Evli Pankki Oyj:n varsinaisen yhtiökokouksen päätökset 9.3.2022

EVLI PANKKI OYJ PÖRSSITIEDOTE 9.3.2022 KLO 15.30 (EET/EEST)

Evli Pankki Oyj:n 9.3.2022 pidetty varsinainen yhtiökokous vahvisti tilinpäätöksen ja myönsi hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle vastuuvapauden tilikaudelta 2021.

Yhtiökokous päätti hallituksen ehdotuksen mukaisesti tilikaudelta 2021 maksettavasta osingosta, joka on 1,06 euroa osakkeelta eli yhteensä 25.228.883,20 euroa. Osinko maksetaan osakkeenomistajalle, joka on osingonmaksun täsmäytyspäivänä 11.3.2022 merkitty Euroclear Finland Oy:n pitämään osakasluetteloon. Osinko maksetaan 18.3.2022.

Yhtiökokous hyväksyi yhtiön toimielinten palkitsemisraportin vuodelta 2021.

Hallitus

Yhtiön ylimääräinen yhtiökokous päätti 22.12.2021 Evli Pankki Oyj:n ja Fellow Finance Oyj:n välisen sulautumisen täytäntöönpanon toteutumiselle ehdollisena yhtiön hallituksen jäsenten palkkioista, jäsenten lukumäärästä sekä jäsenten valitsemisesta. Päätökset tulevat voimaan edellä mainitun sulautumisen täytäntöönpanohetkestä alkaen.

Edellä mainitun sulautumisen täytäntöönpanohetkeen asti yhtiön hallituksen jäsenten lukumääräksi vahvistettiin yhteensä viisi (5) jäsentä. Hallituksen jäseniksi valittiin uudelleen Henrik Andersin, Fredrik Hacklin, Sari Helander, Robert Ingman ja Teuvo Salminen.

Edellä mainitun sulautumisen täytäntöönpanohetkeen asti hallituksen jäsenille maksettavan palkkion suuruus on 5.000,00 euroa kuukaudessa, valiokuntien puheenjohtajille maksettavan palkkion suuruus 6.000,00 euroa kuukaudessa ja hallituksen puheenjohtajan palkkion suuruus on 7.500,00 euroa kuukaudessa.

Tilintarkastaja

Tilintarkastajaksi valittiin tilintarkastusyhteisö PricewaterhouseCoopers Oy päävastuullisena tilintarkastajana KHT Jukka Paunonen. Tilintarkastajalle maksetaan palkkio yhtiön hyväksymän kohtuullisen laskun mukaan.

Yhtiön ja Fellow Finance Oyj:n välisen sulautumisen täytäntöönpanon toteutumiselle ehdolliset päätökset

Hallituksen valtuuttaminen päättämään omien osakkeiden hankkimisesta

Yhtiön ylimääräinen yhtiökokous päätti 22.12.2021 Evli Pankki Oyj:n ja Fellow Finance Oyj:n välisen sulautumisen täytäntöönpanon toteutumiselle ehdollisena yhtiön A- ja B-sarjan osakkeiden yhdistämisestä yhdeksi osakelajiksi. A-sarjan osakkeiden tuottamat 20 ääntä osakkeelta muuntuvat yhdistetyn sarjan osakkeen tuottamaksi yhdeksi ääneksi siten, että osakelajien yhdistämisen jälkeen yhtiön jokaisella osakkeella on yksi (1) ääni.

Yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään yhtiön omien osakkeiden hankkimisesta yhdessä tai useammassa erässä seuraavasti:

Hankittavien omien osakkeiden lukumäärä voi olla yhteensä enintään 8.700.000 osaketta. Osakemäärä vastaa noin 10 prosenttia yhtiön kaikista osakkeista sen jälkeen, kun yhtiön ja Fellow Finance Oyj:n välinen sulautuminen on pantu täytäntöön ja sulautumisen yhteydessä toteutettava suunnattu osakeanti on toteutettu.

Omia osakkeita voidaan valtuutuksen nojalla hankkia vain vapaalla omalla pääomalla. Omia osakkeita voidaan hankkia hankintapäivänä julkisessa kaupankäynnissä muodostuvaan hintaan tai muuten markkinoilla muodostuvaan hintaan.

Hallitus päättää, miten omia osakkeita hankitaan. Omia osakkeita voidaan hankkia muuten kuin osakkeenomistajien omistamien osakkeiden suhteessa (suunnattu hankkiminen).

Valtuutus kumoaa aikaisemmat käyttämättömät valtuutukset omien osakkeiden hankkimiseen. Valtuutus on voimassa yhtiön ja Fellow Finance Oyj:n välisen sulautumisen täytäntöönpanosta alkaen seuraavaan varsinaiseen yhtiökokoukseen, kuitenkin enintään 30.6.2023 saakka.

Valtuutus on ehdollinen sille, että yhtiön ja Fellow Finance Oyj:n välinen ylimääräisen yhtiökokouksen 22.12.2021 hyväksymä sulautuminen pannaan täytäntöön.

Hallituksen valtuuttaminen päättämään osakeannista sekä osakkeisiin oikeuttavien erityisten
oikeuksien antamisesta

Yhtiön ylimääräinen yhtiökokous päätti 22.12.2021 Evli Pankki Oyj:n ja Fellow Finance Oyj:n välisen sulautumisen täytäntöönpanon toteutumiselle ehdollisena Evli Pankki Oyj:n A- ja B-sarjan osakkeiden yhdistämisestä yhdeksi osakelajiksi. A-sarjan osakkeiden tuottamat 20 ääntä osakkeelta muuntuvat yhdistetyn sarjan osakkeen tuottamaksi yhdeksi ääneksi siten, että osakelajien yhdistämisen jälkeen yhtiön jokaisella osakkeella on yksi (1) ääni.

Yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään osakeannista sekä osakeyhtiölain 10 luvun 1 §:n tarkoittamien osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisesta yhdessä tai useammassa erässä, joko maksua vastaan tai maksutta.

Valtuutuksen nojalla annettavien tai luovutettavien osakkeiden määrä, mukaan lukien erityisten oikeuksien perusteella saatavat osakkeet, voi olla yhteensä enintään 4.350.000 osaketta. Osakemäärä vastaa noin 5 prosenttia yhtiön kaikista osakkeista sen jälkeen, kun yhtiön ja Fellow Finance Oyj:n välinen sulautuminen on pantu täytäntöön ja sulautumisen yhteydessä toteutettava suunnattu osakeanti on toteutettu.

Valtuutus oikeuttaa hallituksen päättämään kaikista osakeannin sekä osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisen ehdoista, mukaan lukien oikeuden osakkeenomistajien merkintäetuoikeudesta poikkeamiseen. Hallitus voi päättää antaa joko uusia osakkeita tai yhtiön hallussa mahdollisesti olevia omia osakkeita.

Valtuutus kumoaa aikaisemmat käyttämättömät osakeantia ja optio-oikeuksien sekä muiden osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamista koskevat valtuutukset. Valtuutus on voimassa yhtiön ja Fellow Finance Oyj:n välisen sulautumisen täytäntöönpanosta alkaen seuraavaan varsinaiseen yhtiökokoukseen, kuitenkin enintään 30.6.2023 saakka.

Yhtiön osittaisjakautumisen täytäntöönpanon toteutumiselle ehdolliset perustettavaa Evli Oyj:tä koskevat päätökset

Evli Oyj:n hallituksen täydentäminen

Yhtiön ylimääräinen yhtiökokous hyväksyi 22.12.2021 Evli Oyj:n tulevan hallituskokoonpanon.

Yhtiökokous päätti vahvistaa Evli Oyj:n hallitusta yhdellä jäsenellä siten, että Evli Oyj:n hallituksen jäsenten lukumäärä on kuusi (6). Uudeksi hallituksen jäseneksi valittiin Antti Kuljukka. Valinta on ehdollinen Evli Pankki Oyj:n osittaisjakautumisen täytäntöönpanon toteutumiselle.

Osittaisjakautumisen täytäntöönpanon jälkeen Evli Oyj:n hallitukseen kuuluu Henrik Andersin, Fredrik Hacklin, Sari Helander, Robert Ingman, Antti Kuljukka ja Teuvo Salminen.

Evli Oyj:n palkitsemispolitiikka

Yhtiön ylimääräinen yhtiökokous päätti 22.12.2021 yhtiön osittaisjakautumisesta, jonka täytäntöönpanon yhteydessä Evli Oyj perustetaan.

Yhtiökokous hyväksyi Evli Oyj:n toimielinten palkitsemispolitiikan ehdollisena Evli Pankki Oyj:n osittaisjakautumisen täytäntöönpanon toteutumiselle.

Pöytäkirja yhtiökokouksen päätöksistä julkaistaan verkkosivuilla www.evli.com/yhtiokokous-2022 viimeistään 23.3.2022.

EVLI PANKKI OYJ

Hallitus

Lisätietoja:

Juho Mikola, talousjohtaja, Evli Pankki Oyj, p. +358 40 717 8888, juho.mikola@evli.com

Evli Pankki Oyj

Evli on sijoittamiseen erikoistunut pankki, joka auttaa yhteisöjä, yrityksiä ja yksityishenkilöitä kasvattamaan varallisuuttaan. Tuote- ja palveluvalikoima sisältää sijoitusrahastoja, varainhoitoa ja pääomamarkkinapalveluita, vaihtoehtoisia sijoitustuotteita, osakeanalyysia, kannustinjärjestelmien suunnittelu- ja hallinnointipalveluja sekä yritysjärjestelypalveluita. Yhtiö tarjoaa myös asiakkaiden sijoitustoimintaa tukevia pankkipalveluita. Evli on Suomen parhaaksi arvioitu* ja suosituin** yhteisövarainhoitaja. Evli on myös Suomen parhaaksi arvioitu varainhoitaja vastuullisessa sijoittamisessa.***

Evlin hallinnoitavana on 17,5 miljardia euroa asiakkaiden varoja (netto 12/2021). Evli-konsernin oma pääoma on 118,1 miljoonaa euroa ja BIS-vakavaraisuussuhde 15,4 prosenttia (31.12.2021). Yhtiön palveluksessa työskentelee noin 290 henkilöä. Evli Pankki Oyj:n B-osake on listattu Nasdaq Helsingissä.

*Kantar Prospera External Asset Management Finland 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2021 -tutkimukset, ja Kantar Prospera Private Banking 2019, 2020 Finland -tutkimukset **Kantar Prospera External Asset Management Finland 2017, 2018, 2019, 2020, 2021 -tutkimukset ***SFR Scandinavian Financial Research Institutional Investment Services Finland 2021

Jakelu: Nasdaq Helsinki, keskeiset tiedotusvälineet, www.evli.com