Osakkeenomistajien nimitystoimikunnan ehdotus Oma Säästöpankki Oyj:n hallituksen kokoonpanosta ja palkitsemisesta

OMA SÄÄSTÖPANKKI OYJ, PÖRSSITIEDOTE 26.1.2022 KLO 16.30, MUUT PÖRSSIN SÄÄNTÖJEN NOJALLA JULKISTETTAVAT TIEDOT

Osakkeenomistajien nimitystoimikunta ehdottaa Oma Säästöpankki Oyj:n (OmaSp tai Yhtiö) 30.3.2022 kokontuvalle varsinaiselle yhtiökokoukselle seuraavaa:

Hallituksen jäsenten lukumääräksi ehdotetaan vahvistettavan edelleen seitsemän.

Osakkeenomistajien nimitystoimikunta ehdottaa, että hallituksen jäseniksi valitaan uudelleen heidän suostumuksellaan nykyiset hallituksen jäsenet Aila Hemminki, Aki Jaskari, Timo Kokkala, Jyrki Mäkynen, Jarmo Partanen, Jarmo Salmi ja Jaana Sandström.

Kaikki ehdokkaat ehdotetaan valittavaksi vuoden 2022 varsinaisessa yhtiökokouksessa alkavalle kaudelle, joka päättyy vuoden 2023 varsinaisen yhtiökokouksen päättyessä. Kaikki ehdotetut henkilöt ovat antaneet suostumuksensa valinnalle ja ovat valintahetkellä riippumattomia suhteessaan yhtiöön ja sen merkittäviin osakkeenomistajiin.

Tarkemmat tiedot valittaviksi ehdotettavista hallituksen jäsenistä:

AILA HEMMINKI
Aila Hemminki (synt.1966) on ollut OmaSp:n hallituksen jäsen vuodesta 2017 lähtien. Hemminki on toiminut yrityshankkeiden asiantuntijana Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehitys- ja innovaatioryhmässä (TKI) syyskuusta 2021 lähtien. Hemminki toimi omistajanvaihdosasiantuntijana Etelä-Pohjanmaan Yrittäjillä vuosina 2018-2021. Hemminki on perustanut Vauvatarvike Huvikumpu ky:n (nykyään Hevihill ky) vuonna 1990 ja toiminut kivijalkakaupan kauppiaana vuoteen 2008. Siitä lähtien yrittäjyys on sisältänyt vuokrakiinteistöjen hallintaan liittyviä tehtäviä. Aila Hemminki on toiminut Kuortaneen Säästöpankkisäätiössä eri tehtävissä vuosina 2009-2017. Hän on ollut 1999 lähtien Hemimotors Oy:n hallituksen varajäsen sekä Into Seinäjoen hallituksen jäsen vuosina 2017-2021. Koulutukseltaan Hemminki on kauppatieteiden maisteri.

AKI JASKARI
Aki Jaskari (synt. 1961) on ollut OmaSp:n hallituksen jäsen vuodesta 2014 lähtien. Jaskari on toiminut toimitusjohtajana Nerkoon Höyläämö Oy:ssä vuodesta 1995 lähtien. Lisäksi Jaskari on toiminut asiakasraadin jäsenenä Leppäkosken Sähkö Group Oy:ssä vuodesta 2001 lähtien, alueneuvottelukunnan jäsenenä Pohjola Vakuutus Oy:ssä vuosina 2001-2015 sekä hallituksen jäsenenä Parkanon Säästöpankissa vuosina 2010-2013. Koulutukseltaan Jaskari on kauppatieteiden maisteri.

TIMO KOKKALA
Timo Kokkala (synt. 1960) on ollut OmaSp:n hallituksen jäsen vuodesta 2014 lähtien. Kokkala on toiminut maatalousyrittäjänä vuodesta 1989 lähtien. Lisäksi Kokkala on toiminut hallituksen puheenjohtajana Hauhon Säästöpankissa vuosina 1998-2008 ja Kantasäästöpankki Oy:ssä vuosina 2009-2014, hallintoneuvoston jäsenenä Säästöpankkiliitossa vuosina 2012-2014. Koulutukseltaan Kokkala on maatalous- ja metsätieteiden maisteri.

JYRKI MÄKYNEN
Jyrki Mäkynen (synt. 1964) on ollut OmaSp:n hallituksen varapuheenjohtaja vuodesta 2014 lähtien ja toiminut hallituksen puheenjohtajana vuosina 2009-2014. Mäkynen on toiminut yrittäjänä Oy HM Profiili Ab:ssa vuodesta 1992 lähtien ja Oy HM Profiili Ab:n myyntijohtajana vuosina 1992-2002 ja toimitusjohtajana vuodesta 2003 lähtien. Lisäksi Mäkynen on toiminut valtuuston puheenjohtajana Suomen Yrittäjät ry:ssä vuodesta 2020 lähtien, hallituksen puheenjohtajana Suomen Yrittäjät ry:ssä vuosina 2014-2020, Etelä-Pohjanmaan Korkeakoulusäätiössä vuosina 2010-2021 sekä Vakuutusyhtiö Fennian hallituksen jäsenenä vuodesta 2017 lähtien ja hallituksen varapuheenjohtajana vuodesta 2021 lähtien, Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Sedussa vuosina 2017-2021, SMEunited:ssa vuosina 2014-2020, Seinäjoen ammattikorkeakoulu Oy:ssä vuosina 2013-2021 ja Seinäjoen kaupungin kaupunginvaltuuston jäsenenä vuosina 2004-2021. Mäkynen on Suomen Pankin maksuneuvoston sekä Koulutuksen kansallisen arviointikeskuksen arviointineuvoston jäsen. Koulutukseltaan Mäkynen on ekonomi.

JARMO PARTANEN
Jarmo Partanen (synt. 1956) on ollut OmaSp:n hallituksen jäsen vuodesta 2021. Partanen on aiemmin toiminut OmaSp:n hallituksen puheenjohtajana vuosina 2014-2019. Partanen on toiminut toimitusjohtajana ja hallituksen puheenjohtajana Etelä-Karjalan Säästöpankissa vuosina 2004-2014, toimitusjohtajana Someron Säästöpankissa vuosina 2003-2004, liiketoimintajohtajana Dynexco Oy:ssä vuosina 2001-2003, toimitusjohtajana Energiameklarit Oy:ssä vuosina 1998-2001, toimitusjohtajana Mäntsälän Osuuspankissa vuosina 1986-1998, aluemarkkinointipäällikkönä Osuuspankkien Keskusliitossa vuosina 1985-1986 ja nuorempana tutkijana / ekonomistina Osuuspankkien Keskuspankissa vuosina 1984-1985. Lisäksi Partanen on toiminut hallituksen jäsenenä Etelä-Karjalan Säästöpankkisäätiössä vuosina 2015-2021. Partanen on aiemmin toiminut hallituksen puheenjohtajana Etelä-Karjalan kauppakamarissa vuosina 2015-2017, hallituksen puheenjohtajana Sp-Koti Oy:ssä vuosina 2011-2014, pankkijohtokunnan jäsenenä Finanssialan Keskusliitossa vuosina 2015-2017, valtuuskunnan jäsenenä Keskuskauppakamarissa vuosina 2007-2017 sekä hallituksen jäsenenä Oy Samlink Ab:ssa vuosina 2008-2014 ja hallituksen varajäsenenä Säästöpankkiliitossa vuosina 2005-2014. Koulutukseltaan Partanen on filosofian maisteri ja hänellä on eMBA-tutkinto. Partaselle on myönnetty Kauppaneuvoksen arvonimi.

JARMO SALMI
Jarmo Salmi (synt. 1963) on ollut OmaSp:n hallituksen jäsen vuodesta 2014 lähtien. Salmi on toiminut toimitusjohtajana Asianajotoimisto Jarmo Salmi Oy:ssä vuodesta 2014 lähtien ja asianajajana ja vastuunalaisena yhtiömiehenä Asianajotoimisto Lasse Salmi Ky:ssä vuosina 1991–2014. Lisäksi Salmi on toiminut hallituksen puheenjohtajana Kiinteistö Oy Kosken-Keskuksessa vuodesta 2014 lähtien ja hallituksen jäsenenä Suomen asianajajaliitossa vuosina 2012-2015. Koulutukseltaan Salmi on oikeustieteen kandidaatti.

JAANA SANDSTRÖM
Jaana Sandström (synt. 1963) on ollut OmaSp:n hallituksen jäsen vuodesta 2019 lähtien. Sandström on strategisen johdon laskentatoimen professori LUT-yliopistossa ja toimii koulutuksen vararehtorina. Sandström on osakkaana Talli Ranch Oy:ssä ja toimii lisäksi Liikesivistysrahaston hallituksen toisena varapuheenjohtajana. Vuosina 2009-2014 Sandström oli LUT-yliopiston kauppakorkeakoulun dekaani. Ennen akateemista uraansa Sandström on toiminut vuosina 1987-1989 Enso Gutzeit Oy:ssä apulaismyyntipäällikkönä ja vuosina 1989-1991 Ekono Oy:ssä asiantuntijana. Sandström on toiminut Etelä-Karjalan Osuuskaupan hallituksen jäsenenä vuosina 2013-2019 ja oli eurooppalaisen kauppakorkeakoulujen akkreditointiorganisaation (EFMD) EPAS-boardissa vuosina 2013-2019. Akateemisissa luottamustehtävissä Sandström on toiminut vastaväittäjänä, kansainvälisten tieteellisten artikkeleiden ja konferenssiartikkeleiden sekä professorien viran asiantuntijana. Sandström on koulutukseltaan tekniikan tohtori.

Osakkeenomistajien nimitystoimikunnan ehdotus Oma Säästöpankki Oyj:n hallituksen palkitsemisesta:

Osakkeenomistajien nimitystoimikunta ehdottaa, että hallituksen jäsenten palkkiot maksetaan seuraavasti:

Vuosipalkkiot:
• puheenjohtaja 55 000 euroa
• varapuheenjohtaja 41 250 euroa
• jäsen 27 500 euroa

Kokouspalkkiot:
• 1 000 euroa/kokous
• 500 euroa/yhden asian sähköpostikokous ja valiokunnan kokous

Nimitystoimikunta ehdottaa kiinteän vuosipalkkion saamisen ja maksamisen edellytykseksi, että hallituksen jäsen sitoutuu hankkimaan suoraan yhtiökokouksen päätökseen perustuen 40 %:lla kiinteästä vuosipalkkiostaan Oma Säästöpankki Oyj:n osakkeita säännellyllä markkinalla (Nasdaq Helsinki Oy) julkisessa kaupankäynnissä muodostuvaan hintaan. Nimitystoimikunta suosittaa, että hallituksen jäsen ei luovuttaisi vuosipalkkiolla hankkimiaan osakkeita ennen kuin hänen jäsenyytensä hallituksessa on päättynyt.

Nimitystoimikunnan ehdotukset sisällytetään yhtiökokouskutsuun.

Oma Säästöpankki Oyj:n osakkeenomistajien nimitystoimikunnan puheenjohtajana toimii Raimo Härmä (Etelä-Karjalan Säästöpankkisäätiön nimeämänä), jäseninä toimivat Ari Lamminmäki (Parkanon Säästöpankkisäätiön nimeämänä), Aino Lamminmäki (Töysän Säästöpankkisäätiön nimeämänä), Jukka Sysilampi (Kuortaneen Säästöpankkisäätiön nimeämänä), Jukka Kuivaniemi (Hauhon Säästöpankkisäätiön nimeämänä), ja asiantuntijana toimii Oma Säästöpankki Oyj:n hallituksen puheenjohtaja Jarmo Salmi.

Lisätietoja:
Nimitystoimikunnan puheenjohtaja Raimo Härmä, puh. +358 44 363 7063
Minna Sillanpää, viestintäjohtaja, puh. +358 50 66592, minna.sillanpaa@omasp.fi

JAKELU:
www.omasp.fi

OmaSp on kasvava suomalainen pankki ja taseen loppusummalla mitattuna Suomen suurin säästöpankki. OmaSp palvelee ympäri Suomen 35 konttorissa ja digitaalisten palvelukanavien kautta yli 150 000 henkilö- ja yritysasiakasta noin 330 asiantuntijan voimin. OmaSp keskittyy pääasiassa vähittäispankkitoimintaan ja tarjoaa asiakkailleen monipuolisia pankkipalveluja sekä oman taseensa kautta, että välittäen yhteistyökumppaneidensa tuotteita. Välitetyt tuotteet käsittävät luotto-, sijoitus- ja lainaturvatuotteita. OmaSp harjoittaa myös kiinnitysluottopankkitoimintaa.

OmaSp:n keskeisenä tavoitteena on palvella asiakkaita henkilökohtaisesti ja olla lähellä ja läsnä sekä digitaalisissa että perinteisissä kanavissa. OmaSp pyrkii ensiluokkaiseen asiakaskokemukseen henkilökohtaisen palvelun ja helpon saavutettavuuden kautta. Myös toiminnan ja palvelujen kehittäminen tapahtuu asiakaslähtöisesti. Henkilöstö on sitoutunutta, ja sen urakehitystä pyritään tukemaan monipuolisten tehtävien ja jatkuvan kehittymisen avulla. Merkittävä osa henkilöstöstä omistaa myös OmaSp:n osakkeita.