Selskabsmeddelelse

19. marts 2019
Meddelelse nr. 4

Bestyrelsen i NKT har udnævnt Alexander Kara til administrerende direktør for NKT og NKT A/S. Alexander Kara er en internationalt erfaren topleder i industrien for energidistribution med indgående viden om markedet og med stor teknologiindsigt; kompetencer der skal styrke NKTs position yderligere som en stærk partner i sine kernemarkeder. Alexander Kara tiltræder 1. august 2019.

Alexander Kara (58, tysk og schweizisk statsborger) kommer til NKT fra ABB og en stilling som Senior Vice President, HUB Business Unit Manager CSE, High Voltage Products, med ansvar for alle ABBs højspændingsfabrikker og -markeder i Mellem- og Sydeuropa. Før det, og siden 1987, har han haft flere ledende stillinger i ABB, heraf nogle med globalt ansvar. Fra 2012 til 2014 var Alexander Kara direktør for ABBs globale energikabelforretning i Karlskrona, Sverige, som nu er ejet af NKT.

Bestyrelsesformand Jens Due Olsen udtaler:
- Med udnævnelsen af Alexander Kara til administrerende direktør i NKT har vi fundet den rette profil til at styrke vores kabelforretning og positionere os endnu bedre til at kunne få udbytte af den grønne omstilling og vækstmulighederne i vores kernemarkeder. Alexander kommer med stærke lederevner og 30 års international erfaring med at drive forretning og fabrikker indenfor vores industri.

Alexander Kara siger:
- Jeg glæder mig meget til at stå i spidsen for NKT og aktivt tage del i udviklingen og væksten i NKT. Jeg brænder for energikabel-sektoren og ser frem til at blive en del af en markedsledende spiller indenfor jævnstrømsteknologi.

Når Alexander Kara tiltræder, vil han og CFO Roland M. Andersen udgøre NKT A/S’ direktion. Indtil Alexander Kara tiltræder vil Roland M. Andersen fortsat være konstitueret administrerende direktør.

Kontakt
Investor Relations:    Michael Nass Nielsen, Head of Investor Relations, tlf.: +45 2494 1654
Presse:                     Helle Gudiksen, Head of Group Communications, tlf.: +45 2349 9098

Vedhæftet fil