Spondan vastuullisuuskatsaus: ilmastotiekartan tavoitteet ylitettiin

Sponda Oy                                                Lehdistötiedote                                          16.4.2021, klo 10.00

Spondan vastuullisuuskatsaus: ilmastotiekartan tavoitteet ylitettiin

Kiinteistösijoitusyhtiö Sponda on julkaissut vuoden 2020 vastuullisuusraportin, joka kattaa yhtiön toiminnan ympäristö- ja sosiaalisen vastuun sekä hyvän hallintotavan osa-alueet. Sponda ylitti vuoden 2020 ilmastotavoitteensa ja sijoittui jo kahdeksantena peräkkäisenä vuotena Global Real Estate Sustainability Benchmark (GRESB) -vertailun kärkeen saavuttaen korkeimman viiden tähden tunnustuksen.

Spondan uutta vastuullisuuden ohjelmaa ja sen tavoitteita alettiin toteuttamaan vuoden 2020 alussa.

”Koronapandemiasta huolimatta onnistuimme ylittämään lähes kaikki vuodelle asettamamme vastuullisuustavoitteet. Vuonna 2020 uudistetussa strategiassamme ja brändissämme vastuullisuudella on olennainen merkitys. Vastuullisuuden näkökulmat korostuvat kiinteistökehitysinvestoinneissamme, joilla pyrimme vahvistamaan ja luomaan elinvoimaisia ja kukoistavia kaupunkiyhteisöjä, jotka tuovat lisäarvoa asiakkaidemme yritystoimintaan ja elämään. Helsingissä ja Tampereella vuoden aikana valmistuneet kiinteistökehityshankkeemme ovat hyviä esimerkkejä vastuullisista hankkeistamme”, Spondan toimitusjohtaja Christian Hohenthal sanoo.

“Olen erittäin tyytyväinen vuoden 2020 tuloksiimme. Päästömme vähenivät yli 26 prosentilla verrattuna vuosiin 2016 – 2018. TETS-energiatehokkuussopimuksen tavoitteet ylitimme viisinkertaisesti ja energiankulutuksemme väheni 10 prosentilla lähtötasosta”, Spondan vastuullisuuspäällikkö Pirkko Airaksinen sanoo.

Sponda sijoittui GRESB-arvioinnin kärkeen

Yksi vuoden kohokohdista oli Spondan sijoittuminen GRESB-arvioinnin kärkipäähän. Yhtiö oli Standing Investments -arvioinnissa vertailuryhmänsä Pohjoismaiden paras ja Euroopan kolmas. Development-arvioinnissa
Sponda sijoittui vertailuryhmässään Euroopan toiseksi.

Muita kohokohtia vuonna 2020 oli Suomen suurimman kattorakenteisen aurinkovoimalan valmistuminen Kauppakeskus Elon katolle sekä kunnianhimoisen ympäristösertifiointityömme toteuttaminen. Ensimmäisen toimintavuotensa aikana Elon yli miljoonan watin aurinkovoimala kattoi 24 prosenttia kauppakeskuksen sähkön kulutuksesta. Sponda jatkoi vuoden aikana myös kiinteistöjensä ympäristösertifiointeja ja kehitti niiden älykkäitä, vastuullisia ja turvallisuutta edistäviä ratkaisuja. Kahdeksan uutta kiinteistöä saavutti BREEAM® In-Use -sertifikaatin tunnustuksena Spondan korkeasta vaatimustasosta energiatehokkuuden ja ympäristövastuullisuuden osalta.

Sponda raportoi vastuullisuudestaan Global Reporting Initiativen (GRI) Sustainability Reporting Standards -raportointiohjeiston Core sovelluslaajuuden mukaisesti. Vastuullisuuskatsaus palvelee myös Communication on Progress (COP) -raporttina YK:n Global Compact -periaatteiden täytäntöönpanosta. Vastuullisuuskatsaus 2020 on julkaistu Spondan verkkosivustolla osoitteessa https://sponda.fi/meista/vastuullisuus/ sekä tämän tiedotteen liitteenä.

Sponda Oy

Lisätietoja:
Anita Riikonen, markkinointi- ja brändipäällikkö, puh. 040 833 3804, anita.riikonen@sponda.fi

Sponda Oy on Suomen johtava kiinteistösijoitusyhtiö, joka on erikoistunut toimitilakiinteistöjen omistamiseen, hallintaan, kehittämiseen ja vuokraamiseen Suomen suurimmissa kaupungeissa. Sponda luo aktiivisesti alan parhaita käytäntöjä asiakaslähtöisillä ratkaisuilla, korkealaatuisilla kiinteistöillä sekä toimimalla vastuullisesti ympäristön ja kaupunkikuvan kehittäjänä ja tukemalla asiakkaitaan. www.sponda.fi.

Liite

Sponda_SR2020_FI_secured