Equiniti utmanar etablerade rutiner med spelbaserade simuleringar - med 3x ROI

Attensis spelbaserade simuleringar har gett en resultatboost för det globala finansbolaget Equiniti, samtidigt som feedbacken från medarbetarna har varit fantastisk.

OSLO, Norway, April 19, 2023 (GLOBE NEWSWIRE) -- Equiniti (EQ) ser sina anställda som företagets viktigaste resurs, och är av uppfattningen att ett engagerande lärande- och utvecklingserbjudande är avgörande för att skapa höga resultat.

Ledningen önskade att kunna erbjuda en träning för sina anställda i kundcentret med möjlighet att öva på realistiska kundinteraktioner, där medarbetarna måste kombinera komplexa dialoger om investeringar med mellanmänskliga färdigheter och användande av system.

Lösningen blev att ingå ett samarbete med det norska spel- och simuleringsbolaget Attensi. Fokuset var att skapa en simulering med en trygg, engagerande och realistisk miljö med innehåll som träffade på EQs träningsmål:

• Reducerad träningstid
  • Reducerad turnover av anställda
  • Bättre och mer effektiv upplärning av nyanställda
  • Vidareutveckling av färdigheter till mer seniora anställda

EQ och Attensi designade 15 skräddarsydda scenarion baserade på faktiska upplevelser och processer till de anställda. Lösningen använde sig av realistiska avatarer och 3D-teknologi, med element av poäng, ledartavlor och interaktiva tävlingar för att säkra engagemang för lärandet.

Kombinationen av att skapa en realistisk och trygg miljö där medarbetarna kunde testa och göra fel, utan konsekvenserna av att “göra fel” i ett äkta möte med kund, gav goda förutsättningar för att bemästra ett nytt beteende.

Feedbacken från medarbetarna i kundcentret var fantastisk, samtidigt som den totala träningstiden reducerades. Här är ett urval av resultaten:

• 3 ggr avkastning på investeringen i form av reducerad träningstid och turnover av anställda
  • 25% reduktion i träningstid för nyanställda
  • 50% reduktion i använd tid för omskolning av anställda
  • 88% av kunskapsluckan stängdes

Ledningen i Equiniti är tydliga på vad som har gjort lösningarna så vällyckade

John Horvath, chef för drift, produkt- och kundtjänster i EQ sa:

’Attensi hjälper oss med att uppnå våra långsiktiga visioner och ambitiösa mål. Det är viktigt för oss med självständiga kundservicemedarbetare som kan leverera kundupplevelser i världsklass, så som våra kunder förväntar’

Genom Attensi-plattformen får kunder också insikt i värdefull data som visar den faktiska effekten av träningen, och inte minst var de bör göra justeringar för att ytterligare täta eventuella kunskapsluckor.

’Det ger oss möjligheten till att se hur våra agenter använder lösningen och låter oss identifiera trender,’ sa EQ-chef Nick Kalinka. ’Analysmöjligheterna som Attensi har ger oss värdefull insikt i hur vi kan anpassa vår upplärning. Allt i allt har detta varit väldigt positivt för oss.’

Ola Åkesson, Business Development Director i Attensi, lägger till: Vi är otroligt stolta över träningen som vi har utvecklat för, och tillsammans med, EQ.

’Vi önskar använda vår expertis till att skapa en reell positiv beteendeförändring samt för att hjälpa anställda att nå sin fulla potential. På detta sätt vill vi också hjälpa företag att prestera bättre inom de områden de önskar prestera. Spelbaserat lärande är extra effektivt då det använder sig av teknologi och element som folk redan har en relation till och förstår. Effekten av detta kunde vi tydligt se med spelen vi gjorde med EQ. De anställda repeterade modulerna i spelet om och om igen. Just eftersom denna metod för lärande tillrättalägger för att de anställda ska repetera, fäster sig också kunskapen och färdigheterna sig bättre – och det är det bästa resultatet vi kan få.’

Attensi har levererat simulerings- och spelbaserad träning i mer än 150 länder och på mer än 50 språk. Några av våra kunder är Accenture, Bosch Siemens Home Appliances, Circle K, Espresso House, If, Nordea Finans, och många fler.

Pressansvarig:
Anthony Wong
anthony.wong@attensi.com

Fotot som åtföljer detta tillkännagivande finns på:

Attensi och Equiniti förändrar inlärningen hos callcenter