Havila Kystruten AS: Regnskap for tredje kvartal 2023

September var første måned med full drift av alle fire skip. Til tross for forsinkelse av Havila Polaris og Havila Pollux i Q3, ble gjennomsnittlig belegg 70 % og gjennomsnittlig lugarrate kr 4 466.

Inntektene er naturligvis preget av forsinkelsene og lavere enn forventet, men selskapet ser en positiv inntektsutvikling fra 2. kvartal og videre ut året.

I forbindelse med refinansiering er driftskostnadene påvirket av ekstraordinære kostnader knyttet til juridiske og finansielle rådgivere.

Regnskap og balanse påvirkes av valutasvingningene, og selskapet sikrer sine valutaforpliktelser med salg i valuta. Selskapet legger til grunn en normalisert drift av fire skip fremover, uten ekstraordinære kostnader. Selskapet har ambisjoner om et gjennomsnittlig belegg på 80 % for 2024, hvorav 45 % av all kapasitet allerede er solgt.

Interessen for Havila Kystruten øker stadig i både inn- og utland, og positive tilbakemeldinger om produkt og konsept mottas på daglig basis.

Resultat for 3. kvartal 2023
• Inntektene var totalt MNOK 226, hvorav MNOK 47 var kontraktsinntekter.
• Driftskostnader består av MNOK 32 i varekostnader, MNOK 78 i lønnskostnader og MNOK 152 i andre driftskostnader.
• Driftsresultat før avskrivning ble MNOK - 36.
• Avskrivninger var MNOK 35.
• Netto finansposter var MNOK - 226.
• Resultat før skatt ble MNOK - 297.

Ansatte
Havila Kystruten hadde 425 ansatte pr. 30.09.23 som skal seile den klassiske kystruten og 40 ansatte i administrasjonen.

Kontakter:
Administrerende direktør Bent Martini, +47 905 99 650