Valoe mukana EU:n uudessa GIANTS-projektissa kehittämässä kevyitä sähköajoneuvoja kaupunkiliikenteeseen. Mukana ovat myös mm. Toyota, Renault, Valeo ja Valoen asiakas Clean Motion.

Valoe Oyj        Pörssitiedote 31.8. 2023 klo 9.10

Valoe Oyj (”Valoe” tai ”Yhtiö”) on mukana Euroopan unionin uudessa GIANTS (Green Intelligent Affordable New Transport Solutions) -projektissa. GIANTS-projektin tavoitteena on kehittää teknologiaratkaisuja, jotka mahdollistavat kohtuuhintaisten kevyiden sähköajoneuvojen valmistamisen globaaliin kaupunkiliikenteeseen.

GIANTS-projektissa kehitetään kevyen sähköajoneuvon modulaarisuutta, skaalautuvuutta ja yhteistoimivuutta sekä innovatiivisia lataus- ja energianoptimointiratkaisuja. Kehitettävä teknologia sisältää kannettavan akun, skaalautuvan e-voimansiirron, standardoidun ajoneuvon ohjausjärjestelmän ja integroidut aurinkopaneelit. Lisäksi projektissa kehitetään kierrätyksen, uudelleenkäytön ja kunnostuksen konsepti. Projekti tarjoaa myös työkalun, jonka avulla kolmannet osapuolet voivat suunnitella omia ajoneuvojaan. GIANTS-teknologian potentiaaliksi arvioidaan 1,5 miljoonaa vuosittain myytyä ajoneuvoa vuodesta 2028 eteenpäin.

Valoen tehtävänä on kehittää integroitavan paneelijärjestelmän tehokkuutta, kustannuskilpailukykyä ja teknologista standardia siten, että aurinkosähkön käyttö tulee mahdolliseksi L-luokan ajoneuvoihin. Tavoitteena on tehdä ajoneuvo, joka toimii enimmäkseen sähköverkosta riippumattomana. Projektissa suunnitellaan ja pilotoidaan kaksi konseptia, yksi kehittyneille markkinoille ja toinen kustannuksiltaan edullinen ratkaisu kehittyville markkinoille.

GIANTS-projekti kestää 3,5 vuotta, ja sen kustannusbudjetti on 15 miljoonaa euroa, josta avustusta on 12 miljoonaa euroa. Valoen ja Valoe Cellsin osuus projektin avustuksesta on noin 0,45 miljoonaa euroa.

Projektin partnereina on 24 merkittävää asiantuntijayritystä tai tutkimuslaitosta, joille on jaettu omat tekniset vastuualueet. Mukana ovat esimerkiksi Renault ja Toyota Motor Europe ja ranskalainen Valeo Equipements Electriques Moteur, joka vastaa osien ja toimintojen yhteensopivuudesta. Pienajoneuvojen valmistajista mukana on myös ruotsalainen Clean Motion, jonka EVIG-ajoneuvoon Valoe on jo valmistanut aurinkopaneeleita. Projektipartnerit Clean Motion, Squad Mobility ja TUX mobility tulevat testaamaan Valoen kehittämää paneelikonseptia. Testejä ja validointeja tullaan tekemään Ruotsissa, Belgiassa ja Intiassa.

Mikkelissä 31. päivänä elokuuta 2023

Valoe Oyj
HALLITUS

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Iikka Savisalo, Valoe Oyj
p. 0405216082, email: iikka.savisalo@valoe.com

Jakelu:
www.valoe.com

Valoen toimiala muodostuu uusiutuvaan energiaan, erityisesti aurinkosähköön, liittyvistä sovellutuksista. Valoe myy sen omaan taustavirtajohdintekniikkaan pohjautuvaa PV-teknologiaa ja siihen liittyviä projekteja, niiden suunnittelua ja teknologiakonsultointia. Valoe myy aurinkosähkömoduulien valmistustekniikkaa, moduulien valmistuslinjoja, moduuleita sekä moduulien avainkomponentteja sekä Liettuan tehtaallaan valmistamiaan IBC-aurinkokennoja. Valoen pääkonttori on Mikkelissä ja sen tuotantolaitokset sijaitsevat Juvalla ja Vilnassa, Liettuassa.