Koukkujärven jätevedenpuhdistamohanke sai Hyvä SOVA -palkinnon

Pöyry Oyj Lehdistötiedote 28.3.2019 klo 11:00

YVA ry on myöntänyt Hyvä SOVA -palkinnon Nokian kaupungille Koukkujärven jätevedenpuhdistamon ja jätteenkäsittelykeskuksen asemakaavan vaikutusten arvioinnista. Pöyry toimi hankkeessa YVA-konsulttina.

Kuvassa palkinnon vastaanottaneet Hannu Eerikäinen (Nokian kaupunki), Leena Ivalo (Pirkanmaan ELY-keskus), Ilkka Laukkanen (Nokian Vesi Oy) ja Satu Lyyra (Pöyry).

YVA ry:n vuosittain myöntämät palkinnot jaettiin YVA-päivillä Helsingissä 21.3.2019. Hyvä SOVA (suunnitelmien ja ohjelmien ympäristövaikutusten arviointi) -palkinnon tavoitteena on kannustaa ja kiinnittää huomiota johonkin vaikutusten arvioinnin kannalta esimerkilliseen ja ansiokkaaseen toimintaan.

Ympäristövaikutusten arvioinnin tavoitteena on estää ja vähentää hankkeista, suunnitelmista ja ohjelmista aiheutuvia haitallisia ympäristövaikutuksia. YVA ry:n mukaan Koukkujärven hanke on erinomainen esimerkki siitä, miten kaksi hallinnollista menettelyä, asemakaavoitus ja YVA-prosessi, voidaan sovittaa yhteen. Menettelyistä järjestettiin yhteinen yleisötilaisuus, ja asemakaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelma ja Koukkujärven bioratkaisun arviointiohjelma olivat sen jälkeen samanaikaisesti nähtävillä. Yhteensovittamisen ansiosta asemakaavoituksessa päästiin hyödyntämään YVA-prosessia varten laadittua selvitysaineistoa, mikä säästi aikaa ja resursseja.

"Yhteensovittaminen sopii hyvin yhdyskuntahuollon kannalta tärkeisiin hankkeisiin. Kun eri menettelyjä edistetään samanaikaisesti, sekä viranomaisten että hankkeesta vastaavien resursseja säästyy, ja yhteistyön myötä lopputulos paranee. Olemme iloisia, että Koukkujärven onnistunut hanke sai tällaisen tunnustuksen", kertoo Kaisa Vähänen, Pöyryn Ympäristö-liiketoimintayksikön johtaja.

Palkintolautakunta piti erityisen merkityksellisenä sitä, että asemakaavan kaavoitusvaiheessa saatiin merkittävää tietoa hankkeen vaikutuksista ja asukkaille voitiin antaa ajantasaisia, faktaan perustuvia vastauksia. Lisääntynyt tieto hankkeen vaikutuksista johti lopulta siihen, että asemakaavaehdotuksesta ei jätetty muistutuksia eikä asemakaavasta valitettu.

Palkitun SOVA-menettelyn asemakaavan laati Nokian kaupunki, hankkeesta vastaavina toimivat Pirkanmaan Jätehuolto Oy ja Nokian Vesi Oy, ja konsulttina hankkeessa toimi Pöyry Finland Oy. Kaavaohjauksesta vastaava alueellinen viranomainen ja YVA-yhteysviranomainen oli Pirkanmaan ELY-keskus.

Lisätietoa Pöyryn Ympäristövaikutusten arviointiin liittyvistä palveluista: https://www.poyry.fi/palvelut/ymparisto/ymparistokonsultointi

Lisätietoa:

Kaisa Vähänen
Ympäristö-liiketoimintayksikön johtaja, Pöyry Finland Oy
kaisa.vahanen@poyry.com
Puh. 050 437 6083

Tiesitkö? Pöyry kehittää aktiivisesti uusia palveluita ja on tälläkin hetkellä mukana useissa yhdistetyissä YVA-kaavahankkeissa.

Tietoa ÅF Pöyrystä

ÅF Pöyry on merkittävä kansainvälinen suunnittelu- ja konsultointiyhtiö. Kehitämme maailmanlaajuisesti asiakkaillemme ratkaisuja, jotka edistävät kestävää kehitystä ja auttavat hyödyntämään kaupungistumisen ja digitalisaation tuomia mahdollisuuksia. Olemme yli 16 000 sitoutunutta asiantuntijaa, jotka kehittävät kestäviä, uuden sukupolven ratkaisuja infra-, teollisuus- ja energiasektoreille ympäri maailman. Making Future.

Vieraile verkkosivuillamme www.poyry.fi ja seuraa meitä sosiaalisessa mediassa: Twitter | LinkedIn | Facebook | YouTube