Wi-Fi Alliance® membawa Wi-Fi 6 kepada 6 GHz

Wi-Fi 6E akan memberikan manfaat 6 GHz secara pantas apabila tersedia


AUSTIN, Texas, Jan. 07, 2020 (GLOBE NEWSWIRE) -- Wi-Fi Alliance® memperkenalkan terminologi baharu untuk membezakan peranti Wi-Fi 6 akan datang yang berkeupayaan operasi 6 GHz, iaitu bahagian penting bagi spektrum tidak berlesen yang bakal dijadikan tersedia oleh pengawal selia di seluruh dunia. Wi-Fi 6E memberikan nama industri umum bagi pengguna Wi-Fi® untuk mengenal pasti peranti yang akan menawarkan ciri dan keupayaan Wi-Fi 6 – termasuk prestasi yang lebih tinggi, kependaman yang lebih rendah dan kadar data yang lebih cepat – dilanjutkan kepada jalur 6 GHz. Peranti Wi-Fi 6E dijangkakan akan tersedia dengan cepat selepas kelulusan kawal selia 6 GHz dan menggunakan kapasiti spektrum tambahan ini untuk menyampaikan inovasi Wi-Fi dan memberikan sumbangan yang bernilai kepada pengguna, perniagaan dan ekonomi secara berterusan.

Wi-Fi bersedia untuk menggunakan spektrum 6 GHz apabila tersedia di seluruh dunia. Wi-Fi Alliance terus menyokong usaha sokongan antarabangsa untuk menyediakan spektrum tambahan ini kepada pengguna Wi-Fi, di samping melindungi peranti yang sedia ada dalam jalur. Wi-Fi telah diiktiraf sebagai teknologi asas untuk Internet of Things, pelengkap yang diperlukan untuk menyampaikan 5G, alat penting yang membawa rangkaian komunikasi ke kawasan kurang liputan perkhidmatan, dan penyumbang besar kepada ekonomi global. 6 GHz amat sesuai untuk memudahkan pertumbuhan berterusan Wi-Fi dalam bidang tersebut disebabkan kesebelahannya dengan 5 GHz di tempat yang Wi-Fi sudah beroperasi, ketersediaan yang lebih baik bagi saiz saluran yang lebih luas, dan kebolehcapaian kepada spektrum jelas dengan lebih sedikit gangguan daripada peranti Wi-Fi 4 atau Wi-Fi 5 legasi.

“Jika landskap kawal selia memberikan kebenaran, kami menjangkakan syarikat berkembang pesat dengan produk yang beroperasi dalam 6 GHz kerana mereka menyedari nilai besar diberikan kepada pelanggan mereka oleh bahagian spektrum tidak berlesen ini,” kata Phil Solis, pengarah penyelidikan di IDC. “Jika spektrum tersedia pada awal tahun ini, kami menjangkakan momentum produk yang menyokong operasi dalam 6 GHz akan meningkat dengan cepat. Kapasiti 6 GHz adalah sangat besar dan akan digunakan oleh Wi-Fi 6 dan versi Wi-Fi yang lebih baharu secara cekap. A.S. menjadi peneraju utama pasaran 6 GHz, dengan Eropah dan rantau APAC juga menerokai akses kepada jalur ini.”

Setelah 6 GHz dijadikan tersedia oleh pengawal selia, penganalisis meramalkan peranti Wi-Fi pertama untuk menggunakan jalur berkenaan akan merangkumi titik capaian dan telefon pintar pengguna Wi-Fi 6E, diikuti oleh titik capaian gred perusahaan. Persekitaran industri juga dijangkakan untuk melihat penerimaan meluas daripada Wi-Fi 6E untuk menerapkan penggunaan, termasuk analisis mesin, penyelenggaraan jauh atau latihan pekerja maya. Wi-Fi 6E akan menggunakan 6 GHz untuk menyampaikan banyak keadaan penggunaan realiti berperantara dan realiti maya (AR/VR) yang diramalkan untuk pengguna, perusahaan dan persekitaran industri.

“6 GHz akan membantu memenuhi keperluan untuk kapasiti spektrum Wi-Fi yang semakin bertambah untuk memastikan pengguna Wi-Fi terus menerima pengalaman pengguna yang baik dengan peranti mereka,” kata Edgar Figueroa, presiden dan CEO, Wi-Fi Alliance. “Wi-Fi Alliance memperkenalkan Wi-Fi 6E sekarang untuk memastikan industri menjajarkan terminologi umum bagi membolehkan pengguna Wi-Fi untuk mengenal pasti peranti yang menyokong operasi 6 GHz apabila spektrum tersebut tersedia.”

6 GHz menangani masalah kekurangan spektrum Wi-Fi dengan menyediakan blok spektrum berdekatan untuk menempatkan 14 saluran 80 MHz tambahan dan 7 saluran 160 MHz tambahan yang diperlukan untuk aplikasi lebar jalur tinggi yang memerlukan daya pemprosesan data yang lebih pantas, seperti penstriman video dan realiti maya definisi tinggi. Peranti Wi-Fi 6E akan memanfaatkan saluran yang lebih luas dan kapasiti tambahan untuk menyampaikan prestasi rangkaian yang lebih baik dan menyokong lebih ramai pengguna Wi-Fi secara serentak walaupun dalam persekitaran padat dan penuh sesak. Wi-Fi Alliance mengusahakan pembangunan ujian saling kendali bagi Wi-Fi 6E yang akan memberikan manfaat kepada pengguna Wi-Fi apabila spektrum tersedia.

Perihal Wi-Fi Alliance®
www.wi-fi.org
Wi-Fi Alliance® merupakan syarikat rangkaian seluruh dunia yang membawakan Wi-Fi® kepada anda. Ahli forum kerjasama kami yang berkumpul bersama dari seluruh ekosistem Wi-Fi berkongsi visi sama untuk menghubungkan semua orang dan segala-galanya di mana-mana sahaja, di samping menyediakan pengalaman pengguna terbaik. Sejak tahun 2000, Wi-Fi Alliance telah melengkapkan lebih daripada 50,000 pensijilan Wi-Fi. Cap kelulusan Wi-Fi CERTIFIED™ menandakan produk dengan saling kendali yang terbukti, keserasian ke belakang dan perlindungan keselamatan standard industri tertinggi. Kini, Wi-Fi membawa lebih daripada separuh trafik Internet dalam pelbagai aplikasi yang sentiasa berkembang. Wi-Fi Alliance terus mendorong penggunaan dan evolusi Wi-Fi yang berbilion-bilion orang bergantung padanya setiap hari.

Orang hubungan media: 
Andrea Torres
Highwire PR untuk Wi-Fi Alliance
wi-fi@highwirepr.com
310-592-6341