FuturaSun blir en solcellstillverkare och presenterar ett industriellt nav på 10 GW

Den italienska tillverkaren av högeffektiva solcellsmoduler har undertecknat ett strategiskt avtal med regeringen i staden Huai'an (Jiangsu) för att bygga en egen solcellsfabrik.

PADUA, Italien, May 17, 2023 (GLOBE NEWSWIRE) -- Ännu en viktig milstolpe för FuturaSun i den vertikala integrationen av sin leverantörskedja för solceller: efter ceremonin för undertecknandet som hölls den 10 maj i Huai'an, sällar sig företaget till världens främsta tillverkare av solceller.

Projektet omfattar byggandet av en gigafabrik på 266 000 kvadratmeter. Investeringen uppgår inledningsvis till 150 miljoner euro och genomförs i två faser. Inom en treårsperiod, när anläggningen väl är färdigställd och i drift, kommer den att ha en årlig produktionskapacitet på 10 GW av toppmoderna TOPCon-solceller av typ N.

Produktionsprocessen, som börjar våren 2024, kommer att vara mycket automatiserad. De nya solcellerna kommer att bli en integrerad del av FuturaSuns moduler, som kommer att försörja både FuturaSuns italienska och kinesiska gigafabriker. Vertikal integration kommer att ge ännu bättre kvalitetssäkring, ökad självständighet i leveranserna och ökad förmåga att hantera framtida tekniska framsteg.

"Det här är ett projekt utan motstycke där vår italienska koncern har som mål att ta sig in på en arena som hittills har dominerats av kinesiska storspelare. Det är ett bevis på vår förmåga att överskrida nya gränser och förverkliga till synes omöjliga drömmar. I dag konsoliderar FuturaSun sin leveranskedja ytterligare och säkerställer leveransen av den viktigaste modulkomponenten – solcellen – samtidigt som man upprätthåller sina kvalitetsstandarder – inte bara för våra kinesiska anläggningar utan också, och det är viktigast, för deras europeiska motsvarigheter. På bara några få år har vi blivit en framstående aktör inom solcellsindustrin, särskilt inom ramen för förbindelserna mellan Europa och Kina", säger Alessandro Barin, vd och medgrundare av FuturaSun.

Vid undertecknandet deltog höga tjänstemän från både Kina och Italien. Zhu Haibo, sekreterare i Qingjiangpu-distriktets partikommitté, uttryckte sin tacksamhet för uppmärksamheten och stödet till regionen. Alessandra Palumbo, biträdande generalkonsul vid Italiens generalkonsulat i Shanghai, tillsammans med Ermanno Vitali, styrelseledamot i den italienska handelskammaren i Kina, berömde FuturaSun för dess engagemang för forskning och utveckling och miljömässig hållbarhet sedan starten. Xu Ning, medgrundare och operativ chef för FuturaSun, betonade det utmärkta samarbetet mellan FuturaSun och Qingjiangpu-distriktet, vilket kommer att ge många ömsesidiga fördelar.

Det här ambitiösa projektet blir ännu en framgång för det dynamiska italienska företaget, som fortsätter sin industriella konsolidering och placerar sig bland jättarna inom solcellsindustrin.

FuturaSun etablerade sin första gigafabrik i Taizhou 2020 för produktion av solcellsmoduler och håller för närvarande på att utveckla en andra gigafabrik och huvudkontoret för Asien i Suzhou. Båda anläggningarna ligger i Jiangsu-provinsens solcellsdistrikt, det största och mest dynamiska i världen.

Internationella medier
Andrea Cortese
press@futurasun.it

Ett foto som åtföljer det här meddelandet finns på https://www.globenewswire.com/NewsRoom/AttachmentNg/b567d16c-3687-4ea0-b1e7-633456900cec