Ovaro Kiinteistösijoitus Oyj:n osavuosikatsaus 1.1.-31.3.2022

Ovaro Kiinteistösijoitus Oyj
Osavuosikatsaus 1.1.-31.3.2022
Pörssitiedote 12.5.2022 klo 8.30

YHTEENVETO KAUDELTA TAMMIKUU-MAALISKUU/2022 (VERTAILUKAUSI TAMMIKUU-MAALISKUU /2021)

• Katsauskauden operatiivinen tulos (EPRA) oli voitollinen 105 tuhatta euroa (-286 tuhatta euroa). Suurin yksittäinen tekijä oli rahoituskulujen merkittävä lasku vertailukauteen nähden. Lisäksi operatiiviseen tulokseen vaikutti positiivisesti Jyväskylän Kukkula-hankkeeseen liittyvän osakkuusyhtiö Apitare Oy:n osuus tuloksesta sekä kyseiseen yhtiöön sijoitun pääomalainan korkotuotot. Tilikauden kiinteistöverot olivat vuonna 2022 128 tuhatta euroa, jotka on kirjattu kokonaisuudessaan ensimmäiselle vuosineljännekselle.

• Yhtiön omavaraisuusaste parani vertailujaksoon nähden 24,2 prosenttiyksikköä ja oli raportointihetkellä 77 prosenttia (52,8 prosenttia).

• Yhtiö luopuu myyntisalkun ja vuokrasalkun erillisestä raportoinnista, koska Yhtiö on myynyt pääosan myyntisalkusta. Jatkossa yhtiö raportoi vuokrausastetta asuntosalkusta, joka koostuu sekä myytävistä että vuokrattavista asunnoista. Asuntosalkusta on vapautettu vuokrauksesta myyntiin yksittäisiä asuntokohteita.

• Ovaron asuntosalkun neliöpohjainen vuokrausaste oli katsauskauden lopussa 95,58 prosenttia (94,04 prosenttia).

• Katsauskauden tulos oli tappiollinen 226 tuhatta euroa (-845 tuhatta euroa). Tulosta heikensivät sijoituskiinteistöihin kohdistuneet korjauskulut ja välityspalkkiot.

• Ovaron liikevaihto muodostuu kokonaisuudessaan vuokraustoiminnan tuotoista ja oli ensimmäisellä vuosineljänneksellä 1 229 tuhatta euroa (2 337 tuhatta euroa). Yhtiö myi edellisenä vuonna merkittävän osan asuntokannastaan, jonka vuoksi liikevaihto oli 1 108 tuhatta euroa alhaisempi. Yhtiö on järjestelmällisesti vähentänyt asuntosalkussa huonosti tuottavien asuntojen määrää. Samalla on panostettu kiinteistökehitykseen ja asuntojen vuokrattavuuteen.

• Ovaron vuokrauksesta ja yksittäisten asuntojen myynneistä vastaava johtaja Marita Polvi-Lohikoski jää pois yhtiön palveluksesta 30.6.2022 mennessä. Hän jäi pois johtoryhmästä 31.1.2022.

TOIMITUSJOHTAJA MARKO HUTTUNEN
Ovaron operatiivinen tulos (EPRA) parani ennakoidusti ja oli voitollinen 105 tuhatta euroa (-286 tuhatta euroa). Parantuneeseen operatiiviseen tulokseen vaikuttivat keskeisesti alentuneet rahoituskulut, kun yhtiö maksoi viime vuonna kaikki korkeakorkoiset lainat myyntien yhteydessä. Yhtiön hallintokulut laskivat edellisvuodesta, mutta kulurakennetta tehostetaan edelleen kuluvan vuoden aikana.

Ovaron liiketoiminnan prioriteeteissa on operatiivisen tuloksen (EPRA) parantaminen. Tämä vaatii onnistumista uusien investointien toteutumisessa, salkun tuottojen kehittämisessä ja kulurakenteen alentamisessa.

Ovaron vuokraustiimi teki hyvää työtä, mikä näkyy korkeana vuokrausasteena. Asuntosalkun nettotuoton jatkuva kehittäminen ja tuottojen ennustettavuus on Ovarolle tärkeää yhtiön siirtäessä painopistettään kiinteistökehitykseen. Tarvittaessa yhtiö vapauttaa pääomia asuntosalkusta tuottavampiin kehityshankkeisiin.

Ovaron vahva kassa ja omavaraisuusaste ovat parantaneet rahoitusmahdollisuuksia. Tämä antaa hyvät edellytykset investointien toteuttamiselle. Yhtiö tiedotti 29.4.2022 Jyväskylän Korteniityssä sijaitsevan 61 asunnon ennakkomarkkinoinnin käynnistämisestä. Toteutuessaan hanke on ensimmäinen Ovaron perustajarakennuttamisen mallilla toteutettava kohde. Yhtiön tavoitteena on käynnistää näiden asuntojen rakentaminen kuluvan vuoden aikana.

Jyväskylän Kukkula-hanke on edennyt suunnitelman mukaisesti ja sen valmistelut painottuvat tällä hetkellä alueen kaavoitustyöhön. Ovaron tulosta vahvistaa osuus osakkuusyritys Apitare Oy:n tuloksesta sekä pääomalainan korkotuotto. Ovaro omistaa Apitaresta 1/3 kuten myös kaksi muuta osakasta Investors House Oyj ja Royal House Oy.

Apitare Oy toteutti viime vuoden lopussa 11.10.2021 allekirjoitetun ja tiedotetun kiinteistökaupan ja hankki omistukseensa 17.600 m2 vuokrattavaa tilaa. Hankitut kiinteistöt on kokonaisuudessaan vuokrattu Keski-Suomen Sairaanhoitopiirille pääomavuokrasopimuksella. Vuokrasopimuksen pituus on 20 vuotta. Voimassa olevien sote-rajoituslakien vuoksi Keski-Suomen hyvinvointialueen tulee edelleen vahvistaa vuokrasopimus.

Ovaro käy aktiivisesti hankeneuvotteluja useissa kasvukeskuksissa, kuten Helsingin ja Tampereen seuduilla sekä Jyväskylässä. Haluamme profiloitua kiinteistökehitykseen ja näemme, että yhtiöllä on hyvät mahdollisuudet löytää sopivia kehityshankkeita.

OHJEISTUS VUODELLE 2022
Ovaro Kiinteistösijoitus arvioi vuoden 2022 operatiivisen tuloksen (EPRA) olevan merkittävästi parempi kuin vuonna 2021. Ovaron vertailukauden 2021 operatiivinen tulos oli selvästi negatiivinen, mihin vaikuttivat muun muassa kertaluontoiset kulut asuntoportfolion myynnin yhteydessä. Yhtiö arvioi tulevan vuoden operatiivisen tuloksen olevan positiivinen.

YHTEENVETOTAULUKKO

Keskeiset tunnusluvut
 1-3/20221-3/2021muutos1-12/2021
Liikevaihto, t€1 2292 337-47,4 %8 171
Nettotuotto, t€452965-53,2 %4 333
Katsauskauden tulos, t€-226-84573,3 %-13 124
Tulos/osake, laimentamaton, €-0,02-0,0977,8 %-1,44
Taseen loppusumma, M€57,8110,0-47,5 %59,3
Rahavarat, M€10,17,142,3 %10,1

Vaihtoehtoiset tunnusluvut

Operatiivinen tulos (EPRA), t €105-286136,7 %-807
EPRA-tulos/osake, €0,01-0,03133,3 %-0,09
Nettovarallisuus/osake (EPRA) €4,826,2-22,3 %4,82

EPRA-tulos

EPRA-tulos oli ensimmäiseltä vuosineljännekseltä 105 tuhatta euroa, kun se vuotta aiemmin (1–3/2021) oli -286 tuhatta euroa. EPRA-tuloksen vaikuttivat merkittävimpinä katsauskauden aikana seuraavat erät:

• Liikevaihto laski vertailukauteen nähden noin 50%, johtuen edellisenä vuonna toteutetuista merkittävistä portfolio- ja yksittäisistä asuntokaupoista.
  • Asuntosalkun hoitokulut vähentyivät euromääräisesti niin ikään edellisenä vuonna toteutettujen myyntien johdosta.
  • Katsauskaudella hoitokulut kasvoivat 4,5 prosenttia suhteessa liikevaihtoon, johtuen kylmästä ja lumisesta talvesta. Hoitokulut olivat 63,23 prosenttia liikevaihdosta, kun vertailukautena hoitokulujen osuus oli 58,71 prosenttia.
  • Vuokraustoiminnan kulut suhteessa nettotuottoon laskivat 3,80 prosenttia vertailukauteen nähden. Lasku johtui pääosin vuokraustoiminnan tehostamisesta sekä toimintojen sisäistämisestä.
  • Pääosin kiinteistä kuluista koostuvat hallinto-, henkilöstö- ja liiketoiminnan muut kulut laskivat euromääräisesti 130 tuhatta euroa vertailukauteen nähden. Yhtiö on vähentänyt merkittävästi ulkopuolisten asiantuntijapalveluiden käyttöä.
  • Loppuvuonna 2021 hankitun osakkuusyhtiö Apitare Oy:n katsauskauden osuus tuloksesta oli 154 tuhatta euroa.
  • Katsauskauden rahoitustuotot olivat 58 tuhatta euroa. Rahoitustuotot koostuvat Apitare Oy:hyn sijoitetusta pääomalainan korosta sekä Citycon Oyj:n pääoman palautuksesta.
  • Rahoituskulut olivat -98 tuhatta euroa (554 tuhatta euroa). Yhtiö maksoi edellisenä vuonna kaikki korkeakorkoiset lainansa pois.

LÄHIAJAN RISKIT JA EPÄVARMUUSTEKIJÄT

Ovaro Kiinteistösijoitus arvioi, että yhtiön lähiajan keskeisimmät riskit ja epävarmuustekijät liittyvät asuntojen arvonmuutokseen, korjausmenoihin ja korkotasoon. Näistä asuntojen arvonmuutosta yhtiö pitää merkittävimpänä. Suomen talouden kehitys, korkojen nousu tai muutokset sijoittajien tuottovaatimuksissa voivat vaikuttaa yhtiön sijoituskiinteistöjen arvoihin ja siten heijastua yhtiön tulokseen.

Vuokra-asuntojen kysynnän ja tarjonnan vaihtelut vaikuttavat yhtiön vuokrausasteeseen ja vuokratuottoihin. Yhtiön ajanmukaistamiskulut saattavat kasvaa. Suurilla odottamattomilla korjauksilla olisi negatiivinen vaikutus vuokratuottoihin ja kannattavuuteen.

Yhtiön rahoitusasema on tarkasteluhetkellä vakaa.

Yhtiön kassavirallinen tuotto on matala suhteessa liiketoiminnan kuluihin. Inflaation kiihtyminen tai pysyminen korkealla tasolla nostaa yleisesti kustannustasoa, joka saattaa vaikuttaa negatiivisesti yhtiön kassavirralliseen eli operatiiviseen tulokseen (EPRA).

Rakennuskustannusten tai korkotason nousu voi vaikuttaa tulevien kehityshankkeiden kannattavuuteen ja hidastaa tai jopa estää hankkeiden käynnistymistä.

Ovaro Kiinteistösijoitus Oyj

Lisätietoja: Toimitusjohtaja Marko Huttunen, puh 050 329 2563.

Jakelu: Nasdaq Helsinki, keskeiset tiedotusvälineet, www.ovaro.fi

Liite: Osavuosikatsaus Q1 2022