MT Højgaard Holding A/S: Høj kadence i den danske kerneforretning i 1. halvår

HALVÅRETS RESULTATER

Den danske kerneforretning voksede lønsomt i 1. halvår, men fremgangen blev overskygget af et betydeligt driftsunderskud i MT Højgaard International, hvor aktiviteterne nedskaleres i en kontrolleret proces.

• Koncernens omsætning steg 24% til 4,9 mia. kr. efter tocifret vækst i de danske forretningsenheder.
  • Koncernens driftsresultat før særlige poster faldt 40% til 64 mio. kr.
  • Den danske kerneforretning – forretningsenhederne MT Højgaard Danmark, Enemærke & Petersen og MT Højgaard Property Development – øgede driftsresultatet med 39% til 147 mio. kr. og hævede overskudsgraden fra 2,9% til 3,2%.
  • MT Højgaard Internationals driftsresultat før særlige poster blev forværret til -83 mio. kr. mod 0 i første halvår 2022 efter nedskrivninger på tre projekter i Grønland og det sidste projekt på Færøerne.
  • Halvårets resultat blev 43 mio. kr. (2022: 34 mio. kr.) efter positive reguleringer af den forventede earn-out-betaling fra salget af Ajos’ pavillonaktiviteter i 2021.
  • Pengestrømmene fra driften steg til 160 mio. kr., en forbedring på 276 mio. kr. fra 1. halvår 2022.
  • Den rentebærende gæld blev nedbragt til 438 mio. kr. fra 872 mio. kr. ved udgangen af 1. halvår 2022.

STIGENDE ORDREBEHOLDNING

Ordrebogen voksede i 1. halvår, selv om forretningsenhederne valgte en forsigtig tilgang for at sikre lønsom vækst i et marked præget af skærpet priskonkurrence med flere bydere til færre projekter:

• Ordreindgangen i 1. halvår var 6,6 mia. kr. mod 4,8 mia. kr. i 1. halvår 2022.
  • Ordrebeholdningen voksede til 15,5 mia. kr. – en vækst på 12% fra årsskiftet og 36% fra 1. halvår 2022. Hertil kommer vundne, men endnu ikke tildelte ordrer samt bidrag fra strategiske byggepartnerskaber og joint ventures.

FORVENTNINGER TIL 2023

Forventningerne til året er uændrede og understøttes af den høje ordrebeholdning.

• Omsætningen ventes fortsat at stige til 9,0-9,5 mia. kr.
  • Driftsresultatet før særlige poster og evt. værdireguleringer ventes at blive 200-225 mio. kr.
  • Den danske kerneforretning ventes at forbedre indtjeningen ved højere omsætning, men fremgangen vil blive opvejet af et stort underskud i de internationale aktiviteter.
  • Ca. 95% af årets forventede entrepriseomsætning var kontraheret ved udgangen af halvåret.

"Vores danske kerneforretning holder en høj kadence og forbedrer resultaterne, selv om konkurrencen spidser til. Ordreindgangen er solid. Vi øger pengestrømmene og styrker likviditeten, og den rentebærende gæld er halveret det seneste år. Men resultaterne i den internationale forretning er stærkt utilfredsstillende, og det har høj prioritet at eliminere disse tab i en kontrolleret proces," siger koncernchef Henrik Mielke.

Kontakt:

Henvendelse til CEO Henrik Mielke og CFO Rasmus Untidt kan ske på telefon +45 22 70 93 65.

Henrik Mielke og Rasmus Untidt præsenterer kvartalsrapporten på en telekonference i dag (25. august 2023) kl. 10.00 (CEST). Telekonferencen kan følges live her.

MTHH_Selskabsmeddelelse_H1_DK MTHH_H1_2023_rapport_DK mthh-2023-06-30-da