Investors House: nollakorkokrapula leviämässä asuntovuokraukseen

Investors House Oyj

Lehdistötiedote 15.11.2023 klo 10

Investors House: nollakorkokrapula leviämässä asuntovuokraukseen

Asuntojen vuokrausmarkkina on ollut jokseenkin normivedossa. Nyt siinä alkaa ilmetä oireita samasta nollakorkokrapulasta, joka leikkasi kuluttajien maksukyvyn ja pysäytti asuntokaupan.

’’Asuntokauppasektorilta tuttu nollakorkokrapula saattaa olla hiipimässä myös asuntovuokraukseen. Varovaisuus on lisääntynyt ja vuokrauspäätösten tekeminen venyy’’, sanoo Investors Housen toimitusjohtaja ja konserniin kuuluvan OVV-ketjun hallituksen puheenjohtaja Petri Roininen.

OVV-ketju teki lokakuussa 344 uutta vuokrasopimusta mikä on kahdeksan prosentti edellisvuotta (373) vähemmän.

’’Nollakorkokrapulan seuraava askel voi syntyä, kun julkisuudessa olleet vuokrankorotukset ml. Helsingin kaupungin 100.000 asukasta koskevat 12 %:n korotukset toteutuvat. Ne voivat lisätä liikehdintää ja asunnonvaihtoja’’, Roininen sanoo.

Asuntovuokrauksen ohessa OVV:n hallinnointipalvelut jatkuvat vahvassa 20 % vuosikasvussa koko maassa. Ketju hallinnoi nyt 1.930 vuokra-asuntoa ns. kokonaispalvelusopimusten kautta.

’’Viimeisen 12 kuukauden ajan asiakkaat ovat joka kuukausi hankkineet edellistä enemmän hallinnointipalvelua. Tämä kertoo siitä, että vaativat ajat lisäävät palveluiden kysyntää. Samalla on hyvä havaita, että inflaatio on taittumassa ja koronnostot vaikuttaisivat päättyneen. Ilmassa on myös orastavia merkkejä suunnan muutoksesta. Kaikista kriiseistä tullaan ulos, niin myös tästä’’, Roininen sanoo.

Helsinki 15.11.2023

Investors House Oyj

Lisätiedot        Petri Roininen, puh 040 761 9669

Jakelu        Nasdaq Helsinki, keskeiset tiedotusvälineet, www.investorshouse.fi