvist.

CDP:n ilmasto-, metsä- ja vesialoitteiden lisäksi Aktia on myös allekirjoittanut YK:n vastuullisen sijoittamisen periaatteet (PRI) ja Climate Action 100+ -ilmastonmuutosaloitteen. Lisäksi Aktia on mukana Suomen vastuullisen sijoittamisen verkostossa FINSIFissä ja tekee yhteistyötä yhtiöiden vastuullista toimintaa valvovan ja arvioivan ISS-Ethixin kanssa.

Lue lisää Aktian vastuullisuustyöstä.

Lue lisää Aktian vastuullisesta sijoitustoiminnasta.

Lisätietoja:
Markus Lindqvist, johtaja, Aktia Varainhoito Oy, markus.lindqvist@aktia.fi,  puh. 010 247 6846

Aktia tarjoaa laajan valikoiman pankki-, varainhoito-, vakuutus- ja kiinteistönvälitysratkaisuja. Aktia toimii Suomen rannikkoalueella ja sisämaan kasvukeskuksissa. Aktialla on noin 380 000 asiakasta, joita palvellaan konttoreissa, verkossa, mobiileissa käyttöliittymissä ja puhelimitse. Aktian osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. Lisätietoja Aktiasta saa osoitteesta www.aktia.com.