Årsrapport 2018

til Nasdaq Copenhagen

2019.02.22

Årsrapport 2018

Året 2018 har for Brødrene A & O Johansen A/S og koncernen (AO) været præget af et 1. halvår med vækst og et 2. halvår, hvor markedet stagnerede. Skiftet i markedet var forventet, hvorfor der allerede i foråret 2018 blev fokuseret på at tilpasse omkostningerne, sikre effekt af tidligere investeringer samt på at optimere arbejdskapitalen. Dette resulterede i stigende bruttomargin og faldende omkostninger i 2. halvår 2018.

Antallet af medarbejdere i AO, inkl. vikarer, var ultimo 2018 731 personer, hvilket er 19 færre end i december 2017. Gennemsnitligt antal medarbejdere (FTE) for 2018 viser 747 mod 718 i 2017, hvilket kan henføres til en opmanding i 2017 og en tilsvarende nedmanding i 2018.

I 4. kvartal realiserede AO en omsætning på 917,6 mio. kr., hvilket er 1,4 % højere end i 4. kvartal 2017. Resultat af primær drift (EBIT) blev i 4. kvartal 2018 47,5 mio. kr. mod 36,9 mio. kr. i 4. kvartal 2017. Overskudsgraden i 4. kvartal 2018 blev således 5,2 % mod 4,1 % i samme periode 2017.

AO realiserede i hele 2018 et resultat før skat på 150,3 mio. kr., hvilket er 4,7 mio. kr. højere end sidste år samt i overensstemmelse med tidligere udmeldinger om et resultat før skat på 145-155 mio. kr.

Pengestrøm fra driften blev realiseret til 300,8 mio. kr., hvilket, som følge af bearbejdning af arbejdskapital, er 166,4 mio. kr. højere end realiseret i 2017. De seneste fem års store investeringsprogrammer, som blev igangsat med det formål at ruste koncernen til de betydelige ændringer, fremtiden bringer, blev afsluttet i 2018. I 2018 blev de samlede investeringer på 82,3 mio. kr., hvilket er en halvering i forhold til 2017. Samlet set er den rentebærende gæld nedbragt med 213,3 mio. kr. i 2018. Nettogearingen (nettorentebærende gæld/EBITDA) kan opgøres til 2,6 mod 3,7 sidste år.

På selskabets ordinære generalforsamling den 20. marts 2019 vil der blive stillet forslag om udbetaling af udbytte på 6 kr. pr. 10 kr. aktie.

Årets omsætning blev 3.373,4 mio. kr. mod 3.269,1 mio. kr. i 2017. Væksten på 104,3 mio. kr. eller 3 % kan henføres til det danske marked.

Bruttoresultatet for 2018 blev på 805,2 mio. kr., hvilket er 35,4 mio. kr. eller 5 % højere end sidste år. Bruttomarginen på 23,9 % er 0,4 procentpoint højere end sidste år. Distributionsomkostningerne udgør 3,9 % af omsætningen, hvilket er en stigning på 0,1 procentpoint i forhold til 2017.

Eksterne omkostninger i 2018 på 177,0 mio. kr. er 1,6 mio. kr. eller 1 % højere end realiseret i 2017.

Årets personaleomkostninger på 387,2 mio. kr. er 15,9 mio. kr. eller 4 % højere end realiseret i 2017, hvilket skal ses i sammenhæng med omsætningsvæksten på 3 % samt almindelig lønregulering.

Resultat før af- og nedskrivninger (EBITDA) for 2018 udgør 241,0 mio. kr., svarende til 7,1 % af omsætningen, hvilket er 17,9 mio. kr. eller 0,3 procentpoint højere end sidste år.

Årets afskrivninger på 86,2 mio. kr. er 10,3 mio. kr. eller 14 % højere end realiseret i 2017 som følge af øgede afskrivninger i forbindelse med investering i det nye miniload-lagersystem i 2017 samt investering i digitale løsninger og software.

Resultat før finansielle poster (EBIT) for 2018 blev 154,8 mio. kr. mod 147,2 mio. kr. i 2017. Overskudsgraden blev realiseret til 4,6 % mod 4,5 % i 2017.

Årets finansielle omkostninger, netto, på 4,6 mio. kr. er 2,9 mio. kr. højere end sidste år, hvilket kan henføres til lavere indtægtsførsel af earn-out vedr. Greenline A/S.

Resultat før skat for 2018 udgør 150,3 mio. kr. mod 145,5 mio. kr. i 2017 og lever op til tidligere udmeldte forventninger. Resultatet betragtes som tilfredsstillende set i lyset af konkurrencesituationen samt den transformationsproces, koncernen gennemgår.

Årets resultat på 118,5 mio. kr. er 3,7 mio. kr. højere end i 2017.

Koncernens aktiver udgør pr. 31. december 2018 2.144,0 mio. kr. mod 2.169,1 mio. kr. i 2017. Faldet på 25,1 mio. kr. kan primært henføres til en reduktion i likvider på 11,9 mio. kr. samt ændring i arbejdskapital.

Egenkapitalen udgør 756,7 mio. kr., svarende til en soliditetsgrad på 35,3 % mod 30,2 % sidste år.

Den rentebærende gæld på 646,5 mio. kr. er nedbragt med 213,3 mio. kr. i året som følge af indtjening fra driften samt et fald i arbejdskapitalen, der er blevet optimeret.

I 2018 udgør pengestrøm fra driften 300,8 mio. kr., hvilket er 166,4 mio. kr. højere end sidste år, primært som følge af optimering af arbejdskapitalen.

Investeringerne i 2018 udgør netto 82,3 mio. kr., hvilket er 81,9 mio. kr. lavere end året før. I 2018 er der investeret i ny butik i Farum og Silkeborg samt renovering af bygning i forbindelse med centrallageret i Albertslund. Derudover er der investeret i digitale løsninger for 20,7 mio. kr. inden for e-handel samt opgradering af ERP-system. Endelig er der investeret for 21,1 mio. kr. i driftsmateriel og inventar.

Ledelsen forventer et resultat før skat i 2019 i niveauet 150-160 mio. kr.

Koncernens økonomiske målsætninger er realiseret, hvad angår vækst og pengestrøm fra driften. Soliditetsudviklingen er godt på vej mod målet, mens overskudsgraden er lavere end målet.

For yderligere information kontakt venligst:

Adm. direktør Niels A. Johansen
Finansdirektør Henrik T. Krabbe