Pihak Berkuasa Pasaran Modal: Kerajaan telah mencapai kedudukan maju dalam petunjuk yang berkaitan dengan pasaran kewangan


RIYADH, Saudi Arabia, June 23, 2023 (GLOBE NEWSWIRE) -- Kerajaan Saudi Arabia telah mencapai kemajuan yang luar biasa dalam kedudukan Buku Tahunan Daya Saing Dunia IMD 2023. Dari tahun 2022 hingga 2023, Kerajaan meningkat daripada kedudukan ke-24 kepada ke-17, menandakan lonjakan besar dalam kedudukan globalnya.

Menurut buku tahunan itu, enam daripada dua belas indeks pasaran modal menunjukkan peningkatan sambil mengekalkan kedudukannya dalam dua yang lain. Pencapaian ini menunjukkan usaha dan langkah CMA yang berterusan untuk menambah baik dan mengembangkan pasaran modal Kerajaan dengan melaksanakan amalan terbaik global yang berkaitan.

Indeks Pasaran Saham dan aktiviti M&A menyaksikan kenaikan paling ketara, menunjukkan peningkatan positif dalam sektor kewangan Saudi Arabia dan meningkatkan keyakinan pelabur dalam ekonomi negara. Terutamanya, pertumbuhan Kerajaan dalam kedudukan Modal Usaha Sama mencadangkan persekitaran bertumbuh untuk ketersediaan modal teroka yang menyediakan sistem sokongan kritikal untuk perniagaan baru muncul. Kelulusan CMA terhadap Rangka Kerja Kawal Selia untuk Pendanaan Awam Ekuiti menunjukkan komitmen padu organisasi untuk memupuk ekosistem pasaran modal yang inovatif dan berdaya saing.

Usaha CMA juga telah mencapai keputusan dalam pemerhatian lembaga korporat dengan Kerajaan mendapat tempat pertama dalam kalangan negara G20. Ini menunjukkan komitmen CMA untuk mengekalkan piawai tadbir urus yang kukuh yang penting untuk kepercayaan pelabur.

Di samping itu, Pihak Berkuasa telah membuat banyak sumbangan dalam usaha berterusannya untuk mendahului petunjuk daya saing global bagi tahun 2023, paling ketara ialah mengadakan pertemuan dengan Pusat Daya Saing Kebangsaan untuk membincangkan peluang kerjasama yang ada untuk memperbaiki kedudukan Kerajaan. Ditambah dengan prospek penyertaan dalam kuliah dan bengkel daya saing yang dihadiri oleh pakar dari Institut Pembangunan Pengurusan Antarabangsa (IMD) yang melaluinya perkongsian dengan Pusat Daya Saing Kebangsaan dipertimbangkan.

Selain itu, Pusat Daya Saing Kebangsaan menerima kemas kini tentang demografi sasaran sektor swasta untuk tinjauan (syarikat tersenarai, firma broker, juruaudit, anggota jawatankuasa Pihak Berkuasa), serta kemas kini tentang sumber data untuk penunjuk Pihak Berkuasa seperti yang diperlukan.

Adalah penting untuk mengambil perhatian bahawa CMA telah melaksanakan beberapa perubahan penting baru-baru ini yang mempunyai kesan positif terhadap kemajuan ini. Terutama sekali kelulusan CMA terhadap Peraturan Pelaburan Asing dalam Sekuriti yang dijangka memberi impak positif untuk meningkatkan kecairan dalam pasaran Saudi, mendalamkan serta meningkatkan daya tarikannya dan meningkatkan status globalnya. Peraturan itu juga akan membantu mengubah pengetahuan dan pengalaman dalam kalangan institusi dan pelabur modal tempatan, mengukuhkan penglibatan pelabur institusi dalam pasaran modal Saudi. Sementara itu, Undang-undang Syarikat baharu bagi Syarikat Saham Bersama Tersenarai dan kelulusan Peraturan Prudential Pindaan bertujuan untuk meningkatkan kestabilan institusi pasaran modal bagi meningkatkan lagi keyakinan peserta pasaran modal dan mewujudkan persekitaran pelaburan yang menarik untuk menyokong pertumbuhan ekonomi negara.

CMA menyasarkan untuk meningkatkan daya tarikan pasaran modal Saudi, meningkatkan kecekapannya dan meningkatkan daya saingnya di peringkat serantau dan antarabangsa melalui membangunkan pasaran untuk mencapai pelan strategiknya, iaitu bertujuan untuk meletakkan pasaran Saudi di atas pasaran Timur Tengah dan menempatkannya sebagai salah satu pasaran modal terpenting di dunia.

Hubungi:
Pihak Berkuasa Pasaran Modal
Bahagian Komunikasi dan Perlindungan Pelabur
+966114906009
+966557666932
Media@cma.org.sa 
www.cma.org.sa