Solcellsdrivna elfordonet EVIG debuterade i Milano

Clean Motion har i dag presenterat sitt solcellsdrivna leveransfordon EVIG i Milano i dag.

Tillsammans med bolagets italienska distributör ’X-Raam e-mobility solutions’ har Clean Motion haft premiär för EVIG för första gången i Italien. Premiären ägde rum vid öppningen av den första X-Raam-butiken, helt inriktad på urban elektromobilitet, i centrala Milano.

Då städer runt om i Europa letar efter hållbara lösningar för sista milen-leverans ökar behovet av fordon anpassade för urbana områden, med låghastighets och -nollutsläppszoner. EVIG är banbrytande med sin låga energiförbrukning och egenskaper skräddarsydda för leveranser i stadsmiljö, där bland annat soltaket ger längre räckvidd och minskat klimatavtryck.

Christoffer Sveder, kommersiellt ansvarig på Clean Motion, säger: ”Vi har ett mycket starkt partnerskap med X-Raam som möjliggör att vi kan nå EVIGs fulla potential i hela Italien som är en mycket lovande marknad."

Butiken i Milano är den första av sitt slag och planen är att öppna över 50+ butiker i landet under de kommande 4 åren. Alla butiker kommer att ligga på centrala platser och ha det fullständiga sortimentet av fordon, inklusive EVIG.

"Efterfrågan på elfordon anpassade för stadsmiljöer har ökat explosionsartat, och vi ser en enorm potential i EVIG för sista milen-leveranser över hela Italien", säger Alberto Fiorini, General Manager på X-Raam e-mobility solutions.

För mer information, besök X-Raams webbplats: https://www.xraam.it/

Milano, Italien, 2023-09-21

För mer information, vänligen kontakta:
Christoffer Sveder
Director Commercial Operations, Clean Motion AB
Email: christoffer@cleanmotion.se

Om Clean Motion AB
Clean Motion AB är ett svenskt bolag som tillverkar och säljer verkligt hållbara fordon för städer. Fordonen är närproducerade och baserade på energi- och resurseffektivitet, för att maximera införandet av elfordon globalt. Bolagets vision är att erbjuda stadsmobilitet-laddad med solenergi och erbjuder därför lätta elfordon med låg energiförbrukning för att möta 2000-talets urbana transportutmaningar.

Clean Motion AB är listat på First North Growth Market vid Nasdaq Stockholm. Certified Adviser är G&W Fondkommission, e-post: ca@gwkapital.se.

För ytterligare information, vänligen besök: https://www.cleanmotion.se/.