CellaVision AB: Kommuniké från årsstämma i CellaVision AB (publ) den 8 maj, 2019

Årsstämma i CellaVision AB (publ)
den 8 maj 2019

Informationen lämnades för offentliggörande 2019-05-08 kl 20:30

CellaVision AB (publ) höll den 8 maj 2019 årsstämma i bolagets lokaler på
Mobilvägen 12 i Lund.

Fastställande av resultaträkning och balansräkning samt ansvarsfrihet

Årsstämman fastställde resultat- och balansräkningarna för moderbolaget och koncernen för föregående räkenskapsår. Styrelseledamöterna och den verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för samma period.

Disposition av bolagets resultat enligt den fastställda balansräkningen

Årsstämman beslutade om utdelning om 1,50 kronor per aktie med avstämningsdag den 10 maj 2019, innebärande att utbetalning väntas ske den 15 maj 2019.

Styrelse

Årsstämman beslutade att antalet styrelseledamöter ska uppgå till sju utan styrelsesuppleanter. Till styrelseledamöter omvaldes Anna Malm Bernsten, Christer Fåhraeus, Åsa Hedin, Niklas Prager, Sören Mellstig, Jürgen Riedl och Stefan Wolf. Årsstämman valde Sören Mellstig till ordförande för styrelsen.

Styrelsearvode

Årsstämman beslutade att styrelseordförandens arvode ska uppgå till 500 000 kronor och att arvode till övriga styrelseledamöter ska uppgå till 225 000 kronor men att inget arvode ska utgå till styrelseledamöter som är fast anställda i bolaget. Tilläggsarvode ska utgå med 40 000 kronor till ordförande i styrelsens revisionsutskott och med 20 000 kronor till övriga ledamöter i styrelsens revisionsutskott, samt med 40 000 kronor till ordförande i styrelsens ersättningsutskott och med 20 000 kronor till övriga ledamöter i styrelsens ersättningsutskott.

Revisor

Deloitte AB valdes till revisor för tiden intill slutet av nästkommande årsstämma. Deloitte AB har meddelat att Maria Ekelund kommer att vara huvudansvarig revisor. Revisorns arvode utgår enligt godkänd räkning.

Valberedning
Årsstämman godkände valberedningens förslag avseende principer för utseende av valberedning, med den rättelsen att styrelsens ordförande ska kontakta de fyra röstmässigt största registrerade ägarna enligt bolagets aktiebok per den 31 augusti 2019 (och inte den 30 september 2019) och be dem utse en ledamot vardera till valberedningen.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare

Årsstämman godkände styrelsens förslag avseende riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.

Lund den 8 maj 2019
CellaVision AB (publ)
Styrelsen

VD Zlatko Rihter anförande till aktieägarna presenteras på bolagets webbplats under Investerare/bolagsstyrning/årsstämma.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Zlatko Rihter, CEO, CellaVision AB.
Phone: +46 733 62 11 06
e-mail: zlatko.rihter@cellavision.com

Om CellaVision
CellaVision är ett innovativt, globalt medicinteknikföretag som utvecklar och säljer ledande system för rutinanalys av blod och andra kroppsvätskor inom sjukvården. Analyserna utgör ofta viktigt underlag för snabba och korrekta sjukdomsdiagnoser, tex vid infektioner och allvarliga cancersjukdomar. CellaVisions produkter rationaliserar manuellt laboratoriearbete, säkrar och stödjer effektiva arbetsflöden och kompetensutveckling inom och mellan sjukhus. Spetskompetens finns inom bildanalys, artificiell intelligens och automatiserad mikroskopering. Försäljningen sker via globala partners med stöd från moderbolaget i Lund och av bolagets
17 lokala organisationer för marknadssupport med direkt närvaro i 32 länder. 2018 var omsättningen 365 Mkr. Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Mid Cap.
Läs mer på www.cellavision.se

CellaVision stämmokommuniké 2019