Lindab International AB (publ): Lindabs delårsrapport för första kvartalet 2019

Första kvartalet 2019

• Nettoomsättningen ökade med 8 procent till 2 315 MSEK (2 153), varav organisk tillväxt uppgick till 5 procent.
  • Justerat1) rörelseresultat ökade med 85 procent till 1922) MSEK (104). Justerad1) rörelsemarginal ökade till 8,3 procent (4,8).
  • Rörelseresultatet uppgick till 1922) MSEK (71).
  • Periodens resultat ökade till 142 MSEK (46).
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, ökade till 1,85 SEK (0,60).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 792) MSEK (42).
  • Den 1 januari 2019 implementerade Lindab en ny organisationsstruktur, vilken medfört att det tidigare affärsområdet Products & Solutions delats upp i Ventilation Systems och Profile Systems. Som en följd av detta rapporterar koncernen från och med första kvartalet 2019 en extern segmentstruktur bestående av tre segment; Ventilation Systems, Profile Systems och Building Systems.

1) Justerat rörelseresultat/rörelsemarginal exkluderar engångsposter och omstruktureringskostnader av väsentlig storlek.
2) Exklusive effekt av implementerad redovisningsstandard, IFRS 16 Leasingavtal, uppgick rörelseresultatet till 185 MSEK och kassaflödet från den löpande verksamheten till 26 MSEK.

Lindabs VD och koncernchef, Ola Ringdahl, kommenterar:

"Den organiska försäljningstillväxten för koncernen uppgick till 5 procent under kvartalet och justerat rörelseresultat ökade till 192 MSEK (104). Ökningen av rörelseresultatet kommer från alla tre affärsområden, med flera positivt bidragande faktorer. Bruttomarginalen har fortsatt att stärkas under det första kvartalet, samtidigt som kostnaderna har minskat till följd av besparingsåtgärder. Periodens resultat ökade till 142 MSEK (46), vilket är det högsta resultatet någonsin för ett första kvartal.

Från första kvartalet 2019 är det tidigare affärsområdet Products & Solutions uppdelat i två affärsområden, Ventilation Systems respektive Profile Systems, i den externa rapporteringen. Building Systems påverkas inte, utan rapporteras oförändrat som ett av tre affärsområden.

Ventilation Systems försäljning ökade med 5 procent organiskt, med positiv tillväxt från de flesta marknader och produktgrupper. Det förbättrade justerade rörelseresultatet 149 MSEK (107) var i huvudsak en effekt av ökad försäljning, men även minskade kostnader och förbättrad bruttomarginal. I början av april förvärvade Lindab ett bolag i Storbritannien för att stärka erbjudandet inom kanalsystem på den brittiska marknaden.

Profile Systems gynnades av det milda vädret för produkter som installeras utomhus, samtidigt som försäljningen av industriella byggprojekt minskade jämfört med första kvartalet 2018. Den organiska tillväxten uppgick till 2 procent, med stark tillväxt i CEE/CIS-regionen. Justerat rörelseresultat ökade till 43 MSEK (11), vilket i huvudsak förklaras av stärkt bruttomarginal, men även av minskade kostnader.

Building Systems hade fortsatt god organisk tillväxt på 5 procent i kvartalet. Det justerade rörelseresultatet förbättrades till 9 MSEK (0). Under första kvartalet är det främst Västeuropa och CEE som har visat stark tillväxt. Orderingången var starkare än motsvarande kvartal föregående år, med tillväxt inom samtliga europeiska regioner. Building Systems fortsätter att följa planen i det åtgärdsprogram som syftar till att skapa uthållig lönsamhet.

Det är motiverande för Lindabs personal att se att ansträngningarna och åtgärdsprogrammen börjar visa resultat. Det ger utrymme att investera för framtiden. Investeringstakten i produktionen kommer att höjas för att uppnå ökad effektivitet och kapacitet. Satsningarna på produktutveckling fortsätter, med fokus på lönsamma produkt- och kundsegment.

Prioritet för 2019 är att fortsatt fokusera på uthållig förbättring av lönsamheten. Det bör noteras att konjunkturen är mycket gynnsam på Lindabs huvudmarknader och ger stark medvind just nu. Men koncernen ska stå väl rustad att också möta en framtida konjunkturnedgång.

Lindab fyllde 60 år den 6 februari 2019. Vår grundare Lage Lindh, som gick bort förra hösten, myntade Lindabs tre kärnvärden: Kundens framgång, Jordnära, Ordning och reda. Vi tar än i dag hjälp av dessa kärnvärden för att bygga ett ännu starkare Lindab."

Slut
__________________

Denna information är sådan information som Lindab International AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 8 maj 2019 kl. 07:40 (CEST).

Kontakt:

LINDAB
Ola Ringdahl, VD och koncernchef
E-post: ola.ringdahl@lindab.com
Telefon: +46 (0) 431 850 00

Malin Samuelsson, ekonomi- och finansdirektör
E-post: malin.samuelsson@lindab.com
Mobil: +46 (0) 701 45 46 85

Kort om Lindab:

Lindab utvecklar, tillverkar, marknadsför och distribuerar produkter och systemlösningar för förenklat byggande och bättre inomhusklimat. Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet, energi- och miljötänkande samt levereras med en hög servicegrad vilket sammantaget ger ett ökat kundvärde.

Koncernen omsatte 9 326 MSEK år 2018 och är etablerad i 32 länder med cirka 5 100 anställda. Huvudmarknaden är yrkesbyggnader som svarar för 80 procent av försäljningen medan bostäder står för 20 procent av försäljningen. Under 2018 stod Norden för 45 procent, Västeuropa för 33 procent, CEE/CIS (Central- och Östeuropa) för 20 procent och Övriga marknader för 2 procent av den totala försäljningen.

Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Mid Cap, under kortnamnet LIAB.

Lindabs rapport för första kvartalet 2019