Hartmann styrkede driften i 2018

Kort om 2018

Hartmann skabte volumenvækst og udvidede produktionskapaciteten i 2018, hvor den underliggende drift blev forbedret gennem en styrket salgsindsats og effektiviseringstiltag. Trods højere energiomkostninger og betydelige negative valutakurseffekter sikrede Hartmann en overskudsgrad på 10,2%.

• Omsætningen udgjorde 2.207 mio. kr. (2017: 2.207 mio. kr.)
  • Overskudsgraden* udgjorde 10,2% (2017: 10,7%)
  • ROIC* var 17,2% (2017: 17,1%)
  • Anlægsinvesteringerne* udgjorde 129 mio. kr. (2017: 208 mio. kr.)
  • Valutakurser reducerede omsætningen med 244 mio. kr. og driftsresultatet med 40 mio. kr. i 2018

Volumenvækst
Vi skabte fremgang i emballagesalget til eksisterende og nye kunder på tværs af Hartmanns markeder efter en intensiveret salgsindsats i 2018. Hartmann vandt markedsandele og øgede andelen af premiumprodukter.

Kapacitetsudvidelse
I 2018 investerede Hartmann i kapacitetsudvidelse i Europa og Sydamerika for at udnytte den gode efterspørgsel i markederne og skabe et solidt fundament for fortsat volumenvækst i de kommende år. Indsatsen fortsætter i 2019.

Perform 2018
'Perform 2018' blev iværksat i 1. kvartal og bidrog til salgsfremgang og effektivisering i 2018. Programmet medførte flytning af aktiviteter og organisationstilpasning, der får fuld effekt i 2019.

Kapacitetsudnyttelse
Den europæiske forretnings kapacitetsudnyttelse var høj efter volumenvækst de senere år, og vi løftede kapacitetsudnyttelsen i Americas ved at flytte produktionen tættere på vores sydamerikanske kunder og intensivere salgsindsatsen i Nordamerika.

Forventninger til 2019

Hartmann forventer fortsat volumenvækst i kerneforretningen i 2019 drevet af den intensiverede salgsindsats på tværs af koncernens markeder. På den baggrund ventes koncernens samlede omsætning efter justering for hyperinflation at udgøre 2,2-2,4 mia. kr. trods en forventet normalisering af salget af maskiner og teknologi efter Hartmann Technologys høje bidrag til koncernens omsætning i de senere år.

Overskudsgraden ventes at udgøre 9-11% eksklusiv justering for hyperinflation. Indtjeningen påvirkes positivt af de gennemførte initiativer i 'Perform 2018'-programmet, der får fuld effekt i 2019. Derudover ventes forbedret kapacitetsudnyttelse og produktionseffektivitet at bidrage positivt til udviklingen, der omvendt ventes negativt påvirket af det lavere bidrag fra Hartmann Technology, højere papir- og energiomkostninger samt negative valutakurseffekter.

Anlægsinvesteringerne ventes at udgøre i niveauet 200 mio. kr.

For yderligere oplysninger, kontakt venligst:

Torben Rosenkrantz-Theil
Adm. direktør
(+45) 45 97 00 57

* Driftsresultat og overskudsgrad angives før særlige poster, ligesom overskudsgrad, afkast af den investerede kapital og anlægsinvesteringer omtales eksklusiv justering for hyperinflation.

Årsrapport 2018