Selskabsmeddelelse 4/2022

Selskabsmeddelelse: 4/2022

Offentliggjort via NASDAQ OMX den 31. marts 2022

Nordic Shipholding A/S – Årsrapport 2021

Nordic Shipholding A/S’ bestyrelse har i dag den 31. marts 2022 behandlet og godkendt Årsrapporten for 2021.

2021 i hovedtræk:

• Koncernen fortsatte med at være udbyder af tonnage i produkttankskibssegmentet i 2021. De to handysize - tankere forblev kommercielt beskæftiget i Hafnia Handy - Poolen (Nordic Agnetha og Nordic Amy), medens LR1 - tankeren (Nordic Anne) forblev kommercielt beskæftiget i Hafnia LR - Poolen.
  • Skibenes omsætning udgjorde USD 21,5 millioner, hvilket resulterede i en TCE-indtjening på USD 10,4 millioner og et EBITDA på USD 42.000.
  • De gennemsnitlige TCE-rater i de første ni måneder af året var under pres grundet fald i efterspørgslen efter tonnage, delvist forårsaget af COVID-19 pandemien, kombineret med overudbud af tonnage i markedet. På trods af stigningen i den gennemsnitlige TCE-rate i 4. kvartal 2021, var den indtjente TCE-rate i 2021 i gennemsnit ca. 47% lavere end i 2020.

• Efter afskrivninger, nedskrivninger samt finansielle indtægter og udgifter realiserede koncernen et underskud på USD 5,8 millioner. Som følge af de akkumulerede tab var egenkapitalen negativ med USD 14,3 millioner pr. den 31. december 2021.

• Cash sweep-mekanismen blev ikke aktiveret i 2021. Udover de kvartalsvise ordinære afdrag på i alt USD 2,1 millioner, blev nettoprovenuet fra salget af Nordic Hanne og Nordic Pia anvendt til tilbagebetaling på banklånene i 2021.

• Nordic Hanne og Nordic Pia blev afleveret til deres nye ejere i april 2021.

• De tilbageværende tre skibe Nordic Anne, Nordic Agnetha og Nordic Amy blev klassificerede som ”Aktiver holdt for salg” i juni 2021.

• Da de forskellige forsøg på at finde en passende fusionspartner strandede, indledte bestyrelsen en dialog med koncernens forskellige interessenter med henblik på at sikre en fortsat forsvarlig og ordentlig drift af koncernen. Dialogen med långiverne mundede i december 2021 ud i en aftale om at forlænge de eksisterende lånefaciliteter til 31. marts 2022. De resterende tre skibe, Nordic Anne, Nordic Agnetha og Nordic Amy blev solgt tidligt i 2022. Nordic Anne og Nordic Agnetha er blevet leveret til de nye ejere, og ledelsen forventer at Nordic Amy vil blive leveret til dets ny ejer senest i midten af april 2022. Nettoprovenuet fra salget af alle tre skibe blev eller vil blive anvendt til tilbagebetaling af banklånene. Ved afslutningen af salget af skibene, vil samtlige banklån være indfriet.

• Til at understøtte de fortsatte bestræbelser på en afklaring af koncernens fremtidige aktivitet, har selskabets hovedaktionær til hensigt, om nødvendigt, at understøtte koncernen, finansielt eller på anden vis til sikring af en normal videreførelse af koncernen, med henblik på at sikre at koncernen vil være i stand til at kunne fortsætte som en going concern minimum i 2022.

• Formanden for bestyrelsen Hr. Knud Pontoppidan samt et andet bestyrelsesmedlem Hr. Jens Mathiasen, udtrådte af bestyrelsen den 14. oktober 2021. Samme dag blev hr. Esben Poulsson, et uafhængigt bestyrelsesmedlem i selskabet, udpeget som ny formand for bestyrelsen.

• De faktiske resultater for 2021 er på linje med de opdaterede forventninger som udmeldt med selskabsmeddelelse 01/2022 den 6. januar 2022.

Forventninger til 2022:

• Efter salget af de sidste tre skibe, vil de samlede tilgodehavender samt bankindeståender være tilstrækkelige til at dække alle koncernens udækkede kreditorer (bortset fra aktionærlån) i det mindste for 2022. Selskabets hovedaktionær har til hensigt ikke at kræve fuld tilbagebetaling af aktionærlånet som er ydet til koncernen, og dermed sikre de finansielle vilkår for koncernens fortsatte drift som going concern.

• Efter salget af de tilbageværende tre skibe forventes TCE-omsætningen for 2022 at blive i niveauet USD 2,5 millioner – USD 3,0 millioner. Efter fradrag skibenes driftsudgifter og administrative udgifter, forventes koncernens EBITDA (indtjening før renter, skat, afskrivning og amortisering) for 2022 i intervallet USD - 0,5 millioner – USD 0,5 millioner, og resultat før skat, som er positivt påvirket af en engangsindtægt, forventes at blive USD 2,0 millioner - USD 3,0 millioner.

For yderligere information venligst kontakt:
Esben Poulsson, Bestyrelsesformand, Nordic Shipholding A/S: +45 39 29 10 00

Vedhæftet fil