Clean Motions solcellsfordon, EVIG, i rampljuset på IAA Mobility i München

Clean Motions fordon, EVIG, presenteras just nu på IAA Mobility-mässan som pågår den 4-10 september. EVIG som använder Valeos 48V 'e-access'-drivlina har fått en framträdande plats i deras monter i Hall A2, där den just nu visas upp för allmänheten. Valeo är en ledande global fordonskomponentleverantör med över 110.000 anställda i 29 länder.

EVIG, det solcellsdrivna last-mile fordonet, har blivit ett populärt samtalsämne på IAA Mobility. Med sin avskalade och innovativa design är fordonet en central del av Valeos presentation på mässan, och mottagandet har varit mycket positivt.

Göran Folkesson, nyvald Styrelseordförande, säger: ”Det finns en uppenbar nyfikenhet för ny mobilitet. Vår närvaro här skapar en mängd nya kontakter med potentiella framtida partners, även om mässan i sig inte riktar sig direkt till vår primära kundgrupp.”

Under mässans gång har besökarna en unik möjlighet att uppleva EVIG på nära håll i Valeos monter.

Göran Folkesson fortsätter: ”Det här är min första arbetsvecka som styrelseordförande. Ett tydligt intryck jag fått från mässan är den växande populariteten av elbilar, särskilt med nya bilmärken från Kina. Men även om elektrifiering är på allas läppar, känner vi att diskussionen om energi- och resurseffektivitet saknas. Jag tror inte att den traditionella fordonsindustrin kommer att klara övergången till hållbar transport utan en förändring i politiken. Till exempel märker Lucid sin produkt som A+++, medan Tesla nöjer sig med A+; detta eftersom alla elfordon ses som nollutsläpp. Men tunga bilar som snabbt närmar sig en vikt på 3 ton kommer inte att vara hållbara oavsett om de drivs med el eller inte.”

IAA Mobility, Internationale Automobil-Ausstellung, är en av världens största automotivemässor och arrangeras vartannat år i München, Tyskland.

För mer information, vänligen kontakta:
Göran Folkesson, styrelseordförande
Clean Motion AB
Tel: +46 735 320 273
Email: goran.folkesson@cleanmotion.se

Om Clean Motion AB
Clean Motion AB är ett svenskt bolag som tillverkar och säljer verkligt hållbara fordon för städer. Fordonen är närproducerade och baserade på energi- och resurseffektivitet, för att maximera införandet av elfordon globalt. Bolagets vision är att erbjuda stadsmobilitet-laddad med solenergi och erbjuder därför lätta elfordon med låg energiförbrukning för att möta 2000-talets urbana transportutmaningar.
Clean Motion AB är listat på First North Growth Market vid Nasdaq Stockholm. Certified Adviser är G&W Fondkommission. För ytterligare information, vänligen besök: www.cleanmotion.se.

EVIG IAA 3 EVIG IAA 2 EVIG IAA 4 EVIG IAA 1