Penyelidikan Baharu daripada Getty Images Menunjukkan Perwakilan Visual bagi Komuniti Asia dalam Pengiklanan APAC Kekal Stereotaip


  • Penyelidikan Getty Images mendedahkan visual paling popular untuk Australasia, Jepun, Asia Tenggara, Hong Kong dan Taiwan terus bergantung sepenuhnya kepada stereotaip, imejan tidak sahih yang mewakili pelbagai komuniti.
  • Walaupun budaya dan demografi Asia-Pasifik meluas, terdapat kepelbagaian yang terhad dalam imejan. Jurang perwakilan antara lainnya terdiri daripada perbezaan dalam menggambarkan kekhususan budaya hingga gambaran terhad tentang kehidupan bekerja Asia.
  • Getty Images hari ini melancarkan laporan “Inclusive Visual Storytelling for Asian Communities” untuk menyokong jenama dan perniagaan di APAC sambil berusaha untuk menjadi lebih terangkum dalam pilihan visual.

Coretan Media yang mengiringi pengumuman ini tersedia dengan mengklik pada pautan ini.

SINGAPURA, Oct. 27, 2023 (GLOBE NEWSWIRE) -- Getty Images, sebuah pencipta kandungan visual global dan pasaran sehenti yang terkemuka hari ini melancarkan laporan “Inclusive Visual Storytelling for Asian Communities” untuk membantu jenama mengembangkan dan memperdalamkan lagi naratif Asia. Panduan ini adalah hasil daripada inisiatif penyelidikan global berterusan Getty Images, mendedahkan bahawa perwakilan visual pengiklanan komuniti Asia di Asia-Pasifik (APAC) kekal stereotaip.

Dikuasakan oleh cerapan daripada penyelidikan VisualGPS Getty Images, garis panduan tersebut memaklumkan bahawa kurang 10% daripada visual paling popular untuk Australasia, Jepun, Asia Tenggara, Hong Kong dan Taiwan mewakili orang Asia dan pengalaman hidup mereka dengan tepat. Sebaliknya, kebanyakan imejan yang digunakan lebih cenderung ke arah mengekalkan stereotaip biasa: menggambarkan orang Asia sebagai muda, langsing, memiliki ton kulit yang lebih cerah dan kebanyakannya digambarkan dalam konteks berkaitan kerja. Tambahan pula, visual popular kekal serupa dalam mesej asas, penggayaan dan emosinya: selalunya terlalu gembira dan dengan sedikit atau tiada kaitan dengan setiap budaya.

Menurut garis panduan ini, 4 daripada 5 pengguna di seluruh APAC bersetuju bahawa sekadar meningkatkan perwakilan individu daripada pelbagai etnik, latar belakang dan penampilan dalam pengiklanan dan media adalah tidak memadai, serta menyatakan bahawa syarikat perlu menjadi lebih baik lagi dalam menangkap gaya hidup sebenar orang ramai dan budaya. Mengejutkan, 3 daripada 5 juga dikatakan berasa mereka telah didiskriminasi berdasarkan saiz tubuh, pilihan gaya hidup, bangsa, etnik, identiti jantina, ketidakupayaan dan seksualiti. Penemuan ini menekankan pentingnya industri media dan pengiklanan untuk bukan sahaja mengiktiraf kepelbagaian dan multidimensi yang rumit yang wujud dalam budaya Asia, tetapi juga untuk menyelaraskan jangkaan pengguna dalam menyampaikan gambaran yang tulen dan bermakna tentang identiti Asia.

Untuk menyediakan panduan komprehensif kepada penceritaan visual yang memfokuskan komuniti Asia, panduan baharu Getty Images merangkumi pelbagai aspek identiti, minat dan pengalaman hidup mereka, seperti umur, tubuh, budaya, ketidakupayaan, jantina, identiti jantina dan orientasi seksual, profesion, bangsa dan etnik. Dengan mengemukakan spektrum perspektif yang mantap, garis panduan ini membekalkan pandangan praktikal dan terpakai kepada profesional media dan pengiklanan, berfungsi sebagai pusat pemeriksaan visual dan melengkapkan mereka untuk memperkayakan naratif visual Asia dalam komunikasi jenama mereka.

“Walaupun rantau ini mempunyai kepelbagaian, imej dan video setiap hari yang bertujuan untuk merakam pengalaman Asia sering kekurangan, mengekalkan stereotaip yang berbahaya atau tidak kena sama sekali. Salah nyata dan kurang representasi ini dalam rancangan TV, media sosial dan pengiklanan telah menyebabkan jurang yang ketara dalam pemahaman pengguna tentang realiti rantau ini,” kata Yuri Endo, Pengurus Wawasan Kreatif di Getty Images. “Dengan berkongsi garis panduan ini, laporan itu mengambil langkah penting ke arah membantu jenama yang memberi perkhidmatan kepada pelanggan APAC menggalakkan gambaran yang tepat dan menghormati komuniti Asia, akhirnya menyumbang kepada landskap visual yang lebih terangkum dan saksama.”

Beberapa jurang perwakilan yang dikenal pasti boleh dilihat dalam laporan yang khusus untuk APAC, antara lainnya termasuk perbezaan dalam menggambarkan kekhususan budaya, kurang perwakilan orang dewasa yang lebih tua, kekurangan kepelbagaian dalam perwakilan jantina, gambaran terhad tentang kehidupan bekerja Asia, keutamaan yang lazim untuk standard kecantikan dan jenis tubuh memusat Eropah dan ketiadaan individu kurang upaya.

Mendalami nuansa kepelbagaian, ekuiti dan keterangkuman (DE&I), laporan “Inclusive Visual Storytelling for Asian Communities”, termasuk cerapan yang boleh digunakan di seluruh APAC, tetapi juga menggabungkan cerapan terperinci ke dalam landskap tempatan Australia & New Zealand, China, Hong Kong, India, Indonesia, Jepun, Malaysia, Taiwan, Thailand, Singapura, dan Korea Selatan. Bab setiap negara menyediakan penyelidikan tempatan berkaitan demografi penduduk, trend imejan, kawasan kepelbagaian yang kurang diwakili dan strategi yang boleh diambil tindakan untuk memerangi stereotaip dan menggalakkan perwakilan terangkum.

Untuk memuat turun garis panduan ini dan mengetahui lebih lanjut tentang cara mengembangkan dan mendalami naratif Asia yang seterusnya akan memupuk hubungan yang lebih kukuh dengan khalayak dan membentuk semula persepsi masyarakat Asia, sila klik di sini.

Maklumat hubungan media:

Ilse Noguez
Ilse.noguez@gettyimages.com