Lindab International AB (publ): Lindabs delårsrapport för tredje kvartalet 2018

Tredje kvartalet 2018

• Nettoomsättningen ökade med 15 procent till 2 397 MSEK (2 081), varav organisk tillväxt uppgick till 8 procent.
  • Justerat1) rörelseresultat ökade med 29 procent till 209 MSEK (162). Rörelseresultatet var 200 MSEK (154).
  • Justerad1) rörelsemarginal ökade till 8,7 procent (7,8).
  • Periodens resultat ökade med 32 procent till 152 MSEK (115).
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, ökade till 1,99 SEK (1,51).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten förbättrades till 262 MSEK (-58).
  • Products & Solutions kommer att delas upp i två affärsområden (Ventilation Systems respektive Profile Systems) och presenteras som separata segment från och med första kvartalet 2019.

Januari - september 2018

• Nettoomsättningen ökade med 15 procent till 6 942 MSEK (6 057), varav organisk tillväxt uppgick till 10 procent.
  • Justerat1) rörelseresultat ökade med 18 procent till 461 MSEK (392). Rörelseresultatet var 400 MSEK (383).
  • Justerad1) rörelsemarginal ökade till 6,6 procent (6,5).
  • Periodens resultat ökade med 10 procent till 288 MSEK (263).
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, ökade till 3,78 SEK (3,45).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten förbättrades till 355 MSEK (64).

1) Justerat rörelseresultat/rörelsemarginal exkluderar engångsposter och omstruktureringskostnader av väsentlig storlek.

Lindabs VD och koncernchef, Ola Ringdahl, kommenterar:

Under det tredje kvartalet var försäljningstillväxten stark, särskilt i Östeuropa och Norden. Nettoomsättningen ökade med 15 procent till 2 397 MSEK och justerat rörelseresultat ökade med 29 procent till 209 MSEK.

Products & Solutions hade en fortsatt god försäljningsutveckling med 8 procents organisk tillväxt. Nettoomsättningen uppgick till 2 125 MSEK, vilket är den högsta försäljningen någonsin i ett enskilt kvartal. Stålpriserna är något stabilare och vi börjar se resultatet av våra nödvändiga prisjusteringar på marknaden. Justerat rörelseresultat ökade med 33 MSEK till 202 MSEK.

Building Systems redovisade sitt bästa kvartal sedan 2015. Den organiska tillväxten uppgick till 12 procent och nettoomsättningen var 272 MSEK. Det pågående kostnadsbesparingsprogrammet har haft positiva effekter på både bruttomarginalerna och kostnadsnivåerna. Justerat rörelseresultat ökade till 14 MSEK jämfört med -1 MSEK under motsvarande period föregående år. Marknaden fortsätter att utvecklas starkt och under kvartalet tecknades tolv stora avtal, vardera värda mer än 10 MSEK. Orderstocken är betydligt högre än för ett år sedan. Vi ser goda möjligheter att även fortsättningsvis redovisa resultatförbättringar.

Den strategiska utvärdering som påbörjades 2017 av den icke ventilationsrelaterade verksamheten är nu slutförd. Vår strategi att skapa en ännu starkare position inom vår största verksamhetsinriktning ventilation är fortfarande ytterst relevant. Vi har ett starkt varumärke och en god marknadsandel i många geografiska områden där Products & Solutions är närvarande. Den strategiska översynen har identifierat värdefulla kostnadssynergier mellan ventilationsverksamheten och den övriga verksamheten inom Products & Solutions. Lindab kommer att fortsätta utveckla båda dessa affärsinriktningar, men med en ännu tydligare fokusering. Därför kommer nuvarande Products & Solutions att delas in i två affärsområden (Ventilation Systems respektive Profile Systems) från och med första kvartalet 2019.

Affärsområdet Building Systems har utvärderats noggrant och ett omfattande kostnadsbesparingsprogram pågår. Vi ser positiva effekter av programmet, vilket resultatet i tredje kvartalet bekräftar och vi ligger före vår tidplan. Parallellt har vi övervägt en potentiell avyttring av Building Systems. Erhållna indikativa bud har dock inte reflekterat vår bild av verkligt värde på Building Systems, särskilt inte med beaktande av de förbättringar som för närvarande sker. Vår slutsats är att Lindab kan skapa ett större värde för aktieägarna genom att fullfölja det påbörjade kostnadsbesparingsprogrammet inom Building Systems och ytterligare förbättra lönsamheten. Den finansiella förbättringen under tredje kvartalet, i kombination med en stark orderingång och väsentligt högre orderstock, visar att vi är på rätt väg.

Genom att organisera Lindab i tre tydliga affärsområden, med konsekvens att segmentsrapporteringen ändras från första kvartalet 2019, kommer vi få ökat fokus och transparens inom respektive affärsområde. Vi kommer nu vidta åtgärder inom hela koncernen för att förbättra den operationella effektiviteten och stärka lönsamheten. Lindabs finansiella mål kvarstår, inklusive målet om en långsiktig rörelsemarginal om 10 procent.

Slut
__________________

Denna information är sådan som Lindab International AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 25 oktober 2018 kl. 07:40 (CEST).

Kontakt:

Ola Ringdahl, VD och koncernchef
E-post: ola.ringdahl@lindab.com
Telefon: +46 (0) 431 850 00

Malin Samuelsson, ekonomi- och finansdirektör
E-post: malin.samuelsson@lindab.com
Mobil: +46 (0) 701 45 46 85

Kort om Lindab:

Lindab utvecklar, tillverkar, marknadsför och distribuerar produkter och systemlösningar för förenklat byggande och bättre inomhusklimat. Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet, energi- och miljötänkande samt levereras med en hög servicegrad vilket sammantaget ger ett ökat kundvärde.

Koncernen omsatte 8 242 MSEK år 2017 och är etablerad i 32 länder med cirka 5 100 anställda. Huvudmarknaden är yrkesbyggnader som svarar för 80 procent av försäljningen medan bostäder står för 20 procent av försäljningen. Under 2017 stod Norden för 46 procent, Västeuropa för 33 procent, CEE/CIS (Central- och Östeuropa samt övriga forna Sovjetstater) för 18 procent och Övriga marknader för 3 procent av den totala försäljningen.

Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Mid Cap, under kortnamnet LIAB.

Lindabs rapport för tredje kvartalet 2018