Indgåelse af betinget salg af 75 procent af Sparinvest Holdings SE

Nasdaq Copenhagen A/S

1. marts 2019

Indgåelse af betinget salg af 75 procent af Sparinvest Holdings SE

Ejerkredsen bag Sparinvest Holdings SE ("Sparinvest") har i dag indgået en betinget aftale om salg af 75 procent af aktiekapitalen i Sparinvest til Nykredit koncernen for en købesum på 2.245 mio. kr. Forinden overdragelsen vil der blive udbetalt 155 mio. kr. i udbytte til de eksisterende aktionærer.

Vestjysk Bank ejer dags dato 10,6 procent af aktierne i Sparinvest, og såfremt betingelserne for transaktionen bliver opfyldt, og salget gennemføres, vil det for banken indebære en ekstraordinær skattefri indtægt på ca. 135,0 mio. kr. og en udbyttebetaling på ca. 17,6 mio. kr. Dette vil forventeligt indebære, at de tidligere udmeldte forventninger til resultatet efter skat i 2019 opjusteres med 135 mio. kr. til et interval mellem 360 og 410 mio. kr. Resultatforventningerne justeres ikke på nuværende tidspunkt som følge af uvisheden omkring de på nuværende tidspunkt endnu ikke opfyldte betingelser for salgets gennemførelse.

Såfremt salget gennemføres, vil Vestjysk Banks egentlige kernekapital- samt kapitalprocent isoleret set forøges med ca. 1,3 procentpoint på grund af den ekstraordinære indtægt på 135 mio. kr. Ultimo 2018 havde Vestjysk Bank en kapitalprocent på 19,7 procent.

Gennemførelsen af transaktionen er betinget af en række forhold, herunder resultatet af en igangværende due diligence-proces, vedtagelse på en ekstraordinær generalforsamling i Sparinvest samt myndighedsgodkendelser. Det er forventningen, at størstedelen af de nuværende aktionærer fortsætter som aktionærer i Sparinvest med et ejerskab på samlet 25 procent.

Såfremt betingelserne for transaktionen opfyldes, forventes transaktionen gennemført i 3. kvartal 2019.

Ved spørgsmål til denne selskabsmeddelelse kan der rettes henvendelse til bankdirektør Michael Nelander Petersen på telefon 96 63 21 04.

Vestjysk Bank A/S

Vagn Thorsager                               Jan Ulsø Madsen
Bestyrelsesformand                          Adm. bankdirektør

Vestjysk Bank A/S