Lindab International AB (publ): Lindabs årsredovisning för 2018 publicerad

Lindab har idag publicerat sin årsredovisning för verksamhetsåret 2018.

Årsredovisningen finns tillgänglig på hemsidan www.lindabgroup.com.

Ett utdrag från intervjun med Ola Ringdahl, Lindabs VD och koncernchef:

"Lindab ska fortsätta att utveckla, producera och sälja såväl byggprodukter som ventilations- och inneklimatlösningar, dessa delar har vuxit fram sida vid sida. Vi ska ha ett tydligt lönsamhetsfokus och arbeta nära våra kunder. Detta uppnås bäst genom en tydlig ansvarsfördelning med decentraliserat beslutsfattande inom vår organisation."

Slut
__________________

Denna information är sådan information som Lindab International AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 mars 2019 kl. 13.00 (CET).

Kontakt:

LINDAB
Ola Ringdahl, VD och koncernchef
E-post: ola.ringdahl@lindab.com
Telefon: +46 (0) 431 850 00

Malin Samuelsson, ekonomi- och finansdirektör
E-post: malin.samuelsson@lindab.com
Mobil: +46 (0) 701 45 46 85

Kort om Lindab:

Lindab utvecklar, tillverkar, marknadsför och distribuerar produkter och systemlösningar för förenklat byggande och bättre inomhusklimat. Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet, energi- och miljötänkande samt levereras med en hög servicegrad vilket sammantaget ger ett ökat kundvärde.

Koncernen omsatte 9 326 MSEK år 2018 och är etablerad i 32 länder med cirka 5 100 anställda. Huvudmarknaden är yrkesbyggnader som svarar för 80 procent av försäljningen medan bostäder står för 20 procent av försäljningen. Under 2018 stod Norden för 45 procent, Västeuropa för 33 procent, CEE/CIS (Central- och Östeuropa samt övriga forna Sovjetstater) för 20 procent och Övriga marknader för 2 procent av den totala försäljningen.

Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Mid Cap, under kortnamnet LIAB.

Lindab Årsredovisning 2018