MT Højgaard Holding A/S: Markant fremgang i den danske kerneforretning i 1.-3. kvartal

RESULTATERNE I 1.-3. KVARTAL 2023

Den danske kerneforretning fortsatte med at vokse lønsomt. De samlede resultater blev dog belastet af et stort underskud i MT Højgaard International, hvor de sidste aktiviteter i Nordatlanten nu er sat til salg.

• Koncernens omsætning steg 23% til ca. 7,5 mia. kr., og driftsresultatet før særlige poster faldt 43% til 95 mio. kr. Faldet skyldes et underskud på -185 mio. kr. i MT Højgaard International.
  • I den danske kerneforretning – MT Højgaard Danmark, Enemærke & Petersen og MT Højgaard Property Development – steg omsætningen 26% til ca. 7,0 mia. kr. Driftsresultatet blev forbedret med 59% til 280 mio. kr., og overskudsgraden blev hævet fra 3,2% til 4,0%.
  • Resultatet af fortsættende aktiviteter blev -2 mio. kr. mod 65 mio. kr. sidste år. Faldet skyldes MT Højgaard Internationals driftsunderskud i perioden og nedskrivninger i forretningsenheden.
  • Pengestrømmene fra driften blev forbedret til 426 mio. kr. mod 18 mio. kr. sidste år.
  • Den rentebærende gæld blev nedbragt til 221 mio. kr. fra 523 mio. kr. sidste år.

STIGENDE ORDREBEHOLDNING

Ordrebogen voksede i de første ni måneder i et mere udfordrende marked:

• Ordrebeholdningen steg med 16% til 14,3 mia. kr. Hertil kommer vundne, men endnu ikke tildelte ordrer samt bidrag fra strategiske byggepartnerskaber og joint ventures.
  • Ordreindgangen var med 7,9 mia. kr. på niveau med sidste år. Det skyldes dels, at projekter blev udskudt fra 3. til 4. kvartal. Dels at forretningsenhederne fastholdt en forsigtig tilgang for at sikre lønsom vækst i et marked præget af skærpet priskonkurrence.

FORVENTNINGER TIL 2023

MT Højgaard udmeldte den 27. oktober nye forventninger til 2023 efter reklassificeringen af MT Højgaard International til ophørende aktivitet. Disse forventninger fastholdes:

• Omsætningen ventes at stige til 9,5-10,0 mia. kr.
  • Driftsresultatet før særlige poster ventes at blive i niveauet 400 mio. kr.
  • Den danske kerneforretning ventes at forbedre indtjeningen ved højere omsætning.
  • MT Højgaard Internationals resultat vil blive rapporteret som ”Resultat af ophørende aktiviteter” sammen med Scandi Byg og effekten af earn-out aftalen fra salget af Ajos i 2021.

”Vores danske kerneforretning fortsætter de gode takter med tocifret vækst i omsætning og indtjening, selv om markedsvilkårene som ventet er mere udfordrende. Ordrebeholdningen er solid, og vi leverer på vores strategiske prioriteter. Med det planlagte salg af de sidste internationale aktiviteter i Nordatlanten bringer vi os i en situation, hvor vi kan bruge alle kræfter på at videreudvikle den danske kerneforretning,” siger koncernchef Henrik Mielke.

Kontakt: CEO Henrik Mielke og CFO Rasmus Untidt kan kontaktes via Louise Lykke på tlf. +45 2270 9300.

Henrik Mielke og Rasmus Untidt præsenterer kvartalsrapporten på en telekonference i dag (10. november 2023) kl. 10.00 (CET). Telekonferencen kan følges live her.

MTHH_Q3_2023_report_DK mthh-2023-09-30-da MTHH_Selskabsmeddelelse_Q3_2023_DK