Lindab förvärvar Ductmann Ltd.

Lindab UK har förvärvat samtliga aktier i Ductmann Ltd., en brittisk tillverkare av rektangulära och brandklassade ventilationskanaler samt ljuddämpare för ventilationssystem.

Ductmann Ltd. grundades 1994 och har sitt huvudkontor i Bilston, i Birminghamregionen, med en filial i Woolston utanför Manchester. Ductmann omsätter årligen 3,6 MGBP (4,2 MEUR) och bolaget har cirka 40 anställda.

Förvärvet är ett naturligt steg för Lindab att ytterligare stärka erbjudandet inom ventilationssystem i Storbritannien. Ductmann är certifierade för produktion av brandklassade kanalsystem, ett viktigt och växande produktområde. Kombinationen av bolagen skapar utmärkta möjligheter att stärka kunderbjudandet.

Ola Ringdahl, VD och koncernchef: "Förvärvet av Ductmann ger omedelbart nya affärsmöjligheter genom att vi kan tillhandahålla ett komplett sortiment av cirkulära, rektangulära och brandklassade ventilationssystem i Storbritannien. I tillägg kommer förvärvet att stärka erbjudandet av ljuddämpare genom lokal produktion".

Förvärvet kommer att ge positivt bidrag till Lindabs resultat från datumet för överlåtelse, vilket är 2 april 2019.

För ytterligare information om Ductmann Ltd.: www.ductmann.co.uk

Slut
__________________

Denna information lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 2 april 2019 klockan 17.00 (CEST).

Kontakt:

LINDAB GROUP

Ola Ringdahl, VD och koncernchef
E-post: ola.ringdahl@lindab.com
Telefon: +46 (0) 431 850 00

Fredrik Liedholm, EVP Director Legal, M&A and HR
E-post: fredrik.liedholm@lindab.com
Mobil: +46 (0)72 38 85742

Kort om Lindab:

Lindab utvecklar, tillverkar, marknadsför och distribuerar produkter och systemlösningar för förenklat byggande och bättre inomhusklimat. Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet, energi- och miljötänkande samt levereras med en hög servicegrad vilket sammantaget ger ett ökat kundvärde.

Koncernen omsatte 9 326 MSEK år 2018 och är etablerad i 32 länder med cirka 5 100 anställda. Huvudmarknaden är yrkesbyggnader som svarar för 80 procent av försäljningen medan bostäder står för 20 procent av försäljningen. Under 2018 stod Norden för 45 procent, Västeuropa för 33 procent, CEE/CIS (Central- och Östeuropa samt övriga forna Sovjetstater) för 20 procent och Övriga marknader för 2 procent av den totala försäljningen.

Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Mid Cap, under kortnamnet LIAB.

Pressmeddelande som PDF