Delårsrapport 3. kvartal 2019: North Media A/S styrker indtjeningen

Selskabsmeddelelse nr. 17-19
7. november 2019

North Media A/S forbedrede indtjeningen yderligere i de første 9 måneder af 2019. Det primære driftsresultat (EBIT) før særlige poster steg år til dato (ÅTD) med 43%. Forventningerne til året opjusteres.

Hovedpunkterne i perioden var – med sammenligningstal for samme periode i 2018 i parentes:

• Omsætningen faldt 3% til 815 mio. kr. (837 mio. kr.) efter lavere volumener i FK Distribution og North Media Aviser. Faldet i FK Distributions volumener blev delvist opvejet af prisstigninger. Der er vækst i North Media Online og i BEKEY’s kernesegmenter.
  • Det primære driftsresultat (EBIT) før særlige poster blev 95 mio. kr. (66 mio. kr.). Forbedringen skyldes effektiviseringer i FK Distribution, stram omkostningsstyring i alle segmenter og fremgang i omsætningen i North Media Online’s BoligPortal-aktiviteter.
  • EBIT på 98 mio. kr. (53 mio. kr.) efter særlige poster på +3 mio. kr. (-13 mio. kr.).
  • Resultatet efter skat blev 131 mio. kr. (58 mio. kr.). Heri indgår et afkast på 79 mio. kr. (41 mio. kr.) på koncernens beholdning af værdipapirer.
  • Pengestrømmene fra driften blev 107 mio. kr. (54 mio. kr.). Fremgangen skyldes især forbedringen af den primære driftsindtjening.
  • I 3. kvartal isoleret blev omsætningen 262 mio. kr. (268 mio. kr.), mens EBIT-resultatet før særlige poster blev 29 mio. kr. (16 mio. kr.).
  • Det likvide beredskab udgjorde pr. 30. september 425 mio. kr. (324 mio. kr.). North Media har i året anvendt 75 mio. kr. på udbytter og tilbagekøb af egne aktier.

”Vi fortsætter med at forbedre driftsindtjeningen og fastholder vores indtjeningsfokus i alle forretninger. Vi fortsætter arbejdet med at udvikle kerneydelserne i vores nuværende virksomheder, samtidig med at vi afsøger mulighederne for at give digitale værktøjer en endnu stærkere rolle i vores tilbudsformidling til forbrugerne,” siger Kåre Wigh, ordførende koncerndirektør & CFO i North Media A/S.

Forventninger til 2019
North Media hævede forventningerne til helåret den 6. november 2019 ved selskabsmeddelelse nr. 16-19.

• Omsætningen ventes at blive 1.110-1.140 mio. kr. (tidligere: 1.110-1.160 mio. kr.).
  • EBIT før særlige poster ventes at blive 145-160 mio. kr. (tidligere: 120-140 mio. kr.).

Opjusteringen skyldes især, at de fortsatte optimeringer af driften i FK Distribution havde større effekt end ventet i 3. kvartal, og denne udvikling ventes at fortsætte i 4. kvartal.

Ordførende koncerndirektør & CFO Kåre Wigh, mobil 25 65 21 45.

Vedhæftet fil

Delårsrapport 3. Kvartal 2019