Lindab International AB (publ): Lindabs rapport för fjärde kvartalet och helåret 2018

Fjärde kvartalet 2018

• Nettoomsättningen ökade med 9 procent till 2 384 MSEK (2 185), varav organisk tillväxt uppgick till 5 procent.
  • Justerat1) rörelseresultat ökade med 45 procent till 173 MSEK (119). Justerad1) rörelsemarginal ökade till 7,3 procent (5,4).
  • Rörelseresultatet uppgick till 147 MSEK (109).
  • Periodens resultat ökade med 26 procent till 106 MSEK (84).
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, ökade till 1,38 SEK (1,10).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 238 MSEK (346).

Januari - december 2018

• Nettoomsättningen ökade med 13 procent till 9 326 MSEK (8 242), varav organisk tillväxt uppgick till 8 procent.
  • Justerat1) rörelseresultat ökade med 24 procent till 634 MSEK (511). Justerad1) rörelsemarginal ökade till 6,8 procent (6,2).
  • Rörelseresultatet uppgick till 547 MSEK (492).
  • Periodens resultat ökade med 14 procent till 394 MSEK (347).
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, ökade till 5,16 SEK (4,54).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten förbättrades till 593 MSEK (410).
  • Products & Solutions kommer att delas upp i två affärsområden (Ventilation Systems respektive Profile Systems) och presenteras som separata segment från och med första kvartalet 2019.
  • Styrelsen föreslår att utdelning ska utgå med 1,75 SEK (1,55) per aktie.

1) Justerat rörelseresultat/rörelsemarginal exkluderar engångsposter och omstruktureringskostnader av väsentlig storlek.

Lindabs VD och koncernchef, Ola Ringdahl, kommenterar:

"Lindabs nettoomsättning var fortsatt hög i fjärde kvartalet. Den organiska försäljningstillväxten uppgick till 5 procent och det justerade rörelseresultat ökade till 173 MSEK (119). Bruttomarginalen har stärkts något under det fjärde kvartalet, till följd av att genomförda prisökningar har en effekt samtidigt som råmaterialpriserna har stabiliserats. Fortsatt fokus på förbättrad lönsamhet kommer att vara högsta prioritet under 2019.

Product & Solutions försäljning har utvecklats positivt och ökade med 4 procent organiskt i kvartalet, samtidigt som det justerade rörelseresultatet ökade till 183 MSEK (143). Bland de större marknaderna var tillväxten stark i Norden, Tyskland och Polen. De produktområden som visade god tillväxt var främst Ventilation Products och Rainwater & Building Products.

Building Systems hade fortsatt god försäljningstillväxt och nettoomsättningen ökade till 261 MSEK (226). Det justerade rörelseresultatet förbättrades till 0 MSEK (-13). Verksamheten är projektbaserad, vilket medför fluktuation i nettoomsättning och lönsamhet mellan kvartalen. Orderingången var svagare än motsvarande kvartal föregående år, men orderstocken var högre vid utgången av året än vid föregående årsskifte. Building Systems har under kvartalet fortsatt att följa planen i det åtgärdsprogram som syftar till att skapa uthållig lönsamhet.

Under kvartalet sjösattes en handlingsplan för att öka lönsamhet och effektivitet, bland annat genom accelererade investeringar i automatiserad produktion. Vidare presenterades en ny organisationsstruktur. Från 1 januari 2019 kommer det nuvarande affärsområdet Products & Solutions att delas upp i Ventilation Systems respektive Profile Systems. Syftet är att skapa ökad transparens och fokus på respektive affärsinriktning. Extern segmentsrapportering kommer ske enligt den nya strukturen från och med första kvartalet 2019.

Helåret 2018 har visat på en stark försäljning, med en organisk tillväxt på 8 procent. Under andra halvåret har lönsamheten prioriterats och förbättrats. Fortsatt fokus krävs för att nå upp till det finansiella målet om en genomsnittlig rörelsemarginal på 10 procent över en konjunkturcykel. Building Systems har levererat enligt sin plan för förbättringsåtgärder och bidrog med ett positivt justerat rörelseresultat för helåret."

Slut
_________________

Denna information är sådan som Lindab International AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 13 februari 2019 kl. 07:40 CET.

Kontakt:

LINDAB
Ola Ringdahl, VD och koncernchef
Email: ola.ringdahl@lindab.com
Telefon: +46 (0) 431 850 00

Malin Samuelsson, ekonomi- och finansdirektör
E-post: malin.samuelsson@lindab.com
Mobil: +46 (0) 701 45 46 85

Kort om Lindab:

Lindab utvecklar, tillverkar, marknadsför och distribuerar produkter och systemlösningar för förenklat byggande och bättre inomhusklimat. Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet, energi- och miljötänkande samt levereras med en hög servicegrad vilket sammantaget ger ett ökat kundvärde.

Koncernen omsatte 9 326 MSEK år 2018 och är etablerad i 32 länder med cirka 5 100 anställda. Huvudmarknaden är yrkesbyggnader som svarar för 80 procent av försäljningen medan bostäder står för 20 procent av försäljningen. Under 2018 stod Norden för 45 procent, Västeuropa för 33 procent, CEE/CIS (Central- och Östeuropa samt övriga forna Sovjetstater) för 20 procent och Övriga marknader för 2 procent av den totala försäljningen.

Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Mid Cap, under kortnamnet LIAB.

Lindab Bokslutskommuniké 2018